Audi představí na letošním setkání u jezera Wörthersee, které se uskuteční ve dnech 28. až 31. května v Reifnitzu (Korutany), studii A3 clubsport quattro concept. Základem koncepční studie je S3 Limuzína a pod její kapotou se nachází pětiválcový motor TFSI, který dosahuje nejvyššího výkonu 386 kW/525 koní. Návštěvníci kromě toho uvidí také koncept Audi TT quattro sport concept, který debutoval na letošním ženevském autosalonu, ale i deset sériově vyráběných modelů.
„Studií Audi A3 clubsport quattro concept ukážeme u Wörthersee fanouškům tuningu a našich vozů, jak velký sportovní potenciál má právě modelová řada A3, zvláště ve spojení s našimi vrcholnými motory, jako je 2.5 TFSI. Tímto konceptem se posouváme na hranici možného ve všech ohledech: v oblasti výkonu, dynamiky, zvukového projevu i designu,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva zodpovědný za technický vývoj.
Studie na základě modelu S3 Limuzína disponuje výkonným pětiválcovým motorem TFSI s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem, který se již může pochlubit pozoruhodnými úspěchy. Od roku 2010 jej odborná porota zvolila čtyřikrát v řadě „mezinárodním motorem roku“ (International Engine of the Year) ve své kategorii. Aktuálně je mezi sériově vyráběnými modely poháněno jednotkou 2.5 TFSI Audi RS Q3. Ve studii poskytuje pětiválec ze zdvihového objemu 2480 cm3 nejvyšší výkon 386 kW/525 koní, což odpovídá specifickému výkonu 155,6 kW/211,7 koní na litr. Při pohotovostní hmotnosti 1527 kilogramů tak vychází výkonová hmotnost 2,9 kg/k. Maximální točivý moment 600 Nm je dispozici v rozpětí otáček od 2300 do 6000 min-1. Audi A3 clubsport quattro concept zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je 310 km/h.
Extrémní výkon je výsledkem rozsáhlých úprav, mezi něž patří mimo jiné velké turbodmychadlo s relativním plnicím tlakem až 1,5 baru a přizpůsobený mezichladič stlačovaného vzduchu.
Tento pětiválec je mimořádný již svou základní koncepcí. Pořadí zapalování 1-2-4-5-3 mu propůjčuje vlastní rytmus, který je ve studii A3 clubsport quattro concept podpořen sací a výfukovou soustavou, optimalizovanou pro maximální průtok. Charakteristický zvuk tohoto motoru TFSI připomíná hrdelní řev. Motor 2.5 TFSI se prezentuje v nejlepší formě nejen po zvukové a technické stránce, ale i vizuálně – ve studii je zakrytý jen malým panelem z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.
Přenos hnací síly zajišťuje ve studii Audi A3 clubsport quattro concept sedmistupňová převodovka S tronic s kompaktní tříhřídelovou konstrukcí. Její sedmý stupeň má dlouhý převod pro nízkou spotřebu paliva, celkový převod je patřičně upraven. Řidič může nechat dvouspojkovou převodovku řadit samočinně v režimech D a S, nebo vzít řazení do svých rukou pádly na volantu, resp. prostřednictvím páky voliče. Funkce Launch Control optimalizuje rozjezd s maximálním výkonem a řízeným prokluzem kol.
Srdcem pohonu všech kol quattro je hydraulicky ovládaná vícelamelová mezinápravová spojka, uložená před zadním diferenciálem, která je přizpůsobena vysokému točivému momentu silného pětiválce. Její elektronické řízení je – stejně jako elektronické řízení motoru – integrováno do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Výsledkem je potěšení z řízení a bezpečnost na nové úrovni.
Spojka může přenášet část točivého momentu na zadní nápravu, jakmile řidič otočí při sportovním stylu jízdy volantem.
Díky vyspělému podvozku přenáší Audi A3 clubsport quattro concept enormní výkon na asfalt dynamicky a zároveň bezpečně. Velikost neodpružených hmot snižují hliníkové komponenty v konstrukci přední nápravy se vzpěrami McPherson. Čtyřprvková zadní náprava přenáší příčné a podélné síly odděleně. Hřebenová tyč progresivního řízení má tím strmější převod, čím větší je natočení volantu. S rostoucí rychlostí navíc klesá účinek posilovače řízení.
V porovnání se sériově vyráběným modelem Audi S3 Limuzína má karoserie o deset milimetrů nižší světlou výšku a velmi tuhou charakteristiku pružin a tlumičů. Všechny tři parametry jsou u studie nastavitelné v závislosti na charakteru provozu, ať už na silnici, nebo na závodním okruhu.
Audi A3 clubsport quattro concept jezdí na kolech rozměru 9,5 J x 21 s pneumatikami 275/25 R 21. Kotouče s vnitřním chlazením vpředu mají průměr 370 milimetrů. Všechny čtyři kotouče jsou vyrobeny z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, takže jsou extrémně lehké a zároveň oděruvzdorné.
Elektronicky řízený stabilizační systém ESC, který lze zcela nebo částečně vypnout, podporuje dynamické jízdní vlastnosti studie a vyznačuje se extrémně rychlými zásahy. Při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních možností je hnací síla na jednotlivých kolech regulována krátkými brzdnými zásahy na vnitřních kolech, což způsobuje mírné natočení vozu Audi A3 clubsport quattro concept do zatáčky. Při jízdě smykem zaručuje ESC nejvyšší míru kontroly a předvídavé chování vozu – na výjezdu ze zatáčky uvádí přední náprava vůz opět do přímého směru.
Audi A3 clubsport quattro concept vychází z modulární platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Díky tomu bylo možné dosáhnout nízkého těžiště a vyváženého rozložení hmotnosti mezi nápravy, což je důležitým předpokladem pro dynamické jízdní vlastnosti a snadnou ovladatelnost. Komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení tvoří velmi tuhou podlahu skeletu vnitřního prostoru. Díky extrémní pevnosti mohou mít tyto díly tenké stěny, takže jsou velmi lehké.
Lehká karoserie tvoří základ pro nízkou hmotnost – studie váží v pohotovostním stavu (bez řidiče) pouhých 1527 kilogramů. Stejně jako u závodního vozu připadá na jednu koňskou sílu výkonu jen 2,9 kilogramu. Audi A3 clubsport quattro concept má vnější délku 4490 milimetrů, šířku 1856 milimetrů a výšku 1382 milimetrů. Rozvor je 2631 milimetrů.
Dynamika studie Audi A3 clubsport quattro concept je patrná na první pohled díky nepřehlédnutelnému vzhledu karoserie lakované modrým odstínem Magnetic Blue. Maska chladiče Singleframe na přídi má rámeček z matného hliníku. Její leskle černou mřížku s voštinovou strukturou, která je optimalizována pro přívod velkého množství vzduchu, zdobí logo quattro. Na kapotě, jejíž přední hrana mírně přesahuje masku chladiče a světlomety LED, jsou umístěny čtyři kruhy.
Výrazným prvkem na přídi studie je nepřerušovaná lišta z viditelného uhlíkového kompozitu, která se nachází pod maskou chladiče Singleframe. Její okraje směřují vzhůru, podobně jako winglety na koncích křídel u letadel, a rozdělují velké otvory pro přívod vzduchu se silnými rámečky. Přední spoiler na spodním okraji nárazníku, ve stylu závodních vozů, zvyšuje přítlak na přední nápravě.
Také profil limuzíny má ostřejší charakter. Dvě rovné hrany nad koly, které zasahují až do dveří, dávají tvar blatníkům a zadní boční stěně. „Vyboulení“ propůjčují karoserii široká ramena a zároveň citují klasické modely Audi quattro a aktuální model RS 4 Avant. Kruhové víčko palivové nádrže ve střešním sloupku C a minimalizovaná vnější zpětná zrcátka jsou dalšími typickými prvky sportovních vozů značky Audi. Lišty na bočních prazích jsou vyrobeny kompletně z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.
Zadní partii rázně zakončuje velký difuzor, který je uprostřed protažený vzhůru. Jeho leskle černou mřížku s voštinovou strukturou rozdělují tři svislá žebra. Z dalších dvou mřížek vyčnívají koncovky výfukové soustavy, které jsou vzájemně propojeny lištou.
Při brzdění z vysoké rychlosti se u vozu Audi A3 clubsport quattro concept aktivuje aerodynamická brzda. Elektrohydraulicky ovládaný zadní segment víka zavazadlového prostoru, který plní funkci spoileru, se velmi rychle vysune do téměř svislé polohy. Tato aerodynamická brzda zkracuje při brzdění z rychlosti 250 km/h brzdnou dráhu o cca dvanáct metrů – i proto, že ESC může díky vyššímu přítlaku zvýšit brzdnou sílu na zadní nápravě.
V interiéru studie Audi A3 clubsport quattro concept naleznou pohodlí čtyři osoby. Pro řidiče a spolujezdce vpředu jsou k dispozici závodní sedadla s vysokými bočními stěnami. Pod integrovanými opěrkami hlavy se v jejich opěradlech nacházejí otvory a zadní stěny jsou kryty skořepinou z uhlíkového kompozitu jako viditelná ukázka konceptu lehké konstrukce Audi.
Vzhled sdružených přístrojů je charakterizován černými stupnicemi, červenými ručičkami a bílými číslicemi. Při dosažení nejvyšších otáček 6900 min-1 se rozsvítí v otáčkoměru kontrolka vyzývající k přeřazení, zatímco při spuštění motoru se na sedmipalcovém displeji navigačního systému MMI Navigation plus objeví speciální grafika. Dvě velká, samostatná tlačítka na tříramenném multifunkčním volantu slouží ke spuštění a vypnutí motoru a k volbě režimů systému Audi drive select.
Interiéru studie dominuje černá barva. Čalounění sedadel oživuje světle šedé lemování a kontrastní prošívání v odstínu modrá Sepang. Čalounění stropu a obložení střešních sloupků je z černé Alcantary, pro ozdobné obložení zvolili designéři kartáčovaný hliník.
Sportovní charakter studie Audi A3 clubsport quattro concept zdůrazňují ušlechtilé detaily. Opěrka nohy a pedály jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli, vnitřní kliky dveří jsou tvořeny dvěma úzkými lamelami. Páka voliče sedmistupňové převodovky S tronic nese červený prstenec, plaketu z uhlíkového kompozitu a logo Clubsport. Nápis s typovým označením studie se nachází také ve sdružených přístrojích a na prahových lištách.
Letošní expozice Audi se nese v duchu motta „Audi Sport“ a má podobu závodních boxů Audi Pit Lane. V souladu s tím bude vedle studie A3 clubsport quattro concept vystavena již známá studie sportovního vozu Audi společně s deseti dalšími vysokovýkonnými modely z různých segmentů, mimo jiné s atraktivním originálním příslušenstvím Audi.
Modely Audi na břehu jezera Wörthersee
Již na ženevském autosalonu zrychlovala automobilovým a závodním nadšencům tep studie Audi TT quattro sport concept. Nyní značka se čtyřmi kruhy ukáže dynamický potenciál nového Audi TT v nejryzejší podobě. Motor 2.0 TFSI pod kapotou studie Audi TT quattro sport stanovuje svým výjimečně vysokým výkonem 309 kW/420 koní při 6700 min-1 nový rekord v kategorii dvoulitrových motorů. Specifický výkon činí 155 kW/210 koní na litr zdvihového objemu. V rozpětí otáček od 2400 do 6300 min-1 poskytuje tento čtyřválec maximální točivý moment 450 N.m a již při 1900 min-1 je k dispozici více než 300 Nm.
Audi TT quattro sport concept je s pohotovostní hmotností 1344 kg (bez řidiče) skvěle připraveným lehkým atletem. Na každou „koňskou sílu“ dvoulitrového motoru TFSI, který samotný váží necelých 150 kilogramů, připadá jen 3,2 kilogramu. Čtyřválec katapultuje tuto studii z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy.
Za jízdy nadchne tento čtyřválec vytříbeným sportovním charakterem. Přeplňovaný motor s přímým vstřikováním spontánně reaguje na pohyby pedálu plynu a s lehkostí se vytáčí až k hranici zásahu omezovače při 7200 min-1. Převodovka S tronic řadí extrémně rychle, a přispívá tak k pozoruhodnému zrychlení tohoto konceptu.
Točivý moment je následně rozdělován mezi přední a zadní kola trvalým pohonem všech kol quattro. Z důvodu optimálního rozložení hmotnosti mezi nápravy je hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená vícelamelová spojka umístěna před zadní nápravou. Pohon quattro aktivně mění rozdělování hnací síly mezi nápravy během milisekund, a přispívá tak k dynamickým jízdním vlastnostem. Při průjezdu zatáčkou přichází ke slovu selektivní řízení hnací síly na jednotlivých kolech, díky němuž se vůz mírně natočí do zatáčky. V případě potřeby je točivý moment přenášen z vnitřních kol na vnější.
Rozhodující roli v koncepci lehké konstrukce studie Audi TT quattro sport concept hraje karoserie, postavená na základě platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Její hybridní struktura představuje nejnovější evoluční stupeň prostorového rámu ASF (Audi Space Frame). Příď vozu je vyrobena z oceli. Součástí podlahy prostoru pro cestující jsou vysokopevnostní komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Tento materiál může mít vzhledem ke své extrémní pevnosti malou tloušťku stěny, což s sebou přináší nižší hmotnost. Skelet prostoru pro cestující, veškeré vnější panely, dveře, zadní víko a kapota jsou vyrobeny z hliníku.
Přídi studie dominují nízké světlomety Matrix LED společně s širokou maskou chladiče Singleframe, s velkými otvory pro přívod vzduchu po stranách. Studie stojí na 20“ kolech s centrální maticí a polohladkými pneumatikami. Závodní charakter studie umocňuje difuzor z uhlíkového kompozitu, který přesahuje siluetu vozu. Velký, pevně namontovaný spoiler na zádi studie Audi TT quattro sport concept zvyšuje přítlak.
Interiér studie je redukován na to nejpodstatnější. Lehká závodní skořepinová sedadla jsou nízko uložena a vybavena černými čtyřbodovými pásy s bílými ozdobnými pruhy. V zavazadlovém prostoru je vyhrazeno místo pro dvě závodní přílby.
Stejně jako u sériového modelu TT je koncept ovládání soustředěn výhradně na řidiče. Ten sedí ve studii Audi TT quattro sport concept před kompaktním volantem, jehož tlustý věnec je dole zploštělý.
Nejen s koncepty, ale i se sériově vyráběnými modely TT stanovuje Audi od jejich uvedení na trh v roce 1998 měřítka v oblasti automobilového designu a sportovních vlastností – a to již ve třetí generaci. Na tradičním Setkání GTI u Wörthersee ukáže designérská ikona svou nejdynamičtější stránku v podobě nového TTS Coupé. Hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu snižují na cx = 0,29 aerodynamická opatření, jako je optimalizace spodní části vozu, bočních otvorů pro přívod vzduchu, 18“ kol a zadního spoileru. Audi TTS Coupé fascinuje emocionálním designem a inovativní technikou v oblasti pohonu. Díky motoru 2.0 TFSI se Audi TTS posouvá do oblasti vysokovýkonných vozů: z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy, nejvyšší rychlost 250 km/h, 228 kW (310 k) a točivý moment 380 N.m od 1800 do 5700 min-1.
Revoluční je také Audi virtual cockpit, ovládací a zobrazovací koncept s výraznou orientací na řidiče a na přání dodávaná osvětlovací technika Matrix LED, u níž vytvářejí dálková světla elektronicky ovládané jednotlivé elektroluminiscenční diody.
Na Setkání GTI představuje Audi také model S1, kompaktní sportovní vůz, poháněný motorem 2.0 TFSI s výkonem 170 kW/231 koní a točivým momentem 370 Nm. Díky přeplňování turbodmychadlem a variabilnímu zdvihu ventilů Audi valvelift system zvládne S1 sprint z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy a pokračuje až k nejvyšší rychlosti 250 km/h. Jednotka 2.0 TFSI se v průměru spokojí s pouhými 7,0 litru paliva na 100 kilometrů (emise CO2: 162 g/km).
Další hvězdou je Audi S3 Cabriolet, který přichází na trh na začátku nové kabrioletové sezony. Otevřený čtyřmístný vůz s plátěnou střechou a pohotovostní hmotností jen 1620 kg disponuje motorem 2.0 TFSI o výkonu 221 kW /300 koní mezi 5500 a 6200 min-1. Skutečně sportovní charakter tohoto motoru s točivým momentem 380 Nm ilustrují hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 250 km/h.
Kromě modelu S3 Cabriolet naleznou návštěvníci v expozici Audi také model S3 Limuzína – další model S na základě modelové řady A3. Tato limuzína stanovuje měřítka v oblasti výkonu a hospodárnosti: její motor 2.0 TFSI poskytuje nejvyšší výkon 221 kW/300 koní a točivý moment 380 Nm, přestože s převodovkou S tronic spotřebuje v průměru jen 6,9 litru paliva na 100 kilometrů. Výsledkem důsledně realizované lehké konstrukce je pohotovostní hmotnost pouhých 1460 kilogramů, která umožňuje modelu S3 Limuzína zvládnout sprint z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy.
U jezera Wörthersee bude možné obdivovat také modely RS, které představují dynamický vrchol každé modelové řady. Quattro GmbH, stoprocentní dceřiná společnost AUDI AG, dbá na to, aby modely RS nabízely nejvýkonnější motory, trvalý pohon všech kol quattro, extrémní jízdní dynamiku, zdrženlivý design a nekompromisní využitelnost v každodenním provozu.
RS5 Coupé je skutečným atletem. Atmosféricky plněný motor V8 4,2 litru dosahuje nejvyššího výkonu 331 kW/450 koní a kupé s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Na přání je možné zvýšit nejvyšší rychlost na 280 km/h, v sériovém provedení je elektronicky omezená na 250 km/h.
Jako progresivní člen rodiny modelů RS se prezentuje RS6 Avant, který je lehčí a úspornější než předchůdce, přestože dosahuje ještě lepších jízdních výkonů. Jeho osmiválcový motor 4.0 TFSI poskytuje nejvyšší výkon 412 kW/560 koní a umožňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za pouhých 3,9 sekundy. Díky systému COD (cylinder on demand), který při nízkém až středním zatížení přechodně vypíná čtyři válce, spotřebuje RS6 Avant průměrně jen 9,8 litru paliva na 100 kilometrů – o 30 procent méně než předchozí model.
[nggallery id=1713]
Ještě úchvatnější jízdní výkony nabízí R8 V10 Spyder. Jeho motor V10 poskytuje při 6500 min-1 točivý moment 530 Nm a při 8000 min-1 dosahuje výkonu 386 kW/525 koní. Díky převodovce S tronic je možné zvládnout standardní sprint za 3,8 sekundy a jet nejvyšší rychlostí 311 km/h (s mechanickou převodovkou: 4,1 sekundy a 313 km/h). Otevřený vysokovýkonný sportovní vůz stanovuje měřítka také v oblasti lehké konstrukce. Jeho karoserie s hliníkovým prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame) váží pouhých 216 kilogramů. Za svůj vnější design obdržel model R8 již v roce 2013 prestižní ocenění „red dot: best of the best“.
Kromě toho čeká na příznivce značky Audi na břehu jezera Wörthersee atrakce na dvou kolech. Speciálním hostem expozice Audi je totiž Ducati Hypermotard SP. SP má stejnou výbavu jako Hypermotard, zvyšuje však laťku v oblasti techniky. Jeho dvouválcový motor Testastretta 11° je ideální pro sportovně orientované jezdce. Stejné jízdní režimy, jimiž disponuje již model 1199 Panigale (high, medium, low), pomáhají motocyklu Hypermotard SP dosáhnout nejvyššího výkonu 81 kW/110 k při 9250 min-1.
Nové příslušenství pro Audi A1, Audi Q3 a SQ5 TDI
Kompaktní Audi A1 Sportback s motorem 1.4 TFSI poskytuje sportovní výkon 90 kW/122 koní. Od roku 2015 bude tento městský vůz k dispozici také v novém barevném konceptu „žlutá Macao“. Interiér v odstínu žlutá Macao je skutečným vizuálním skvostem díky kombinaci s černým lakem karoserie, matně černými litými koly z hliníku v pětipaprskovém polygonovém designu a černým čalouněním stropu. Na přání zákazníka mohou nápadným žlutým odstínem zářit také části dílů karoserie, např. střešního spoileru, doplněné lepicími fóliemi.
Q3 2.0 TDI dokazuje své sportovní nadání výkonem 130 kW/177 koní a díky bohaté sériové výbavě, která zahrnuje například elektromechanickou parkovací brzdu nebo asistenta pro rozjezd do kopce, se cítí na všech cestách jako doma. Audi představí na břehu jezera Wörthersee outdoorovou variantu Q3 s originálním příslušenstvím Audi, která nabízí praktické doplňky pro rekreační sportovce: nosič pro kajak a nově vyvinutý koncept „kempinkového stanu Q3“, který odolá větru s rychlostí až 70 km/h, takže se hodí i do drsnějšího počasí. Kostra stanu, uložená ve složeném stavu v dodaném pouzdru, je bezpečně postavena za necelých sedm minut. Stačí ji rozvinout, nahustit vzduchem a volně stojící stan je připraven k užívání. V případě potřeby může být dokonce připevněn k otevřenému víku zavazadlového prostoru modelu Q3.
SQ5 TDI se zapsal do historie Audi jako první model S se vznětovým motorem. Jednotka 3.0 TDI dosahuje nejvyššího výkonu 230 kW/313 koní a od 1450 do 2800 min-1 poskytuje maximální točivý moment 650 Nm. SQ5 TDI díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy, ale v průměru spotřebuje jen 6,8 litru na 100 kilometrů. Audi nabízí pro SQ5 TDI rozsáhlé příslušenství, díky němuž bude tento vůz silným partnerem i v každodenním provozu: základní nosič a nový střešní box, nosič pro jízdní kola na tažné zařízení, AWIA (Audi wireless internet access) pro volné připojení k internetu uvnitř vozu prostřednictvím WLAN a nové úložné prostory v interiéru (kapsy na zadní straně opěradel, odkládací schránka pro zadní sedadla).
[nggallery id=971]