V nejdostupnějších verzích eektromobilů Tesla Model 3 a Model Y v USA už klasické rádio nehledejte. Z výbavy označené jako „Standard“ zmizel FM tuner a chybí i AM tuner. V infotainmentu zůstávají už jen streamovací služby a přehrávání přes Bluetooth. K živému vysílání se řidič dostane pouze přes mobilní data nebo Wi-Fi hotspot. Bez připojení si v základní Tesle žádnou FM stanici nepustí.
Tento krok zapadá do snahy snižovat výrobní náklady a zjednodušovat hardware. Tesla dlouhodobě sází na konektivitu, aplikace a aktualizace na dálku. Podle její argumentace jde o logické pokračování strategie, kterou zákazníci znají a u níž už dnes vlastně nepociťují zásadní omezení. V rámci úspor má v USA u příštích základních provedení od modelového roku 2026 navíc zmizet i část lepší audiovýbavy. Uživatelé, kteří chtějí streamovat přímo přes auto, si budou muset za konektivitu připlatit 9,99 dolaru měsíčně, v přepočtu dvě stovky a pár korun.
Přečtěte si také:
Proč je z toho rozruch
Kritici upozorňují, že FM rádio má dnes v autě stále význam. V tunelech, v odlehlejších oblastech i při přetížených mobilních sítích zůstává tradiční rádiové vysílání dostupné bez spotřeby dat a obvykle funguje i při rozsáhlých výpadcích. Z tohoto pohledu přechod na čistě online zdroje omezuje přístup k bezplatnému a spolehlivému kanálu veřejných informací i nouzových hlášení.
Debata je o to citlivější, že v Americe je legislativní tlak na to, aby nová auta měla povinně alespoň AM rádio. Návrh zákona „AM Radio for Every Vehicle Act“ počítá s tím, že výrobci ponechají AM přijímač jako standard ve všech nových vozech. Tesla tak jde proti tomu, proti směru, který část politiků i složek civilní ochrany prosazuje.
Zajímavý rozměr dodávají i data o chování řidičů. Stávající majitelé Tesel podle průzkumů používají AM/FM přijímače z 51 % jako nejpoužívanější zdroj. Automobilka tak jde proti svým zákazníkům. Ale není to poprvé a pravděpodobně ani naposledy, co šlape vedle…
Tesla přiznává chybu. Tlačítka na blinkry se neosvědčila, zpět se vrací klasická páčka
Tesla namítá, že rádio nahradí aplikace jako TuneIn, Apple Music, Tidal nebo Spotify. A také že alternativou je přehrávání zvuku přes Bluetooth z telefonu. Protože však elektromobily Tesla běžně nepodporují Apple CarPlay ani Android Auto, ovládání obvykle probíhá na displeji smartphonu. To není ideální z hlediska bezpečnosti ani legislativy.
A co Evropa?
V Evropské unii platí povinnost, aby všechny nově prodávané vozy měly přijímač digitálního pozemního vysílání DAB+. Nařízení se však váže k tomu, že je v autě vůbec nějaký rádiový přijímač. Samotná povinnost mít totiř rádiový přijímač v autě v základní výbavě ze zákona nevyplývá. Některé státy jdou ještě dál. Třeba Itálie výslovně předepisuje přítomnost FM i DAB+. I proto se zdá, že úplné odstranění klasického rádia z evropských Tesel je nepravděpodobné. Navíc evropská auta procházejí jinou výrobní a schvalovací procedurou než ty americké.
Přečtěte si také:
Americká automobilka zatím jasně neřekla, zda nabídne doplňkový hardware nebo možnost softwarového odemknutí FM či DAB+ jako příplatek. V materiálech k jiným specifikacím se tuner nadále objevuje, což naznačuje, že ve vyšších výbavách nebo na jiných trzích zůstane (nebo alespoň zatím zůstává) dostupný. Kupující by si proto měli před objednávkou pečlivě ověřit, jaké audio zdroje jejich zvolená konfigurace skutečně obsahuje.
Co z toho plyne
Tesla se tak stává prvním velkým výrobcem, který se v základních verzích obejde bez klasického rádia. Může tím ušetřit náklady, zároveň je s tím ale spojeno několik rizik. V době, kdy se řeší tlak na ceny i konkurence, z toho snadno může být další téma, které vnímání značky ovlivní. Pokud se současně nesníží bariéry pro pohodlné a legální používání mobilních aplikací za jízdy, bude spousta řidičů tuto změnu vnímat jako zbytečné komplikace.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek







