Navigační aplikace dnes používáme prakticky všichni. Díky tomu, že jsou stále on-line, dokážou nám upravovat cestu v reálném čase tak, abychom byli v cíli co nejrychleji a nestáli zbytečně v kolonách. Apple teď jde o kus dál, protože v plánování trasy začne využívat další novinky. Bude rozlišovat mezi STOPkami a semafory. Díky tomu má být cesta do cíle ještě jednodušší a rychlejší.
Apple si podal nový patent, který nazval jako „navigace založená na detekovaných zastaveních“. Ten začne ve své navigaci ještě více pracovat s křižovatkami a bude je rozlišovat i podle toho, jestli jsou na nich semafory nebo STOPky. Také bude umět rozlišit, zda jsou semafory běžně v provozu, případně zda jsou vypnuté. Už teď samozřejmě navigační data mají v mapách informace o tom, co na kterých křižovatkách upravuje přednost.
Apple v patentu vysvětluje, že ještě lepší navigace začíná tím, že program pochopí, jak se vozidla po silnici pohybují. STOPka je „charakterizována určitým vzorcem pohybu“, kdy každé vozidlo postupuje ve stylu zastavit a rozjet se. Každý řidič se každou chvíli rozjede, aby o kousek popojel, a zase se zastaví. A tak to pokračuje až k tomu, co nakonec z křižovatky za STOPkou odjede. U semaforů je ale situace jiná. Tady všechna auta zastavují za sebou, ale pak se všechna najednou rozjedou.
Google Maps a Waze dostávají nové funkce. Cesta do cíle teď bude ještě jednodušší
To, zda je na křižovatce STOPka nebo semafor, je pro navigování důležité i proto, aby mohla vypočítat takzvaný „práh doby zastavení“. To je průměrný čas, který řidiči na projetí na STOPce nebo na semaforu čekají.
Apple ale také dodává, že díky tomu může pomoci detekovat problémy se semafory. Pokud totiž Apple Mapy ví o tom, že na některé křižovatce je semafor, ale vzorec chování řidičů se změní a bude odpovídat tomu na STOPce, je pravděpodobné, že semafor tady nefunguje. Podle toho je pak následně schopen opět automaticky a třeba i preventivně upravit trasu. Data o nefunkčnosti semaforů pak mohou být i automaticky předána těm organizacím, kterých se to bude týkat.
Data se samozřejmě budou ukládat a vzorce se bude Apple navigace učit, aby věděla, kdy je na kterých semaforech a STOPkách největší vytížení. Podle toho pak lze lépe odhadovat i předpokládaný čas příjezdu do cíle, ale i celý průběh trasy. Může se tak stát, že Apple mapy nabídnou úplně jinou trasu ráno, ale i kolem oběda nebo odpoledne.
Zatím jde stále jen o patent, ale je dost pravděpodobné, že se brzy přenese do praxe.