Asistenční systémy jsou často tak trochu k ničemu. Řidiči by stále měli spoléhat hlavně sami na sebe

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Asociace pro bezpečnou dopravu - 20. 2. 2024


Všechna moderní auta jsou prošpikována armádou různých asistentů. Některé nám mají zpříjemnit cestování, jiné mají chránit posádku, ale i okolí auta. Je ale potřeba pamatovat na to, že ani ty nejlepší bezpečnostní asistenty nefungují vždy bez problémů. A v žádném případě se na ně nemůžeme spoléhat.

A dokazuje to i nejnovější test americké Asociace pro bezpečnou dopravu (AAA). Ta si vzala na paškál několik současných SUV a zjišťovala, jak dobře funguje bezpečnostní systém odpovědný za zastavení při couvání. A výsledky jsou dost smutné. Studie fakticky dokazuje, že tyto a podobné bezpečnostní systémy mohou sice být trochu přínosné, ale v žádném případě nejsou všemohoucí.

V testu vzali specialisté Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Mazdu CX-30 a Lexus RX 350, všechny z roku 2023. Podle AAA jde o vzorek v současné době velmi populárních vozidel. Celkem s nimi absolvovali 40 testovacích jízd, což znamenalo vycouvání do silnice ve chvíli, kdy za autem stojí člověk či jede auto. A ve výsledku jen jedna jediná testovací jízda proběhla bez problému. V 10 případech z 20, kdy byla testována reakce nouzového brzdění s figurínou malého dítěte, došlo ke střetu. Při pěti z nich se systém vůbec neaktivoval.

Testy byly prováděny se simulací projíždějícího vozidla a ani ty nedopadly nejlépe. Test byl simulován na situaci, kdy za autem vyjíždějícím pozadu z parkovacího místa má projet auto. To jelo maximálně 25 km/h a couvání začalo ve chvíli, kdy bylo asi 60 metrů daleko. Na brzdový pedál couvajícího auta řidiči vůbec nesahali, vše nechali na systémech. A jediný, kdo tento test zvládl, byl Volkswagen Tiguan. Jakmile ale šlo o couvání ze šikmého místa, to už nezvládl ani Tiguan. V těchto testech všechna auta byla schopna na překážku reagovat akustickým varováním, ovšem do brzdění už se jim tolik nechtělo. Při rovném vyjíždění z místa brzdy testovací vozy aktivovaly v 85 % případech. U šikmého vyjíždění už jen v 45 % případů. A Lexus byl jediný, který nezabrzdil ani jednou.

Nejde o to ukázat, jestli jsou současná auta schopná nebo ne. Spíše řidiče upozornit na to, že jsou to oni, kdo sedí za volantem. A jako takoví mají plnou odpovědnost za provoz svého vozidla. Není dobré se spoléhat na asistenty, pořád jde jen o soubor kabelů a drátků, který rozhodně není bez chyby.

Štítky: , , , , , , ,

1 názor na “Asistenční systémy jsou často tak trochu k ničemu. Řidiči by stále měli spoléhat hlavně sami na sebe”

  1. Auto=firma,vy jste ředitel a máte asistenty. Kontrolujete asistenty jestli dobře řídí firmu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru