Když se v roce 1925 spojila mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement s plzeňskou Škodou, šlo o krok, který doslova změnil dějiny českého automobilového průmyslu. Původně šlo o záchranu v těžkém období. Bylo třeba řešit ztrátu trhů první světové válce, hospodářské obtíže a navrch i ničivý požár v továrně. Místo úpadku se ale zrodila spolupráce, která otevřela cestu k technickému pokroku i budoucím úspěchům značky.
Škoda tehdy nebyla jen strojírnou, ale skutečným průmyslovým gigantem. V době fúze zaměstnávala přes 30 tisíc lidí, zatímco Laurin & Klement měl jen něco málo přes tisíc pracovníků. Automobilová výroba v Plzni byla spíše doplňková. Vznikal tady licenční parovůz Sentinel nebo luxusní Hispano-Suiza, ale ty se vyráběly jen v menším měřítku. Právě proto se spojení se zkušenými vývojáři z Mladé Boleslavi jevilo jako ideální. Důležité bylo, že dohoda zaručovala zachování vlastního vývoje i výroby aut.
Přečtěte si také:
Formality proběhly rychle. Valné hromady obou podniků schválily fúzi už 20. července 1925, oficiální razítko ministerstva vnitra ale padlo až 12. září. Ačkoliv jméno Laurin & Klement zmizelo z obchodního rejstříku, značka tím neskončila. Její duch se proměnil v základ identity Škody, což se potvrdilo i během krizových třicátých a čtyřicátých let minulého století. Tehdy se ukázalo, jak velkou výhodu přinesl silný partner i následné investice do moderní výroby.
Značka Laurin & Klement dnes žije dál, i když jiným způsobem. Od poloviny devadesátých let se objevuje jako označení pro nejvyšší výbavové verze modelů Škoda. První takovou byla Felicia Laurin & Klement s koženým interiérem a perleťovým lakem, později následovaly Octavia, Superb, Kodiaq a nejnověji i Enyaq a Elroq. Není to přitom jen marketingový tah, jde o připomínku filozofie zakladatelů, kteří kladli důraz na inovaci, přesnost a vášeň pro mobilitu.
Tradice se odráží i v číslech. Před sto lety vyrobilo 1800 zaměstnanců 833 automobilů. V roce 1991 už z výrobních linek sjelo přes 170 tisíc vozů a dnes firma s více než 40 tisíci zaměstnanci dodává téměř milion aut ročně. Odkaz obou Václavů – Laurina i Klementa – se tak nevytrácí, ba právě naopak. Připomínají jej nejen výbavové verze L&K, ale i studentské projekty, sportovní úspěchy Škoda Motorsport nebo nový kancelářský komplex pojmenovaný Laurin & Klement Kampus.
Spojení, které mělo být v roce 1925 především záchranou, se tak stalo klíčem k dlouhodobému rozvoji. A i když se mnohé změnilo, základní myšlenka zůstává: vyrábět auta s přesvědčením, že mobilita je víc než jen způsob dopravy.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek