Pravidelné zveřejňování výsledků kontrol kvality paliv se u nás neděje samo od sebe. Zlom nastal v roce 2010, kdy se projektu Kverulant podařilo prosadit změnu: Česká obchodní inspekce od té doby zveřejňuje jednotlivá pravomocná rozhodnutí o pokutách. Z těchto dat Kverulant skládá přehlednou mapu a adresný seznam problematických čerpacích stanic.
Poslední velká aktualizace proběhla 22. září 2025. Seznam se řadí podle data provedení kontroly, ale objeví se v něm jen pokuty, které už nabyly právní moci. Mezi odběrem vzorku a finálním verdiktem ale může uplynout hodně času, provozovatelé se často odvolávají jen proto, aby se na veřejný seznam dostali co nejpozději. Proto v aktuální mapě najdete i sankce za starší prohřešky.
Přečtěte si také:
Jak si paliva vedou v číslech
Otevřená data nekvalitních paliv na českých čerpacích stanicích měla jeden viditelný efekt, kterým je to, že se kvalita paliv v České republice dlouhodobě zlepšuje. Zatímco v roce 2010 nevyhovělo v průměru více než 13 % odebraných vzorků, v roce 2017 to bylo už jen 1 % z 2670 odebraných vzorků. Od té doby se výsledky drží poblíž jednoprocentní hodnoty. V roce 2022 bylo odebráno 1204 vzorků, z nichž nevyhovělo 17, tedy 1 %. U benzinu selhalo 5 z 1000, u nafty 12 z 204. V roce 2023 inspektoři odebrali 2542 vzorků a nevyhovělo jich jen 12, tedy 0,5 %. O rok později došlo k mírnému zhoršení, když z 2545 vzorků neprošlo 20, přičemž 13x to byl benzin, 4x nafty a 3x LPG. Celkem šlo o 0,8 %. Pravděpodobnou příčinou je zvýšení biosložky v benzinu z 5 na 10 % od ledna 2024. A co letos? Trend se opět obrací. Jen v červenci 2025 odebrala ČOI 260 vzorků a nevyhověl pouze jediný, konkrétně jeden vzorek motorového benzinu.
Výše pokut se v posuzovaném období pohybovala od desítek tisíc do čtvrt milionu korun. Dvě čtvrtmilionové sankce padly v Novém Boru a v Třeboni.
Co ukázaly kontroly v terénu
Seznam problematických míst je dlouhý, proto vybíráme několik případů, které dobře ilustrují typické závady i jejich závažnost. Údaje vycházejí z pravomocných rozhodnutí ČOI podle webu kverulant.
Poř. | Lokalita | Čerpací stanice (název a adresa) | Pokuta (Kč) | Datum kontroly | Závada / nekvalitní palivo (detail) |
---|---|---|---|---|---|
1 | Ročov | ČS PePoil, Ročov 224, 439 67 | 30 000 | 9. 4. 2025 | Natural 95: ethanol 7,78 % V/V (max 5,21 %), kyslík 3,20 % m/m (max 2,81 %). |
2 | Lety | ČS NAFTA F-EU, Lety 108, 394 08 | 20 000 | 19. 3. 2025 | Nafta: bod vzplanutí 44,5 °C (min. 53 °C). |
3 | Vysoké Pole | ČS Vysoké Pole 268, 763 24 | 40 000 | 17. 3. 2025 | Nafta: bod vzplanutí 43 °C (min. 53 °C). |
4 | Ostrava | ČS PHM, Těšínská 2023/177, 710 00 Ostrava | 80 000 | 13. 1. 2025 | Nafta: bod vzplanutí 50 °C (min. 53 °C). |
5 | Kraslice Hraničná | ČS Free One Shop, Hraničná 5, 358 01 | 30 000 | 13. 11. 2024 | Natural 95 E5: ethanol 7,47 % V/V, kyslík 3,25 % m/m (max 2,81 %). |
6 | Ondřejov | PHM Agrospectrum, Družstevní 322, 251 66 Ondřejov | 150 000 | 15. 10. 2024 | Chybějící štítky E10/B7; Nafta: bod vzplanutí 42,5 °C (min. 53 °C). |
7 | Košťálov | ČS AD MACH, Košťálov 330, 512 02 | 30 000 | 17. 7. 2024 | Natural 95 E5: ethanol 7,39 % V/V, kyslík 3,48 % m/m (max 2,81 %). |
8 | Lysá nad Labem | ČS PHM PRIM, Jedličkova, 289 22 Lysá n/L | 30 000 | 10. 4. 2024 | LPG: síra 32,5 mg/kg (max 31,1). |
9 | Svitavy – Lány | ČS T a M, U Tří mostů 844/2, 568 02 Svitavy | 170 000 | 9. 4. 2024 | Nafta: bod vzplanutí 29,5 °C (min. 53 °C). |
10 | Praha 5 – Stodůlky | ČS Hájčí 2648/12, 155 00 Praha 5 | 30 000 | 8. 4. 2024 | Natural 95: ethanol 8,72 % V/V, kyslík 3,34 % m/m; chybělo označení pistolí. |
11 | Litovel | ČS Litovel, Uničovská 20, 784 01 | 30 000 | 10. 3. 2024 | BA 96 E10: vysoký „konec destilace“ 317,5 °C, nízké oktanové číslo. |
12 | Slavičín | ČS areál ČSAD, Za humny 216, 763 21 Slavičín | 10 000 | 4. 3. 2024 | BA 95 Super: ethanol 6,9 % V/V (max 5,21 %). |
13 | Nový Bor – Arnultovice | LPG Lipová 556, 473 01 Nový Bor | 250 000 | 21. 2. a 23. 2. 2024 | LPG: síra 60,3 mg/kg a 50,1 mg/kg (max 31,1 mg/kg). |
14 | Děčín | ČS DPMD, Dělnická 1861, 405 02 Děčín | 30 000 | 7.–9. 2. 2024 | Natural 95: ethanol 6,5 % V/V, kyslík 2,9 % m/m; chybělo označení bezolovnatého benzinu. |
15 | Pelhřimov | ČS IROMEZ, U Agrostroje 1412, Pelhřimov | 15 000 | 31. 1. a 5. 2. 2024 | BA 95 Super: ethanol 5,63 % a 6,48 % V/V (max 5,21 %). |
16 | Praha 5 – Motol | ČS Plzeňská, 155 00 Praha 5 | 150 000 | 8. 1. 2024 | BA 95 Super: ethanol 6,70 % V/V (max 5,21 %), kyslík 2,92 % m/m (max 2,81 %). |
17 | Vysoké Popovice | ČS RAPID, Vysoké Popovice 268, 664 84 | 70 000 | 30. 10. 2023 | BA 95 Super: konec destilace 224,5 °C (max 214 °C). |
18 | Brno-Chrlice | ČS Roviny 4, 643 00 Brno-Chrlice | 90 000 | 24. 10. 2023 | Nesprávné zaokrouhlení platby u dieselu (+1 Kč); BA 95 Super – konec destilace 243,5 °C. |
19 | Třeboň | ČS Na Kopečku 995, 379 01 Třeboň | 250 000 | 23.–26. 8. 2023 | CNG: nadlimitní obsah vody 125 a 87 mg/kg (max 23 mg/kg). |
20 | Klatovy | ČS Plánická 153, 339 01 Klatovy | 10 000 | 2. 8. 2023 | BA 95 Super: ethanol 5,51 % V/V (max 5,21 %). |
21 | Strážov | ČS Strážov 71, 340 24 | 20 000 | 19. 7. 2023 | BA 95 Super: ethanol 5,74 % V/V (max 5,21 %). |
22 | Mratín | PETROL MRATÍN, Kostelecká 222, 250 63 | 70 000 | 9. 5. 2023 | Nafta: bod vzplanutí 47,5 °C (min. 53 °C). |
23 | Filipov–Jiříkov | PHM NORD, ev. č. 99, 407 53 Jiříkov | 150 000 | 27. 3. 2023 | Nafta: bod vzplanutí 40,5 °C (min. 53 °C). |
24 | Měchenice | ČS Vltavská 248, 252 06 Měchenice | 80 000 | 22. 3. 2023 | Nafta: bod vzplanutí 45,5 °C (min. 53 °C). |
25 | Temelín | Š+H Oil, č.p. 3, 373 01 Temelín | 60 000 | 15. 3. 2023 | Nafta: bod vzplanutí 45,5 °C (min. 53 °C). |
Na kvalitě paliva záleží
Častým problémem u benzinu bývá překročení obsahu ethanolu a celkového kyslíku. Vyšší podíl lihu snižuje výhřevnost, může urychlovat tvorbu kyselých sloučenin při delším skladování a u starších vozů poškozuje pryžové části palivové soustavy. U LPG je varováním nadlimitní síra, která ničí katalyzátor a urychluje korozi v palivové soustavě.
U nafty je klíčový bod vzplanutí. Směs s příměsí benzinu klesá na nebezpečné hodnoty, zhoršuje mazivost a může vést k poškození vysokotlakých čerpadel a vstřikovačů s účtem přes sto tisíc korun. Důležitá je také oxidační stabilita nafty s biosložkou. Při delším skladování vznikají úsady, které umějí ucpat jemné filtry a poškodit hydraulické prvky.
U benzinů dává varovný signál vysoký „konec destilace“. Naznačuje kontaminaci vysoko vroucími složkami, často naftou. Takové palivo se hůř odpařuje, zhoršuje spalování i emise a při dlouhodobém používání může poškodit motor. Zmínit je vhodné i nízké oktanové číslo, které zvyšuje riziko detonačního spalování. Moderní motory sice dokážou snižovat předstih a přizpůsobit se, za cenu vyšší spotřeby a nižšího výkonu.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned