Když BMW před pár lety představilo své nové modely s obřími „ledvinkami“, okamžitě se na internetu strhla obrovská vlna komentářů, která rozpoutala bouřlivé debaty. Jedni značce tleskali za odvahu, druzí nechápali, proč automobilka vsadila na tak výrazný design, který podle nich kazil dojem elegance. Jenže ať už byly tyto diskuze jakkoliv silné, prodejní čísla ukazovala něco jiného. Zákazníci se od BMW rozhodně neodvrátili.
To, že žádný odliv zákazníků nepřišel, říká šéf designu Adrian van Hooydonk. Negativní komentáře sice internet zaplavily, ale ve statistikách prodejů se neodrazily. Naopak, vozy s masivními maskami se prodávaly a prodávají dobře. A to především na trzích, kde vizuální sebevědomí hraje zásadní roli, tedy typicky třeba v Číně. Právě tam se auta stávají symbolem společenského postavení a originální vzhled pomáhá značce odlišit se od tamní konkurence, která často sází na agresivní tvary.
Přečtěte si také:
Globální automobilka ale musí balancovat. To, co na jednom trhu a kontinentu působí atraktivně, může jinde vyvolat spíš rozpaky. Proto nyní BMW s novou generací modelů přichází s jiným tónem. Modely z nové generace, kterou v BMW nazvali jako Neue Klasse, ukazuje střídmější vzhled. Typickým příkladem je nedávno představené elektrické SUV BMW iX3. Jeho maska chladiče už zdaleka nemá tak velké ledvinky.

Adrian Van Hooydonk přiznává, že zatímco extravagantní BMW XM nebo X6 mají cíleně rozdělovat publikum, rodinně orientované SUV má naopak oslovit široké spektrum zákazníků po celém světě. I proto tým designérů zvolil zdrženlivější a čistší výraz. Podle Olivera Heilmera, vedoucího projektu Neue Klasse, navíc lidé začínají vyhledávat spíše uklidněný, moderní design než křiklavé detaily. Čas velkých experimentů podle něj ustupuje době, v níž naopak déle aktuální vydrží decentní elegance.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek