Automobilky se dnes předhánějí v elektromobilech, ale v Arese si ještě naposledy užívají vůni benzinu. Modely Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio a Stelvio Quadrifoglio zůstávají v nabídce jako připomínka toho, že emoce za volantem pořád mohou vonět po benzinu. A právě z nich teď vznikla extrémně limitovaná série Collezione.
Nejde o další marketingový „speciál na plakát“, kterých už svět viděl nespočet. Collezione je skutečně vzácná. Pro celý svět vznikne jen 63 aut, rozdělených mezi Giulii Quadrifoglio a Stelvio Quadrifoglio. Číslo není náhodné. Odkazuje na rok 1963, kdy se na sériovou Giulii Ti Super poprvé dostal znak Quadrifoglio, dříve vyhrazený závodním strojům.
Přečtěte si také:
Ještě předtím, v roce 1923, s tímto zeleným čtyřlístkem na bílém podkladu vyhrál jezdec Ugo Sivocci slavnou Targa Florio s vozem Alfa Romeo RL. Od té doby čtyřlístek označuje to nejlepší, co značka dokáže postavit. Collezione má tenhle příběh připomenout, jenže velmi úzce a pro pár vyvolených.
Pro představu, jak vzácná tahle série je: do Velké Británie dorazí pouze dvě Giulie Quadrifoglio Collezione. Stelvio tam nebude ani jedno. Kolik aut se podívá do střední Evropy, včetně Česka, zatím Alfa neříká, ale při 63 kusech pro Evropu i zámoří nepůjde o častý úlovek.
Barva, která mění odstín, a interiér jako sbírkový kus
Na první pohled mohou Giulia Quadrifoglio Collezione i Stelvio Quadrifoglio Collezione vypadat „jen“ jako další červené Alfy Romeo. Ve skutečnosti je lak jedním z hlavních důvodů, proč tahle série vůbec vznikla. Obě auta dostala nový odstín Rosso Collezione, inspirovaný barvou Rosso Villa d’Este, kterou Alfa Romeo používá třeba na supersportu 33 Stradale.
Nejde o křiklavou červeň, jakou známe z mnoha sportovních aut. Tahle je hluboká, „inkoustová“, a podle světla dokáže přecházet až k téměř černému tónu. Giulia má záměrně temnější, dramatičtější odstín, který má odpovídat její „extrémně sportovní“ povaze. Stelvio naopak působí o něco světleji a otevřeněji, i když stále zůstává výrazně sportovní SUV.
Karoserie je posetá detaily z karbonu. Giulia dostává odkrytý karbonový střechový panel, karbonové kryty zrcátek a také přední znak z uhlíkového kompozitu. Karbon se objevuje i na středovém tunelu a palubní desce. Obě auta jsou vybavena karbon-keramickými brzdami s vypáleným nápisem Alfa Romeo na tmavě eloxovaných třmenech.
Vzadu se o zvukový doprovod stará výfuk Akrapovič, opět s karbonovými prvky. Nejde jen o „laděnou koncovku“, ale kompletní výfukový systém, který zvýrazní charakter šestiválce bez toho, aby působil jen lacině a vulgárně hlasitě.
Přečtěte si také:
V interiéru je atmosféra spíš závodní než luxusní. Sedadla dodala firma Sparco. Jde o skořepiny z karbonu, kombinují kůži a Alcantaru a prošívání v červeném odstínu, které ladí s lakem karoserie. V opěrkách hlavy je vyšitý text „1 di 63 Collezione“ s konkrétním číslem vozu. Každý kus je doslova očíslovaný sbírkový předmět.
Palubní deska je čalouněná kůží s červeným prošíváním, výplně dveří a loketní opěrky dostaly také kůži a Alcantaru. Výsledek nepůsobí okázale, spíš věcně sportovně, jako kdyby se auto každou chvíli chystalo na závodní trať.
Technika zůstává ostrá, omezení dělá z Collezione „instantní klasiku“
Pod karbonem a lakem se nemění to nejdůležitější. Oba modely Collezione stojí na technickém základu běžných modelů Giulia Quadrifoglio a Stelvio Quadrifoglio. Pod kapotou je tedy známý dvakrát přeplňovaný šestiválec s objemem 2,9 litru.
Alfa Romeo 33 Stradale není poslední. Italská automobilka plánuje další exkluzivní supersporty
Výkon je 382 kW/520 koní a točivý moment vrcholí 600 Nm. Standardní Giulia Quadrifoglio s tímto motorem zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba 3,9 sekundy a dosáhne rychlosti kolem 308 km/h. Collezione na těchto parametrech nestaví žádné velké show, jen k nim přidává exkluzivnější balení.
Součástí každého vozu je i certifikace Alfa Romeo Classiche, která z Collezione dělá takzvaný Instant Classic. Jinými slovy, automobilka sama říká nahlas to, co si sběratelé stejně myslí: že tahle verze má od začátku ambici stát se vyhledávaným kusem do sbírek. Ať už jde o Evropu, Blízký východ, Čínu nebo Japonsko, kam všude se auta oficiálně dostanou.
Výroba probíhá v závodě Cassino, kde vznikají i „běžné“ Giullie a Stelvia. V případě Collezione se ale sériová linka potkává s pečlivější ruční prací a výběrem materiálů, které by u standardní verze ekonomicky nedávaly smysl.
Přečtěte si také:
Pro koho Collezione vlastně je
Na rozdíl od radikálního modelu Giulia GTAm se u Collezione neřeší odlehčené zadní sedačky ani obří zadní křídla. Alfa tentokrát nesáhla po okruhovém extrému, ale po něčem, co vypadá skoro „civilně“, pokud tedy za civilní považujeme čtyřdveřový sedan nebo SUV s karbonovou střechou a 520 koňmi…
Hlavní ingrediencí je tady exkluzivita. Alfa Romeo zatím oficiálně neuvádí ceny, ale je téměř jisté, že budou výrazně nad úrovní standardních modelů Giulia Quadrifoglio i Stelvio Quadrifoglio a zřejmě se přiblíží částkám, za které se prodávala extrémní Giulia GTAm. V britském prostředí se spekuluje o částkách okolo 160 tisíc liber (což je v přepočtu asi 4,7 milionu korun), což je svět, kde se o racionální volbě už moc nemluví.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek








