skoda_enyaq_rs_iv-dobijeni-test-elektromobil

A pak, že je nikdo nechce… Prodeje elektromobilů pomalu, ale jistě rostou

Autor: Anina Russová - Zdroj: PwC Electric Vehicle Sales Review, ČTK - Foto: Pavel Srp - 5. 3. 2024


S elektromobilitou je to jako na houpačce. Někde se jim daří, jinde o nich nechtějí ani slyšet a prodeje padají. Přesto ale celosvětové prodeje elektrických aut vykazují růst. Ve světě se totiž loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o čtvrtinu. Z toho 9,97 milionu prodaných elektrických aut připadá na 20 nejvyspělejších zemí. Vyplývá to z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review, kterou zveřejnila ČTK.

Nutno ale dodat, že se zvýšily i prodeje aut se spalovacími motory, nicméně jen o pět procent. To ale může být zapříčiněno nižším počtem nabízených vozidel se spalovacími motory, automobilky totiž postupně přechází na elektromobilitu. Ze statistik vyplývá, že elektromobily spolu s hybridy a plug-in hybridy tvoří více než 30 procent všech celosvětových prodejů, v západní Evropě má podle studie alespoň částečně elektrický pohon každé druhé nově registrované auto. „Elektromobily se na světových trzích definitivně zabydlely. Kromě desetimilionové hranice prodaných čistě elektronických vozidel je silným milníkem i fakt, že loňské prodeje elektromobilů a hybridů na nejvyspělejších evropských trzích poprvé tvořily více než polovinu všech prodejů,“ uvedl expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.

V Česku se v loňském roce zvýšil prodej elektromobilů o 71 % na 6640 aut, ale o 14 % i spalovacích vozidel (na 215 000 aut). „V letošním roce lze nicméně očekávat nárůst zájmu ze strany podnikatelů a malých firem, pro které stát připravil dotaci 200.000 Kč i další podporu na budování nabíječek. Ještě větším impulzem do budoucna by ale měl být tlak na dekarbonizaci, který na firmy plyne například z povinnosti nefinančního reportingu. Právě přechod na elektromobilovou flotilu je například pro firmy ze sektoru služeb jedním z logických kroků, jak mohou uhlíkovou stopu snížit,“ doplnil Štefek.

Koupili si elektromobil, ale jejich příští auto elektrické nebude. To vychází ze studie J.D. Power

Statistiky také ukazují, že zájem o elektromobily pomalu roste. Naopak ale klesá poptávka po plug-in hybridech, a to meziročně o asi 10 %. „Přes svůj pokračující rychlý růst jsou prodeje elektroaut stále do značné míry závislé na státních dotacích. A plug-iny už nejsou dotacemi tak podporované jako v minulosti, například v Německu jejich podpora skončila,“ dodal Štefek.

Experti očekávají v Česku během letošního roku větší nárůst prodejů elektromobilů. A to hlavně z důvodu vládní dotace. „V letošním roce lze nicméně očekávat nárůst zájmu ze strany podnikatelů a malých firem, pro které stát připravil dotaci 200.000 Kč i další podporu na budování nabíječek. Ještě větším impulzem do budoucna by ale měl být tlak na dekarbonizaci, který na firmy plyne například z povinnosti nefinančního reportingu. Právě přechod na elektromobilovou flotilu je například pro firmy ze sektoru služeb jedním z logických kroků, jak mohou uhlíkovou stopu snížit,“ doplnil Štefek.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

2 názory na “A pak, že je nikdo nechce… Prodeje elektromobilů pomalu, ale jistě rostou”

  1. Přes spáleniště evropské ekonomiky a krvavé řeky krvácejících účtů automobilek i jejich klientů, pluk elektromobilů za plukem elektromobilů jde neochvějně dál: Gratuluji soudruzi!

  2. Článek úplně zbytečný a o ničem. Autorka navíc přehlédla, že prodej BEV byl v únoru 2024 opět nižší než před rokem a že největší nárůsty prodejů byly u aut na benzín a hned potom na naftu 🤪

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru