Jméno LFA má v historii značky Lexus zvláštní zvuk. Vybaví se atmosférický dvanáctiválec, ručně laděný zvuk motoru a auto, které vzniklo víc jako manifest možností než jako běžný model. Teď se LFA vrací. Jenže úplně jinak.
Lexus ve světové premiéře představil studii čistě elektrického sportovního vozu s názvem Lexus LFA Concept. Nejde pouze o další ukázku toho, co dokáže elektromobilita. Vůz vznikl jako odpověď na otázku, jak v éře bateriových aut zachovat zkušenosti, řemeslo a cit pro sportovní vozy, které se v automobilkách budovaly celé generace.
Přečtěte si také:
Za projektem stojí předseda společnosti Toyota Motor Corporation Akio Toyoda, známý z okruhového prostředí pod přezdívkou Morizo. Právě on dlouhodobě prosazuje myšlenku, že know-how konstruktérů a závodních týmů nesmí s nástupem nových technologií zmizet. LFA Concept tak vzniká bok po boku s vozy GR GT a závodním speciálem GR GT3 týmu TOYOTA GAZOO Racing.
„Shikinen Sengu“ na čtyřech kolech
Lexus LFA Concept navazuje na vozy Toyota 2000GT a původní Lexus LFA a zároveň přepisuje jejich odkaz do elektrické éry. Inspiruje se přitom principem „Shikinen Sengu“. Ten označuje tradici, kdy se dovednosti a postupy předávají z nejzkušenějších mistrů na jejich nástupce, aby se know-how nejen uchovalo, ale i dál rozvíjelo.
V praxi to znamená, že na vývoji LFA Conceptu pracují stejné týmy, které stojí za závodními modely GR GT a GR GT3. Sdílejí s nimi techniky a postupy, ale zkoumají je v úplně jiném kontextu: čistě elektrického sportovního vozu. Základními prioritami jsou nízké těžiště, co možná nejnižší hmotnost, vysoká tuhost karoserie a promyšlená aerodynamika.
Lexus začíná u celohliníkového rámu karoserie, který je lehký a zároveň velmi tuhý. Na něj navazuje ideální pozice za volantem, která má řidiče s autem doslova „srovnat do jedné linie“. Zkušenosti značky s elektrifikací pak dávají vzniknout sportovnímu vozu, který je koncipován už od začátku jako bateriový elektromobil, nikoli jako přestavba vozu se spalovacím motorem.
Samotné označení LFA tentokrát neznamená konkrétní typ pohonu. Symbolizuje automobil, který v sobě koncentruje technologie a dovednosti, jež mají být uchovány a předány dál. Od minulosti k budoucnosti: LFA Concept má ukázat, jak lze zachovat hodnoty sportovních aut i v době, kdy spalovací motory ustupují do pozadí.
„Discover Immersion“: když auto vtáhne řidiče do děje
Pro sportovní vůz je klíčový pocit za volantem. Ten se nemění, i když se mění technologie. Lexus proto pro LFA Concept vytvořil filozofii „Discover Immersion“, kterou by šlo volně přeložit jako „objev pohlcení“.
Přečtěte si také:
Cílem je vyvolat pocit, že je řidič s autem propojen víc než kdykoli předtím. Z této myšlenky vychází celkové tvarování karoserie i řešení kokpitu. Aerodynamika není jen technickým parametrem, ale má souznít s tvary vozu, které mají působit přirozeně a harmonicky.
Silueta je nízká, čistá a plynulá od přídě až po záď. Připomíná původní Lexus LFA, přesto nepůsobí jako retro. Zachovává klasické sportovní proporce kupé, ale snaží se o nadčasový vzhled, který nebude závislý na módních trendech ani na konkrétním trhu. LFA Concept má být sportovní auto, které dokáže oslovit člověka bez ohledu na jeho zemi, jazyk nebo věk.
Pod hliníkovým rámem z Toyoty GR GT se skrývá uspořádání, které maximálně využívá výhod elektrického pohonu. Umístění baterií a elektromotorů je navrženo tak, aby pomáhalo jízdním vlastnostem, a ne je komplikovalo. Lexus kombinuje zkušenosti ze závodních tratí s požadavky na každodenní použitelnost a hledá nový ideál sportovního elektromobilu.
Kokpit jako prodloužení řidičova vnímání
Uvnitř LFA Conceptu nenajdeme přehlídku efektů, ale spíše soustředění na to podstatné. Kokpit vychází z ideální jízdní pozice, jakou používají oba modely Toyota GR GT a GR GT3. Řidič má mít pocit, že s autem tvoří jeden celek.
Interiér je záměrně jednoduchý. Funkční prvky jsou soustředěny bezprostředně kolem řidiče tak, aby všechno podstatné bylo na dosah, ale nic zbytečně nerozptylovalo. Volant je navržen speciálně pro sportovní vůz. Tvar úchopu má umožnit zatáčení bez nutnosti měnit polohu rukou, což je známý princip z motorsportu.
Spínače a ovládací prvky jsou rozmístěny tak, aby je bylo možné používat bez sledování očima. Řidič má mít možnost plně se soustředit na trať či silnici před sebou. Minimalistický přístup v interiéru spojuje mechanickou strohost s moderní technikou a vytváří prostředí, které má být především pohlcující, nikoli okázalé.
Přečtěte si také:
Od konceptu k příběhu budoucnosti
Lexus LFA Concept není sériový model, ale studie. Přesto nejde pouze o designové cvičení. Značka na něm ukazuje, jak si představuje sportovní vozy v době elektrifikace a jak chce přenést závodní know-how i emoce do světa bateriových aut.
Exteriér a interiér tohoto konceptu byly poprvé veřejně odhaleny v roce 2025 pod názvem „Lexus Sport Concept“ na festivalu Monterey Car Week a následně na Japonské přehlídce mobility. Nyní se vůz představuje s novým jménem LFA Concept a s prvními technickými detaily, které naznačují, kam se může vývoj sportovních elektromobilů u Lexusu dál ubírat.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek










