Po bouři nastal klid. Tomáš Tomeček z Promet/Czechoslovak Group týmu si po dramatické osmé etapě užil krásné svezení, do cíle devítky dojel šestý a celkově se vrátil na pátou pozici kategorie auto/kamion. Jeho krajan Zdeněk Tůma dovezl čtyřkolku na sedmém místě mezi motocykly a také stoupá pořadím.
Dálková rally Africa Eco Race se pomalu blíží do finále. Sedmá, osmá i devátá etapa přinesly to pravé, drsné dakarské závodění. Závodníci i jejich stroje toho mají dost a odpadávají. „Vůbec nevím, kde jsou naše baléčka,“ přiznává Tomáš Tomeček. „Spousta účastníků zůstává někde viset, baléčka dva dny jezdí nonstop. Odpadl už i italský Mercedes, můj soupeř. Asi mu odešel přední pohon a baléčka se ho snaží dostat z dun, ale nic nevíme jistě,“ pokračuje český pilot a šéf týmu čtyř Tater v jedné osobě. „Jsme už všichni opravdu unavení. Lidi usínají na brífinku, je to jako za stara.“ Což platí i pro stavbu trati. Nejezdí se z bodu do bodu jako na Dakaru v Saúdské Arábii, ale na kurs. „Jedeš třicet kilometrů a nevíš, jestli jedeš správně. Dneska se mi dařilo, všechno jsem našel. Navigace je mazec. V kabině křičím radostí i nadávám jako havíř,“ přiznává Tomeček a upozorňuje: „Všiml jsem si, že na to už přišli i ostatní. Radši si křižovatku dvakrát nebo třikrát najedeme, abychom si byli stoprocentně jistí, že máme správný směr. Na jiných závodech se takhle nejezdí.“ Někdy pomůže i televizní helikoptéra. Když se objeví nad hlavou, většinou je to dobrá zpráva, že závodník není mimo kurs.
Mauritánie je velmi chudá země a moc se to v průběhu let nezlepšuje. Stejně jako kvalita místní nafty. Co se v poslední době změnilo markantně, jsou ceny pohonných hmot. „Je to k nevíře, ale nafta a benzín jsou tady dražší než v České republice,“ kroutí hlavou Tomáš Tomeček a dodává: „Pro srovnání, v Maroku to minulý týden vycházelo zhruba stejně jako u nás.“ Zbývá ještě jedna etapa a dozvíme se, zda se stejně zdražovalo i v Senegalu.
Štefan Svitko dnes zřejmě definitivně zlomil odpor Maurizia Gerriniho, který dojel až na pátém místě se ztrátou téměř tři čtvrtě hodiny. Obdivuhodný výkon podal Zdeněk Tůma. Jemu i čtyřkolce zjevně měkký písek vyhovuje. Sedmé místo v etapě znamená posun v celkovém pořadí o devět pozic na 22. příčku. Před ním je díra pěti hodin, ale další pohyb vpřed stejně není vyloučený. Závod je dlouhý, náročný pro lidi i techniku, a ještě zdaleka nejsme v Dakaru.
Desátá etapa se pojede jako smyčka z Ouad Naga do Ouad Naga. Časy se budou měřit na 458 kilometrech. Bude to poslední opravdu dlouhá etapa Africa Eco Race 2022. Pořadatelé předesílají, že z 90% se pojede na písku a na účastníky čekají přejezdy dun různých obtížností. Pokud se někdo chystá zaútočit na lepší pozici, bude mít nejvyšší čas to zkusit.
Výsledky 9. etapy Akjoujt – Ouad Naga (412 km):
- Moto/quad: 1. Flick (Fr./Hus) 4:37:50, 2. Svitko (SR/KTM) +00:44, 3. Tarres (Šp./Yamaha) +08:07… 7. Tůma (ČR/Yam) +1:02:05, 11. Benko (SR/KTM) +1:06:58.
- Auto/kamion: 1. Gosselin, Crespo (Fr./Optimus) +4:58:24, 2. Vollebregt, Traa (Niz./Can-Am) +40:04, 3. Dagher-Hayeck, Antoniolli (Sen./Can-Am) +43:30… 6. Tomeček (ČR/Tatra) +1:10:49.
Průběžné pořadí po 9. etapě:
- Moto/quad: 1. Svitko 37:12:40, 2. Gerrini +45:35, 3. Flick +1:58:33… 8. Benko +10:30:44, 22. Tůma +29:42:32.
- Auto/kamion: 1. Gosselin, Crespo 41:03:56, 2. Dagher-Hayeck, Antoniolli +6:26:02, 3. Meijer, Visser (Niz./Can-Am) +6:49:40… 5. Tomeček +12:35:57.