prvni_generace-audi_a4

Audi A4 slaví 30 let na českém trhu, teď už jako Audi A5

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 8. 1. 2025


Audi připomíná na začátku nového roku kulaté jubileum: Před 30 lety bylo na český trh uvedeno první Audi A4, které následně triumfovalo v anketě Auto roku 1996 v ČR svými nevšedními technickými inovacemi. Audi A4 tehdy nahradilo v nabídce prémiového výrobce z Ingolstadtu legendární Audi 80. Změna nomenklatury přitom nebyla pouhou formalitou, protože symbolizovala zásadní pokrok, jehož značka se čtyřmi kruhy tehdy dosáhla. K podobnému posunu dochází i v rámci současné generační obměny bestselleru Audi ve střední třídě, který zohledňuje nové rozlišení ingolstadtské automobilky – sudá čísla budou vyhrazena pro modely s čistě elektrickým pohonem, lichá pro modely se spalovacími motory. Z Audi A4 se stává Audi A5, které se od svého legendárního předchůdce samozřejmě v mnohém odlišuje, ale stěžejní geny, od sportovního charakteru, komfort přes náskok díky technice až po vytříbený design, zůstávají i po třech desetiletích stejné.

Značka Audi zavedla před 30 lety s prvním modelem Audi A4 nový etalon techniky, bezpečnosti a komfortu v prémiovém segmentu střední třídy. Nepřekvapí tedy, že si Audi A4, uvedené na český trh v březnu 1995 jako přelomový nástupce legendárního Audi 80, získalo okamžitě přízeň zákazníků v České republice i na globálních trzích a triumfovalo v novinářském hlasování ankety Auto roku 1996 v České republice. Zákazníci měli na výběr karosářské varianty Sedan a Avant. Postupně rozšiřovanou nabídku variant završil na přelomu tisíciletí supersportovní model Audi RS 4, jehož přeplňovaný motor V6 2,7 litru poskytoval nejvyšší výkon 280 kW/381 koní, přenášený suverénně na vozovku šestistupňovou mechanickou převodovkou a trvalým pohonem všech kol quattro. Zrychlení z klidu na „sto“ bylo otázkou pouhých 4,9 sekundy, hranici 200 km/h dokázal rychlý Avant pokořit za 17 sekund.

Tep dokázaly fanouškům high-tech zvýšit i o poznání „civilnější“ verze Audi A4, pro něž bylo v roce 1995 připraveno portfolio pěti zážehových motorů a jednoho turbodieselu, a to v šesti verzích s předním pohonem a čtyřech verzích s trvalým pohonem všech kol quattro. Zážehové čtyřválce 1,8 litru a později rovněž šestiválce se mohly pochlubit pětiventilovým rozvodem, zatímco vznětové motory TDI s přeplňováním výfukovým turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva ohromovaly nevšední kombinací dynamiky a hospodárnosti – díky palivové nádrži o objemu 62 litrů bylo s turbodieselem 1.9 TDI možné při stálé rychlosti 120 km/h ujet více než 1100 km bez doplňování paliva.

Cestující si užívali pohodovou jízdu v příjemném a útulném interiéru s vynikající úrovní zpracování a kvalitními materiály. O pohodlí a bezpečnost jízdy se v modelu Audi A4 výrazným způsobem zasloužila nová čtyřprvková přední náprava spolu s celkově vyváženým odladěním podvozku včetně přesného řízení s posilovačem. Nezanedbatelný byl také vliv aerodynamicky čistě tvarované karoserie a celkově nízké hmotnosti vozidla. I přes mnohem bohatší výbavu bylo Audi A4 až o 45 kg lehčí než předchůdce. Kompletně pozinkovaná karoserie modelu Audi A4 se přitom vyznačovala vysokou torzní tuhostí, velkorysým vnitřním prostorem a 10letou zárukou proti prorezavění.

25_0002_acc_audi_infografika_a4-a5-indd

Kulaté jubileum modelu Audi A4 je skvělou příležitostí k porovnání držitele titulu Auto roku 1996 v České republice s novým modelem Audi A5, který přebírá štafetu od svých úspěšných předchůdců a s novým označením A5 ztělesňuje pověstný „náskok díky technice“. V nové nomenklatuře Audi jsou navíc stále početnější čistě elektrické modely odlišeny sudými čísly, zatímco lichá čísla prozrazují modely s konvenčním pohonem spalovacími motory.

Modelová řada Audi A5 sebevědomě zaujímá místo na vrcholu svého segmentu větší karoserií, moderním a dynamickým designem, špičkovou osvětlovací technikou a výkonnými i hospodárnými motory s pokrokovou technikou. Nové modely Audi A5 a S5 jsou k dispozici ve dvanácti různých verzích, které si mohou zákazníci individualizovat podle svých představ specificky zaměřenými pakety, různými variantami podvozků a další doplňkovou výbavou.

Nové Audi A5 je prvním modelem na platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové automobily se spalovacím motorem. Zřejmě největším viditelným rozdílem oproti Audi A4 je uživatelské rozhraní v interiéru s dalekosáhle digitalizovanou přístrojovou deskou (na přání se třemi displeji), novou elektronickou architekturou E3 1.2 a komplexním informačním a zábavním systémem včetně nejmodernější konektivity a možnosti používat aplikace třetích stran. Značnou proměnou prošla také osvětlovací technika přinášející nejen výrazné možnosti individualizace, ale také aktivní komunikaci s okolím zvyšující bezpečnost. Vpředu Audi A5 nabízí digitální denní světla s technikou LED a vzadu je na přání k dispozici druhá generace digitálních zadních svítilen OLED, k dispozici je 8 volitelných světelných podpisů. Každý digitální panel OLED je osazen 60 segmenty. Záď modelu A5 tak udělala další krok na cestě k displeji. Tento vývoj umožňuje realizovat komunikaci Car-to-X a zvyšuje bezpečnost silničního provozu, například komunikačním světlem, které je v modelu A5 nové.

Předprodej nového Audi A5 zahájen. Cena startuje na 1,157 milionu korun

Přestože Audi A4 působí i po třech desetiletích díky svému nadčasovému designu stále velmi moderně, již první pohled prozradí, že Audi A5 se v mnoha ohledech pohybuje ve zcela odlišné dimenzi. Rozvor náprav 2892 mm je o 275 mm delší než u Audi A4 (porovnávány jsou rozměry sedanů) a vnější délka vzrostla dokonce o 350 mm, z 4479 mm na 4829 mm. Výrazně se změnila také vnější šířka – ze 1733 mm na 1860 mm. Ve spojení s téměř shodnou vnější výškou – 1444 mm (A5) vs. 1415 mm (A4) – tím vznikly ještě dynamičtější proporce. Důslednou optimalizací tvarového řešení a sofistikovanými detaily se přitom podařilo snížit součinitel aerodynamického odporu vzduchu (cx) z 0,29 na 0,24.

Zatímco u Audi A4 poskytovaly motory nabízené před 30 lety nejvyšší výkon 66 kW/90 koní až 128 kW/174 koní, mají řidiči nového Audi A5 k dispozici nejvyšší výkon 110 kW/150 koní až 150 kW/204 koní a v šestiválcové verzi S5 dokonce 270 kW/367 koní, tedy o pouhých 10 kW/14 koní méně, než poskytoval supersportovní RS 4 z roku 1999. Všechny motory modelu Audi A5 jsou vybaveny přímým vstřikováním a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem.

Významnou novinkou je technologie MHEV plus pro vznětový motor a zážehový šestiválec, která ve spojení se 48V sítí umožňuje nejen podporu spalovacího motoru při akceleraci, ale přináší také možnost manévrování pouze na elektrický pohon. Vyspělá konstrukce podvozku Audi A5 snoubí sportovní jízdní vlastnosti s vynikajícím komfortem, přičemž nejlépe si v tomto ohledu vedou varianty s adaptivními tlumiči a sportovním diferenciálem, jímž jsou modely S5 vybaveny standardně.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru