Audi S3 - facelift | 2024

Audi představuje nový model S3. Nabídne slušný výkon i systém Torque Splitter

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 10. 4. 2024


Nové Audi S3 je díky velkému počtu novinek více než pouhou produktovou modernizací. O skvělé sportovní vlastnosti, pohotové reakce a vynikající ovladatelnost se postará vyšší výkon motoru a systém variabilního rozdělování točivého momentu mezi zadní kola (Torque Splitter) ve spojení s dalšími technickými inovacemi. Vizuálně dává kompaktní model svou ještě vyšší dynamiku na odiv expresivním designem přídě, sportovním difuzorem a sportovní výfukovou soustavou se čtyřmi koncovkami.

Více výkonu

S nejvyšším výkonem 245 kW/333 koní a maximálním točivým momentem 420 N.m je S3 ještě silnější než dosud. V rámci produktové modernizace se jednotka 2.0 TFSI dočkala nárůstu výkonu o 23 koní a točivého momentu o 20 Nm. Výsledkem je ještě suverénnější hnací síla a působivější zrychlení. S3 zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Maximální točivý moment je dostupný v širokém rozsahu od 2100 do 5500 otáček za minutu.

Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Motor a převodovka mají navíc ještě sportovnější nastavení. Například výfukové turbodmychadlo je v oblasti částečného zatížení při konstantní jízdě a při nízkém až středním zrychlení udržováno ve stálých otáčkách a v kombinaci s otevřenou škrticí klapkou po uvolnění pedálu plynu zlepšuje jízdní výkony. Sedmistupňová převodovka S tronic umožňuje spontánní rozjezd vyšším točivým momentem. Kromě toho se na polovinu zkrátila doba řazení při maximálním zatížení a při částečném zatížení v provozním režimu převodovky D je motor udržován ve vyšších otáčkách, což vede k vynikající odezvě vozu na požadavky řidiče.

Více jízdní dynamiky

Systém Torque Splitter, který nyní nalézá po modelu RS 3 uplatnění také v modelu S3, zajišťuje ještě vyšší úroveň agility a stability. Tato technologie umožňuje aktivní, zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi zadní kola. Systém Torque Splitter k tomu používá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku na každém hnacím hřídeli. Točivý moment je tak v zatáčce optimálně rozdělován mezi vnitřní a vnější zadní kolo – v závislosti na příslušné jízdní situaci a zvoleném jízdním režimu Audi drive select.

Více emocí

Audi drive select nabízí celkem šest různých jízdních režimů pokrývajících široké spektrum zážitků z jízdy – od komfortní až po mimořádně dynamickou. Kromě známých modů auto, comfort, dynamic, individual a efficiency nabízí S3 po produktové modernizaci také nový režim dynamic plus, který poskytuje – jak prozrazuje již jeho označení – mimořádně vysokou úroveň jízdní dynamiky. Systém Torque Splitter přenáší v tomto jízdním modu co největší točivý moment na zadní nápravu a na vnější zadní kolo, což má za následek sklon k přetáčivosti.

Elektronicky řízený stabilizační systém ESC se přitom automaticky přepne do režimu Sport. Přesně dávkované zásahy ESC zvyšují potěšení z jízdy a umocňují emocionální zážitky při jízdě na povrchu s různou přilnavostí. V režimu dynamic plus jsou specificky nastaveny také motor a převodovka. Volnoběžné otáčky motoru 2.0 TFSI byly oproti jízdnímu režimu dynamic posunuty o 200 otáček výš, na 1300 otáček za minutu, což slouží k dalšímu zvýšení výkonu při rozjezdu. Vůz reaguje na pohyby pedálu plynu s ještě větší bezprostředností. Převodovka přispívá ke zvýšení dynamiky nejen rychlejším řazením, ale také pozdějším řazením vyšších převodových stupňů a dřívějším řazením nižších převodových stupňů.

Více preciznosti

Příčná ramena s tužším uložením a nová naklápěcí ložiska, která umožňují větší negativní odklon kola, zlepšují reakce vozu na řízení a boční vedení, a znamenají tedy více přilnavosti a dynamiky v zatáčkách. S tím je dokonale sladěno optimalizované progresivní řízení, díky němuž S3 mění směr jízdy ještě precizněji. Speciálně ve středové poloze je díky svému převodu, který se mění v závislosti na úhlu otočení volantu, ještě přesnější, což prospívá ovladatelnosti.

Modely S3 jsou sériově vybaveny sportovním podvozkem S, který snižuje světlou výšku v porovnání s modelem A3 o 15 milimetrů. To samé platí pro sportovní podvozek S s adaptivními tlumiči, dodávaný na přání, který byl cíleně nastaven pro souhru se systémem Torque Splitter a jednotlivými jízdními režimy Audi drive select.

Kromě toho je použita nová generace elektronicky řízeného stabilizačního systému. Zdokonalena byla také regulace přenosu točivého momentu na jednotlivá kola, která při sportovním průjezdu zatáčkou mírně přibrzďuje obě vnitřní kola. Technici se navíc zaměřili na optimalizaci trakce a chování vozu při zpomalování. Specifické nastavení podvozkových regulačních systémů přináší modelu S3 ve svém souhrnu dynamické reakce při změnách směru jízdy a vynikající jízdní vlastnosti. Ještě snadnější ovladatelnost je spojena s vylepšenou stabilizací v mezních situacích.

Více přilnavosti

Audi S3 jezdí sériově na 18“ kolech s pneumatikami rozměru 225/40. Na přání jsou k dispozici 19“ kola se dvěma typy pneumatik rozměru 235/35. Pneumatiky mohou být dodány v mimořádně sportovní verzi, jež se vyznačuje optimalizovanou ovladatelností na suchu a ještě vyššími brzdnými výkony. Naprostou novinkou v nabídce jsou sportovní pneumatiky Falken. Ty nabízejí obzvlášť na suché vozovce pozoruhodně vysokou úroveň adheze a precizní směrovou stabilitu. Pneumatika se štítkem D se kromě toho vyznačuje mimořádně precizními jízdními vlastnostmi v celém rozsahu provozních rychlostí.

Vyšší úroveň jízdní dynamiky znamená také větší nároky na brzdovou soustavu. Modernizovaný model S3 je proto na přední nápravě vybaven většími kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, jejichž vizuální atraktivitu zvyšují odvrtané otvory pro ještě účinnější odvádění tepla. Ocelové brzdové kotouče mají nyní průměr 357 milimetrů a jejich tloušťka 34 milimetrů je o čtyři milimetry větší než dosud. Nové jsou také brzdové třmeny s dvojitými pístky na přední nápravě, které zvyšují brzdné výkony spolu s větším brzdovým obložením a větší třecí plochou brzdových kotoučů disponujících výrazně větší tepelnou odolností, a tím i vyšší zatížitelností.

2024 Audi S3 facelift

Více sportovního charakteru

Modernizované Audi S3 zanechává na silnici ještě sportovnější a uhlazenější dojem. Jeho šestiúhelníková maska chladiče Singleframe bez rámečku s novou strukturou mřížky je znatelně nižší a širší. Designové prvky ve tvaru písmene L zvýrazňují velkou mřížku, která zřetelně prezentuje dynamický charakter modelu S3 společně s velkými, hranatými krajními otvory pro přívod vzduchu. Výrazný přední spoiler se dvěma svislými vzpěrami inspirovanými designem z motoristického sportu oba krajní otvory propojuje a model S3 vizuálně přibližuje k asfaltu.

I záď je díky novému nárazníku ještě dynamičtější než dosud. Struktura z masky chladiče Singleframe s nápadnými prvky ve tvaru L s motivem křídla se zrcadlí v leskle černé části nad difuzorem, která je ve specifickém stylu modelu S dvoudílná a ve spojení se svislými krajními reflektory (designové prvky převzaté z modelů RS) působí mimořádně sportovně. Dynamický vzhled završují čtyři koncovky výfukové soustavy, které jsou rovněž charakteristickým znakem modelu S. Na přání dodávaná mimořádně sportovní výfuková soustava, která vytváří obzvlášť intenzivní zvuk, má koncovky vyrobené z titanu.

Progresivní design zvýrazňují nové expresivní barvy karoserie, mezi něž patří metalické laky v odstínech zelená District, modrá Ascari a červená Progressive. Lak v odstínu šedá Daytona je navíc poprvé k dispozici také v matné variantě.

Více rozmanitosti

Stejně jako nově tvarovaná maska chladiče Singleframe je i světelný design nyní výrazně nižší, čímž umocňuje šířku modelu Audi S3. Ve světlometech LED i Matrix LED jsou digitální světla pro denní svícení tvořena prvky s 24 pixely, které jsou nyní umístěny ve třech řadách podél horního okraje tělesa světlometu. Poprvé v modelové řadě A3 je možné v MMI přepínat mezi až čtyřmi různými digitálními designy denních světel. „Našim zákazníkům tak nabízíme ještě vyšší stupeň individualizace. Kdykoli mohou ‚pohled‘ svého vozu změnit. Charakteristické světelné designy interpretují různými způsoby sebevědomí a agilitu,“ říká Cesar Muntada, vedoucí oddělení světelného designu ve společnosti AUDI AG. „To se týká také světelných inscenací funkcí Coming Home a Leaving Home, které mají pro každý charakteristický světelný design individuální podobu.“ Rovněž zadní svítilny zaujmou progresivním designem koncových světel a novou inscenací funkcí Coming Home a Leaving Home.

Ještě sportovnější interiér

Ještě výraznější exteriér doplňuje citelně sportovnější interiér s mnoha novými prvky od designu voliče převodovky přes výdechy ventilační soustavy až po textilní ozdobné prvky a nové vnitřní osvětlení. Všechny prvky jsou precizně zpracovány i v nejmenších detailech a umocňují progresivní a technický charakter vozu.

Sériově dodávaný paket ambientního osvětlení plus přitahuje pozornost k odkládací schránce před voličem převodovky, k výplním dveří a prostoru pro nohy. V modernizované verzi zvýrazňuje konturní osvětlení také středovou konzolu a osvětlené držáky pro nápoje. Poutavý je rovněž nový designový prvek na výplních předních dveří v podobě 300krát laserem opracovaného panelu potaženého tkaninou. Zdroj světla ve výplni dveří osvětluje zespodu jeho pět segmentů, jejichž různé velikosti umocňují dynamický tok světla – a to i při odemknutí a zamknutí vozidla. Osvětlený ozdobný panel potažený tkaninou tak nabízí nevšední designový zážitek.

2024 Audi S3 facelift

Interiér modelu S3 je zahalen do tmavých odstínů s několika ozdobnými prvky v barvě stříbra. Sportovní charakter umocňuje černé čalounění stropu spolu s pedály z ušlechtilé oceli, osvětlenými prahovými lištami s hliníkovými prvky včetně nápisu S a ozdobnými prvky v interiéru se vzhledem hliníku. Kromě loketních opěrek čalouněných umělou kůží je součástí sériové výbavy také dvouzónová komfortní automatická klimatizace. Tříramenný sportovní volant s dole zploštělým věncem obšitým kůží nese multifunkční tlačítka i nové chromované páčky pro manuální řazení. Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a výraznými bočními polštáři poskytují tělu optimální oporu v příčném směru. Ozdobná obložení mohou být potažena nejen tkaninou Dinamica z mikrovlákna, ale také novou tkaninou Impressum. Další alternativou jsou ozdobná obložení z hliníku nebo uhlíkového kompozitu.

Více funkčnosti: Integrace pro aplikace a funkce na požádání

Model S3 je digitální a síťově propojený – díky mnoha službám connect, funkcím na požádání a obchodu s aplikacemi. Sériová výbava zahrnuje kromě přijímače digitálního rozhlasového vysílání DAB+ a 10,1“ dotykového displeje také digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit a indukční nabíječku pro chytré telefony. Dva nabíjecí vstupy USB-C na středové konzole jsou v sériové výbavě doplněny dalšími dvěma vstupy vzadu.

Na přání se dodává MMI Navigation plus včetně kompletního portfolia služeb Audi connect a přístupu do obchodu s aplikacemi, z nichž mnohé lze používat přímo na displeji vozidla. Vybrané obsahy se přitom nainstalují do informačního a zábavního systému modelu S3 – nezávisle na chytrém telefonu. Možná je také interakce s aplikacemi prostřednictvím hlasových povelů. Vysokou flexibilitu zajišťuje navíc nabídka funkcí na požádání. Díky ní si mohou uživatelé online prostřednictvím aplikace myAudi App individuálně dodatečně objednat až pět funkcí z oblastí informací, zábavy a komfortu i po zakoupení vozidla.

Audi S3 se objeví u autorizovaných prodejců ve druhém čtvrtletí 2024 v karosářských variantách Sportback a Limuzína. Provedení S3 Sportback se nabízí od 1 346 900 korun, S3 Limuzína od 1 383 900 korun včetně DPH a prodloužené tovární záruky na 4 roky / 120 000 kilometrů. Předprodej v České republice bude zahájen v nejbližších dnech.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru