Ať už jde o Euro NCAP, tedy instituci, která se zabývá bezpečností nových vozidel, nebo její americkou verzi známou pod zkratkou IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), jejich cílem je donutit automobilky, aby vyráběly tak bezpečná auta, jak je to jen možné. To se v posledních letech daří, tedy až na jeden faktor, který někteří výrobci tak trošku opomíjí, podle IIH pak především ti, kteří dělají městská SUV. A tím je nebezpečí bočního nárazu.
Test na boční náraz byl vyvinut už v roce 2003 a podle IIHS na něm řada automobilek pravidelně pohoří. V roce 2019 pak následky po bočních nárazech znamenaly 23% podíl na všech úmrtí při nehodách. A s tím je potřeba něco udělat. IIHS proto vyvinula novou verzi testu, kterou v této době hodlá zavádět do praxe.
Hlavní změna je v tom, že IIHS zvýšila hmotnost a rozměry bariéry, do které auto při testech naráží. Původně měla hmotnost 1497 kilogramů, nově se, především městská SUV, budou muset oprat s bariérou o hmotnosti 1896 kilogramů. Krom toho se také zvýší rychlost imitace bočního nárazu a to z 50 na 60 km/h.
Důvodem, proč se chce IIHS zaměřit na malá SUV, jsou jejich špatné výsledky v tomto testu. Nicméně zatím to nebylo ostré provedení, to je teprve v plánu. Například Hyundai Tucson, Jeep Compass, Jeep Renegade nebo Kia Sportage si vysloužily hodnocení na pomezí mezi hodně špatným a alespoň trochu ucházejícím výsledkem. Přijatelně pak dopadly třeba modely Volvo XC40, Audi Q3 nebo Toyota RAV4. Jediným testovaným malým SUV, které prošlo více méně dobře, byla Mazda CX-5. Naopak Honda HR-V a Mitsubishi Eclipse Cross byly hodnoceny jako špatné, testem tedy neprošly.
„Měli jsme podezření, že v oblasti bočních nárazů existuje prostor pro zlepšení a výsledky prvních testů to jen potvrzují,“ řekl prezident IIHS David Harkey. „Dobré výsledky Mazdy ukazují, že to jde a že je pořádná ochrana při silnějším bočním nárazu možná a důležitá,“ dodal. Do běžného procesu testování budou tyto nové boční nárazové testy naplno zavedeny během roku 2023.