Test Opel Corsa GS 1.2 Turbo 100 k AT8 (2024)

Levná auta z trhu mizí. Opel vysvětluje, proč už si nekoupíme nové auto pod 400 tisíc

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: merkur.de, topspeed.sk - Ilustrační foto: Pavel Srp - 21. 9. 2025


Ještě před 15 lety jsme mohli koupit nová auta pod 200 tisíc, ještě před koronavirem pod 300 tisíc, ale teď už se málokdy dostaneme pod 400 tisíc korun. Dobře je to vidět třeba na Opelu Corsa, která dnes v ČR začíná právě na 399 990 Kč. Ale v Německu? Tam se Corsa prodává dokonce o za zhruba 570 tisíc.

Proč už dnes malé auto není dostupné za peníze, které si ještě před šesti lety mohl dovolit skoro každý? Odpověď dal otevřeně šéf Opelu Florian Huettl. V rozhovoru pro německý deník Münchner Merkur přiznal, že ceny pod 15 tisíc eur (tedy pod 375 tisíc Kč) jsou dnes prakticky nemožné. A hlavní důvod? Regulace z Bruselu.

Nové předpisy totiž nutí výrobce montovat do všech aut elektronické asistenty, ať už je zákazník chce, nebo ne. „Každá Corsa musí mít asistenta pro udržování v jízdním pruhu. Výborná věc na dálnici, ale je to opravdu nutné u vozu, který denně jezdí dvacet kilometrů do práce?“ říká se Huettl. Z kdysi volitelných prvků se totiž dnes stala povinná výbava, která ceny žene (zbytečně) nahoru.

Důsledky jsou vidět už dnes. V roce 2019 se v Evropě prodalo 18 milionů nových aut, dnes je to jen 15 milionů. A největší propad postihl právě malé a nejlevnější modely. Zákazníci, kteří by si dříve pořídili nové malé auto, dnes častěji míří na trh ojetin. Jenže starší auta mají obvykle vyšší emise, takže paradoxně ony přísné regulace, které měly chránit životní prostředí, vedou k přesnému opaku.

Levná auta z Evropy zmizela. Teď by se mohl chystat jejich velký návrat

(Nejen) Opel proto volá po „rozumnějších pravidlech“. Huettl připomíná, že v letech 2018 a 2019 dosáhla auta takové úrovně pasivní bezpečnosti (tedy tomu, co se stane při nehodě), že ji lze jen těžko dál zlepšovat. Podle něj by se proto regulace neměly soustředit na stále nové povinné elektronické asistenty (tedy aktivní bezpečnostní prvky, které mají nehodám předcházet), které právě hlavně u malých aut nemají velkou přidanou hodnotu.

Další faktor, který ceny žene vzhůru, je samozřejmě elektrifikace. I když ceny padají, stále jsou příliš vysoké. Elektromobil Opel Corsa-e stál ještě před třemi lety kolem 900 tisíc korun, dnes se dá v ČR pořídit za akčních 699 990 Kč. Automobilka už navíc chystá novou generaci, která by měla startovat ještě níž, dokonce někde lehce nad 600 tisíci korunami. Ani to ale není částka, která by mohla konkurovat levným benzinovým autům.

Podle šéfa Opelu stojí Evropa na rozcestí. Pokud se regulace nezmění, riskuje se, že nové auto definitivně přestane být pro velkou část obyvatelstva dostupná. A když se koupě nového auta stane nemožnou, zákazníci logicky zůstanou u starých aut. „Naším cílem je udržet auta dostupná. Ale musíme mít prostor nabídnout rozumný kompromis,“ uzavírá Huettl.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru