test-bmw-320d-xdrive-touring-2025-19

Dotykové displeje všude, ale BMW se drží kolečka. A dobře dělá

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: motor1.com - Foto: Pavel Srp - 26. 8. 2025


Kdysi, ještě dávno před érou dotykových displejů, se automobilky snažily přijít na to, jak by se mohl elegantně ovládat infotainment. Některé značky tehdy vsadily na tlačítka, jiné a touchpady a některé na otočné ovladače. Takové otočné ovladače používaly například Audi, BMW, Mazda nebo i Mercedes-Benz, ale většina z nich už od toho ustoupila. BMW si ho však zatím (i když ne ve všech modelech) nechává.

Právě mnichovská značka přitom vlastně dokonce byla průkopníkem takového ovládání. Když v roce 2001 uvedla svou vlajkovou loď BMW řady 7 (E65, respektive E66) s prvním systémem BMW iDrive, setkalo se to spíš s nepochopením než s obdivem. Ovládání tehdy působilo složitě a uživatelé si stěžovali, protože předchozí BMW řady 7 (E38) mělo jednoduchý displej s navigací, nikoliv pokrokový infotainment. Jenže BMW se nevzdalo a během let iDrive vypilovalo do podoby, která patřila k tomu vůbec nejlepšímu, co na trhu bylo. I když nejnovější modely mají už složitější infotainment.

Otočný ovladač už nenajdeme u modelů jako jsou třeba BMW řady 1 nebo třeba X1 či řada 2 Gran Coupé, ale u větších modelů od BMW řady 3 stále toto řešení zůstává. I přesto se dá infotainment ovládat i přímo dotekem na obrazovce.

Klasický otočný ovladač infotainmentu u BMW v některých modelech už nebude potřeba. Zmizí především z těch menších

Ovladač BMW iDrive navíc umí víc než jen otáčení. Dá se naklánět do čtyř stran, stisknout dolů jako tlačítko a reaguje přesně tak, jak by člověk čekal. V praxi to znamená, že i v autě, které nabízí desítky nejrůznějších voleb a nastavení si řidič zachová jednoduchost přehled a komfort. A co víc, funguje to skvěle i v kombinaci s Apple CarPlay nebo Android Auto, což se u jiných značek často říct nedá.

Jasně, mohli byste namítnout, že v době hlasového ovládání je takový ovladač už zbytečný, ale to je u BMW v ČR problém. V češtině totiž hlasové ovládání není k dispozici, BMW česky jednoduše neumí. Pokud byste chtěli auto ovládat hlasem, musíte si jeho infotainment přepnout do některého ze světových jazyků. A pak v tom jazyce budete mít úplně všechno – od infotainmentu a po palubní počítač.

Jenže… Všechno dobré jednou končí, takže i otočný ovladač BMW iDrive má před sebou nejistou budoucnost. Nová generace elektrických BMW, která přijde na trh v rámci rodiny Neue Klasse, se totiž podle ukázaných konceptů bez fyzického ovladače obejde. Jak bude nový systém fungovat, to se teprve uvidí. Možná překvapí, možná zklame. To uvidíme už brzy…

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru