Ceny aut neustále rostou – platí to jak pro nová auta, tak kvůli tomu i pro ojetiny. Ne každý máme rozpočet na koupi nového auta – a je jedno, jestli za hotové na splátky nebo na operativní leasing – takže to často řešíme koupí ojetiny. A co když ani za ojetinu nechceme dávat hodně peněz? Pojďme se podívat na šest aut do přibližně 150 tisíc aut, která se zdají být dobrou volbou. Alespoň to tvrdí německý Auto Bild, který tento výběr provedl.
Výběr zahrnuje velmi rozličné modely aut, ze kterých by si mohl vybrat každý, přičemž cenovým stropem bylo přibližně 150 tisíc korun. V rámci přehledu se také podíváme na některé slabé stránky jednotlivých aut.
Alfa Romeo GT (2003–2010)
- Styl, který nestárne. Ale ne pro každého.
Alfa Romeo GT je ideální pro někoho, kdo hledá něco výjimečného, ale zároveň se nebojí trochu pracovat se srdcem. Za částku kolem 120 tisíc korun je možné pořídit variantu s benzínovým motorem 2.0 JTS nebo naftovým 1.9 JTD. V obou případech jde o řadové čtyřválce, které pohánějí přední kola.

Toto parádní kupé staví na technice Alfy Romeo 156 a působí jako sportovně laděné kupé pro každodenní použití. Vyhněte se určitě převodovce Selespeed, protože to je vždy sázka do loterie, protože není úplně spolehlivá. Navíc její opravy nejsou vůbec levné. Pozor si dejte také u naftového motoru, kde je slabinou netěsnící spojení mezi turbem a mezichladičem. Důkladně jej proto zkontrolujte.
Kia Picanto (2004–2011)
- Malý, nenápadný, ale spolehlivý pomocník do města.
Picanto první generace je nenáročné auto, které dnes stojí i pod 50 tisíc korun. Za tu cenu lze najít i zachovalé kusy po prvním majiteli s nájezdem pod 100 tisíc kilometrů. A může to být přesně ten první majitel důchodce, který auto celý život poctivě garážoval. Benzínový tříválec, který auto pohání, zvládne městské ježdění s přehledem, spotřeba se drží kolem 6 litrů, ale na dálnici se příliš nehodí.

Nevýhodou je jen základní bezpečnostní výbava. ABS není ve standardu, stejně jako kontrola trakce a ESP zpočátku vůbec nebylo k dispozici, objevilo se totiž až po faceliftu v roce 2008. A ani pak ještě nebylo součástí standardní výbavy.
Vždy se vyplatí zkontrolovat stav karoserie, protože ochrana proti korozi nebyla silnou stránkou tohoto modelu, ale ani korejských aut této doby obecně.
Audi A2 (1999–2005)
- Malý vůz s velkými ambicemi. A dnes i s kultovním statusem.
Audi A2 bylo ve své době revoluční. A vlastně je revoluční i dnes. Stejně jako o pár let starší tehdejší vlajková loď značky v podobě Audi A8 (generace D2) dostala karoserii z hliníku. Díky lehké konstrukci to tak znamenalo nízkou spotřebu paliva. Tohle auto ovšem lidé buď milují, nebo naopak nechápou a nenávidí. Cena dnes začíná na asi 50 tisících, ale modely s naftovým motorem 1.4 TDI (je to tříválec a navíc poměrně hrubě běžící) po faceliftu (2003 a novější) si drží hodnotu mnohem vyšší.

Auto má ale i svoje slabiny. Například kromě zmiňovaného hrubě běžícího tříválcového nafťáku je to také samotný interiér. Tlačítka a ovladače neměly dobrou povrchovou úpravu a mohou být odřená. Nevypadá to hezky a navíc nevíte, co tlačítko ovládá. Problémem ale mohou být i některé díly motoru (např. EGR ventil nebo sací potrubí), které, protože stále jde o Audi, nejsou levné. Na druhou stranu jde o jedno z mála aut své doby, které už dnes začíná být zajímavé i pro sběratele.
Škoda Roomster (2006–2015)
- Nenápadný český multitalent, který zvládne skoro všechno.
Roomster je sázka na praktičnost. Uvnitř je překvapivě prostorný, sedačky jdou snadno vyjmout i přestavět a kufr nabízí pro zavazadla až 1800 litrů (samozřejmě po sklopení opěradel zadních sedadel). Ideální je nejen pro rodiny, ale i pro kutily, kteří potřebují prostor, ale nechtějí velké auto.
Doporučit lze atmosférický benzinový motor 1.6 MPI, který má sice vyšší spotřebu paliva, ale je mechanicky jednoduchý a hlavně spolehlivý. Naopak variantám s přeplňovaným čtyřválcem 1.2 TSI a s automatem DSG je lepší se vyhnout. Některé kusy trápí vyšší spotřeba oleje a problémy s písty.
Při pečlivém výběru je ovšem Škoda Roomster za cenu kolem 100 tisíc korun velmi rozumnou volbou.
Honda Jazz (2008–2015)
- Když člověk chce praktické auto, které prostě funguje.
Jazz je nenápadný, ale v reálném světě neuvěřitelně funkční. Je malý zvenku, ale vcelku velký a promyšlený uvnitř. V cenovce kolem 115 tisíc korun lze pořídit benzinové verze s výkony 90 až 120 koní. Je to navíc auto nenáročné na servis a díky systému systému vyklápění sedáků zadních sedadel (nazývá se to „Magic Seats“) navíc nabízí víc variability než leckteré kombi, což platí hlavně na výšku nákladového prostoru.

V testech dlouhodobé spolehlivosti si Honda Jazz stojí výborně. Slabším místem je snad jen ochrana proti korozi, hlavně v oblasti zadních brzd a podvozku. Před koupí je dobré nechat auto pro jistotu zvednout a podívat se na podvozek zespoda.
BMW řady 5 (E60, 2003–2010)
- Prémiový sedan za cenu levného hatchbacku. Ale pozor na servis.
Poměrně netradiční auto v tomto výběru je BMW řady 5 (generace E60 pro sedan, respektive E61 pro kombi). Tohle auto budilo v době svého uvedení kontroverze, protože jeho vzhled byl revoluční. Dnes však jeho technika i jízdní vlastnosti patří mezi silné stránky. Za už zhruba 120 tisíc korun je možné pořídit benzinový šestiválec (např. 525i), který nabízí solidní výkon i kultivovanost. Často je ovšem spojen s manuální převodovkou a pohonem pouze zadních kol.
BMW připomíná pátou generaci řady 5. Nesla kódové označení E60/E61
Je to ale původem stále prémiové auto, takže servis bude dražší. Například systémy proměnného časování Vanos, variabilního zdvihu ventilů Valvetronic a rozvodové řetězy nejsou věci, které by se daly řešit „za pár korun“. Pozor i na infotainment, který může zazlobit – častěji u kombíků, stejně jako dveře do zavazadlového prostoru, kde se skřípe kabel. Tady jednoduše platí, že čím víc výbavy, tím víc potenciálních problémů.
Ojetina jako rozumná volba?
Na trhu je dnes mnoho aut, ale ne všechna jsou za dané peníze skutečně výhodná. Těchto šest modelů má podle Auto Bildu společné to, že i přes svůj věk stále nabízejí reálnou hodnotu – ať už v podobě prostoru, techniky, nebo každodenní použitelnosti.