Jakmile se řekne Testarossa, každý si asi okamžitě vybaví ikonické Ferrari. To už se sice neprodává, ale stále jich existuje dost a navíc vypadá skvěle. Ovšem právě fakt, že automobilka název Testarossa už fakticky nepoužívá, mohl za to, že Ferrari málem přišlo o ochrannou známku.
Abychom to celé vysvětlili, musíme se vrátit do roku 2017. Tehdy se německá firma na výrobu hraček Autec domáhala toho, aby byla automobilce Ferrari zrušena ochranná známka. Argumentovala tím, že Ferrari už název Testarossa nepoužívá mnohem víc než pět let. A právě pětiletá lhůta je dle práva EU limitem, který zrušení známky umožňuje. Ferrari Testarossa se nevyrábí už dlouhé roky, mělo by tedy podle hračkářské firmy být umožněno si tento název znovu zaregistrovat.
Automobilce se to logicky nelíbilo a začala se soudit. To trvalo až do roku 2023, kdy Úřad EU pro duševní vlastnictví skutečně potvrdil, že název je volný. Ferrari se však odvolalo k Evropskému soudu pro všeobecné záležitosti (EUGC), který před pár dny rozhodl v jeho prospěch. Původní verdikt byl zvrácen a bylo potvrzeno, že pojem Testarossa bude navždy patřit jen Ferrari.
Automobilka své vítězství podpořila argumenty, podle nichž sice auto už nevyrábí, ale to neznamená, že aktivně nevyužívá duševní vlastnictví pojmu Testarossa. V prvé řadě je bez debat, že na tento model stále prodává náhradní díly, ale nabízí také sběratelské předměty nebo certifikáty pravosti. Soud tedy nakonec dospěl k tomu, že to všechno je aktivním a skutečným využíváním ochranné známky.
Může se to zdát jen jako vítězství pro italskou značku, ovšem faktem je, že z tohoto soudního rozhodnutí může těžit každá automobilka. A vlastně všechny značky i mimo automobilový průmysl. Fakt, že třeba Porsche 356 už dávno není v nabídce, neznamená, že by německá značka měla přijít o jeho ochrannou známku.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.