Zákazníci na jednu stranu chtějí stále větší auta, a tak je automobilky vyrábí. Je tu ale druhá strana této mince a tou je bezpečnost. Ne tak řidičů, ostatně, vozy SUV si v nárazových testech vedou většinou velmi dobře. Ale o bezpečnost chodců, tedy nejzranitelnějších účastníků provozu. Nutno ale říct, že za to nemůžou ta auta sama o sobě, chybu je potřeba hledat u jejich řidičů.
S varováním o nebezpečnosti velkých auta a SUV přišla před nedávnem americká organizace IIHS, tedy obdoba evropské Euro NCAP. Problém je podle ní hlavně v tvaru karoserie, respektive její přední části. IIHS se zabývala bezmála 18 000 nehodami, ve kterých figurovali chodci a různá auta, jak malá osobní, tak pick-upy, SUV a dodávky. Výsledky jsou prý jasné. Jakmile má vozidlo vpředu kapotu výš než 102 centimetrů od země, je riziko úmrtí chodce vyšší o 45 %. A tato procenta výrazně klesají s tím, jak klesá výška kapoty. V souvislosti s tím se ukázalo, že ta auta, která mají výrazně svislou přední část, jsou pro chodce výrazně nebezpečnější než ta, která ji mají více nakloněnou.
„Už je bez debat jasné, že velikost a tvar aut na amerických silnicích stojí lidské životy. Vyzýváme proto všechny výrobce aut, aby okamžitě přehodnotily výšky svých vozidel a zvážili důsledná opatření,“ uvedl v prohlášení vedoucí výzkumný dopravní inženýr IIHS a autor studie Wen Hu. Dodal také, že tak tvarovaná auta, jaká jezdí dnes, nemají žádnou přidanou hodnotu, jde prý jen o nebezpečnou módu.