dalnice-d4

Další nová část očekávané dálnice dostala zelenou. Rakouská strana už na ni dlouho čeká

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ČTK - Ilustrační foto: ŘSD - 22. 7. 2025


Po vydání souhlasných EIA stanovisek pro novou část Pražského okruhu vydalo ministerstvo životního prostředí souhlas také pro dostavbu 23 kilometrů dálnice D52 z Pohořelic na Brněnsku k hranici s Rakouskem u Mikulova. První úsek se má začít stavět na konci příštího roku a kompletně by dálnice měla být hotová v roce 2032.

Dostavbu dálnice D52 téměř 30 let zdržovaly průtahy v přípravě, mnohá odvolání, kdy v několika případech soudy odpůrcům vyhověly. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto před několika lety zahájilo přípravu znovu od začátku, intenzivně jednalo s obcemi a zapracovávalo jejich připomínky. Podle ministra dopravy Martina Kupky se tak podařilo vyhovět velké části odpůrců. Podle místostarosty Mikulova Iva Hrdličky se mnozí odpůrci unavili nebo už jsou v zastupitelstvech jiní lidé než před deseti či 20 lety. Navíc doprava je stále intenzivnější a dálnice jí tak velmi uleví. Po změně zákonů už není možné se proti kladnému stanovisku k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) odvolat a jedinou možnost mají odpůrci až poté, co bude vydáno společné povolení, potvrdil ministr dopravy Martin Kupka.

„Dnes je běžné, že stojí kolona mezi Mikulovem a křižovatkou na Horní Věstonice. Do Mikulova jsou svedené kamiony od Brna a město je jimi zahlcené, v létě se přidává doprava turistů na jih. Městu dálnice pomůže, zlepší se prostředí,“ předpokládá Hrdlička.

Rekordní rozpočet na dálnice, obchvaty a železnici. Na rok 2025 to má být přes 160 miliard korun

Jako první se má začít stavět úsek od Novomlýnských nádrží k hranicím, s jehož přípravou jsou silničáři nejdále. V roce 2027 by se měl začít stavět úsek od Pohořelic k nádržím a jako poslední se bude stavět úsek přes nádrže. U něj se ještě silničáři musejí rozhodnout, zda zvolí přísyp k tělesu, na němž silnice vede nyní, nebo postaví přemostění. „S ohledem na odezvu místních při projednávání se kloníme spíše k přísypu. Rozhodnutí EIA umožňuje obě varianty a my se rozhodneme na základně detailní analýzy podmínek pro stavbu,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Má menší hlukový dopad na okolí, se stavbou by se mohlo začít v roce 2029. V případě stavby přísypu je potřeba minimálně zachovat retenční prostor nádrže, proto bude potřeba někde vytvořit nový. „Existují dvě varianty,“ doplnil Hladík.

Dálnice D52 po dostavbě spojí Brno s Rakouskem, kde už se po dálnici jezdí až do Vídně. Pouze několikakilometrový úsek od hranic je dvoupruhový, nicméně Rakušané v minulosti deklarovali připravenost rozšířit jej na standardní dálnici, až bude zřejmé, že bude dálnice i na české straně.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru