Není automat jako automat. Dvojspojkové převodovky patří mezi nejčastější řešení na trhu, ale jejich chování i nároky se od ostatních automatů liší. Německý autoklub ADAC dlouhodobě radí motoristům s výběrem i údržbou a shrnuje, co je dobré vědět, než si dvojspojkovou převodovku pořídíte.
Krátce k historii: patent na dvouspojkovou převodovku si už v roce 1939 připsal francouzský vynálezce Adolphe Kégresse, o rok později i německý profesor Rudolf Franke. V praxi se řešení prosadilo ale až v 80. letech minulého století v závodních speciálech Porsche 962 (1984) a Audi Sport quattro S1 E2 (1985). Do sériové výroby to teprve na začátku tisíciletí nasadil koncern Volkswagen, a to v modelu Golf R32 v roce 2002.
Jak dvojspojka funguje
Automobilky používají pro své dvouspojkové převodovky různé zkratky a jména, nejčastěji se můžeme setkat s DSG u koncernu Volkswagen, PDK u Porsche nebo DCT u korejských automobilek, případně obchodní názvy jako S tronic (Audi), Steptronic (BMW) či Powershift (Ford a Volvo).
Přečtěte si také:
Dvojspojkové převodovky dělíme na dva základní typy podle točivého momentu motoru. U slabších jednotek přibližně do 250 Nm se používají suché spojky. Silnější agregáty s vyšším momentem pracují s mokrými spojkami ponořenými v oleji, které lépe snášejí zátěž.
Princip takového řešení je překvapivě přímočarý. Technicky jde o převodovku s přímým řazením, tedy v zásadě o „manuál“, který ale řadí sám, takže je to „automat“. V útrobách převodové skříně se skrývají dvě dílčí převodovky a dvě spojky, ale řidič nepoužívá žádný spojkový pedál.
Jedna větev dvouspojkové převodovky má na starosti liché rychlostní stupně, ta druhá sudé. Zatímco vůz zrychluje třeba na třetí rychlostní stupeň, ten čtvrtý je už připravený, zařazený. K samotné změně dojde bleskově přepojením spojek, takže při zrychlování prakticky není cítit přerušení tahu. Hned potom se chystá rovnou pátý stupeň. Celé to hlídá mechatronika převodovky, tedy kombinace řídicí elektroniky, ovládacího ústrojí a olejového čerpadla. Drobné zpoždění nastává ve chvíli, kdy místo řazení nahoru, které je připravené, bude převodovka řadit dolů. I tak je to ale velmi rychlé.
Plusy, mínusy a spolehlivost
Dvouspojková převodovka je automatická, řidič se nemusí při jízdě o nic starat. Tyhle převodovky jsou navíc lehké a kompaktní, velmi účinně využívají výkon a vyhovují i svižné nebo dokonce sportovní jízdě. Nevýhodou bývá jako u ostatních automatických převodovek příplatek oproti verzím v manuálu. Ale to se v poslední době maže, protože některá auta už manuální převodovku v nabídce vůbec nemají.
Dvouspojkové převodovky mají i svoje slabé stránky, například při rozjezdech. U převodovek se suchými spojkami se může objevit opožděná reakce při pomalém popojíždění a následné prudší zabírání. Je to znát hlavně při parkování nebo v husté koloně. U těch s mokrými spojkami se to tolik neděje.
Přečtěte si také:
Spolehlivost dvouspojkových převodovek stojí na třech pilířích: na stylu jízdy, na míře zatížení a na dodržování servisních intervalů. Široce diskutovaným příkladem je sedmistupňová převodovka DSG DQ200 se suchými spojkami koncernu Volkswagen. Trápily ji poruchy mechatroniky, snímačů i samotných spojek. Montovala se nejen do vozů Volkswagen, ale také Audi, SEAT a Škoda. Její oprava přitom může stát i několik desítek tisíc korun.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek