V Polsku se chystá silniční revoluce. Pokud projde nová legislativa, řidiči pod vlivem alkoholu a „silniční kaskadéři“ tam budou čelit trestům, o kterých zatím jen čteme v komentářích. Mohlo by se totiž stát, že za některé dopravní přestupky by mohli řidiči přijít o řidičák doživotně. Už by si tak legálně za volant nikdy nesedli.
Navrhované změny silničního zákona totiž počítají s tím, že u nejzávažnějších případů řízení pod vlivem alkoholu a u recidivistů, kteří jsou nepoučitelní, by mohl soud sáhnout až k doživotnímu zákazu řízení. Řidič, který by opakovaně usedl za volant navzdory soudnímu zákazu, by tak o své oprávnění definitivně přišel. Ještě nedávno by něco takového znělo jako čistě teoretická úvaha, ale dnes jde o konkrétní návrh, který se v Polsku probírá na politické i odborné úrovni. Cílem je jediné: dostat z provozu ty, kteří dlouhodobě ignorují pravidla a ohrožují ostatní.
Přečtěte si také:
Drift, jízda po zadním a nelegální závody pod drobnohledem
Polská novela silničního zákona se však neomezuje pouze na alkohol. Pozornost politiků míří také na chování, které se často objevuje ve videích na sociálních sítích, ale v běžném provozu může být extrémně nebezpečné.
Do hledáčku zákonodárců se dostalo i driftování na veřejných komunikacích, jízda na motocyklu po zadním kole a další „show“ určená pro publikum na parkovištích či v ulicích.
Od roku 2026 budete na Slovensku k řidičáku potřebovat alespoň minimální vzdělání
Zábava pro pár nadšenců se v těchto případech totiž velmi rychle může změnit v ohrožení života náhodných chodců či jiných řidičů. Nová pravidla proto počítají s výrazně vyššími sankcemi, včetně možnosti odebrání řidičského oprávnění.
Nově se v návrhu objevují také nelegální závody. Úřady chtějí mít v ruce jasnou definici toho, co už není „jen rychlá jízda“, ale organizovaný závod na veřejné komunikaci. Ten má znamenat nejen vysoké pokuty, ale i hrozbu vězení pro organizátory i účastníky.
Přečtěte si také:
Signál i pro okolní státy
Na první pohled jde sice o čistě polskou záležitost, ale ve skutečnosti tyto kroky vysílají jasný a velmi silný signál i do okolních zemí. Každý, kdo někdy viděl riskantní předjíždění v plné rychlosti, motorkáře jedoucího po zadním kole uprostřed města nebo driftování u obchodního centra nebo v centru města, ten ví, že nejde o marginální problém.
Polsko se rozhodlo, že takové řidiče na svých silnicích nechce. Jak se tyto změny osvědčí v praxi (samozřejmě pokud je Polsko schválí) a zda se podobnou cestou vydají i další státy ve střední Evropě, ukážou až následující roky. Už teď je však jisté, že pro část řidičů mohou nové polské předpisy znamenat velmi vážné tresty.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek







