dodge-challenger-srt-hellcat-motor

Evropa byla první, ale to neznamená, že je jediná. Nad velkými motory se začíná smrákat i v USA. Tam úřady nyní schválily, že do modelového roku 2026 budou muset automobilky dostat své flotilové emise na hodnotu maximálně 5,9 l/100 km.

Pro Evropana, který má rád spalovací motory, se zdá být Amerika rájem. Obrovské motory s kompresory a výkony vyšší stovky koní tam nejsou výjimkou. Taková auta tam jsou navíc (v kontextu s cenami podobně výkonných evropských modelů) vcelku cenově dostupná.

Přečtěte si také:  Emise CO2 v roce 2020 v Evropě klesly. Není to ale jen "na papíře"?

O tom, že se podobné ekologické tlaky jako v Evropě dostanou do automobilového průmyslu i v Americe, se mluvilo už dlouho. Současný americký prezident chce být hodně ekologický a právě jeho administrativa tyto výrazně přísnější emisní limity schválila. Předchozí americký prezident Donald Trump tak přísný být nechtěl, měl v plánu snižovat maximální emisní limity o 1,5 % ročně. Nový předpis ale bude znamenat snižování v řádu až 10 % ročně.

Dodge skončí s motory Hellcat. O něco později přestane vyrábět i modely Charger a Challenger

Ovšem přísnější emisní limity se budou týkat už automobilů s modelovým rokem 2023, tedy přibližně těch, které se k zákazníkům dostanou už přibližně za půl roku. Hodnota, s níž nejnovější předpis počítá pro modelový rok 2026 jsou flotilové emise CO2 na hranici 161 gramů na jednu míli, což zhruba odpovídá 100 g/km. Pouhým matematickým přepočtem na spotřebu paliva by to znamenalo cca 4,3 l/100 km, ale po započtení jízd po dálnici, používání klimatizace a topení a dalších prvků výbavy se dostáváme na průměrně 5,9 l/100 km, což je podle americké metodiky spotřeba 40 mil na jeden galon paliva.

Podle výpočtů by to mělo znamenat, že v roce 2023 má být až 7 % všech nově prodaných aut v Americe zcela elektrických nebo výrazně elektrifikovaných. V roce 2026 má tento poměr narůst až na 17 %. Joe Biden chce emise skleníkových plynů do roku 2030 snížit oproti současnému stavu minimálně o polovinu. A pomoci v tom má i daňová úleva v hodnotě 7500 dolarů na nákup nových elektrických vozidel.

Přečtěte si také:  BMW chystá na podzim zahájení prodeje modelů iX a i4, ale i nové verze pro řadu 4 Cabrio, nové převodovky a nové laky

Výrazně se má investovat také do infrastruktury. Do rozšiřování sítě nabíjecích stanic je vyhrazeno 7,5 miliardy dolarů, přičemž v roce 2030 by měli mít řidiči elektrických aut k dispozici až půl milionu nabíjecích stanic.

Přidat komentář