Každý, kdo má rád zvuk motoru a hlavně výfuku, zná ten pocit, kdy vjede do tunelu. Okénka jdou dolů, podřadí se a pak se přidá plyn. Porsche se rozhodlo tenhle rituál převést do funkce, kterou si nechalo zapsat do patentu u Světové organizace duševního vlastnictví (World Intellectual Property Organization, WIPO). Ta nese název „Tunnel Mode“. Smysl tét funkce je jednoduchý. Auto pomocí kamer pozná blížící se tunel a připraví všechno tak, aby byl akustický zážitek co nejsilnější.
Podle patentové dokumentace by vůz po detekci tunelu sám pootevřel okna, podřadil a aktivoval sportovní režim. Auta s aktivním výfukem by otevřela klapky naplno, aby byl zvuk ještě výraznější. Patent zmiňuje i úpravy podvozku a řízení. V tunelu by se odezva mohla mírně zostřit, aby byly reakce rychlejší. U kabrioletů by systém řidiče vyzval, aby na chvíli zastavil a mohl spustit střechu. Myslí se i na tepelný komfort. Pokud je venku chladno, ventilace by rovnou sama přitopila. Pokud by bylo horko, naopak by začala více chladit.
Přečtěte si také:
Po výjezdu z tunelu by se mělo vše automaticky opět vrátit do původního nastavení. A protože ne každý chce v uzavřeném prostoru poslouchat výfuk naplno, dokument počítá také naopak s decentním režimem. Ten by zavřel klapky, zklidnil pohonné ústrojí a okna znovu utěsnil.
Porsche nezapomíná ani na elektrické modely. U nich by zvuk obstarávaly reproduktory s digitálně generovaným tónem, který vychází z charakteru silnějších spalovacích modelů značky. Nemělo by tedy jít o prázdné hučení, ale o promyšlenou zvukovou kulisu.
Zatím je „Tunnel Mode“ pouze v podobě patentového popisu a pár diagramů. Není jisté, zda a jestli vůbec se někdy dostane do sériové výroby. Pokud ano, nejspíše by se hodil do sportovně laděných verzí typu Porsche 911, kde je zvuk motoru nedílnou součástí zážitku. Nechme se překvapit…
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned




