skoda-vyroba-tovarna

Evropská komise ustoupila a automobilkám dá víc času na emisní cíle. Politici přesto mluví o likvidaci evropského autoprůmyslu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Evropský parlament, ČTK - Foto: Škoda - 8. 5. 2025


Stále platí, že po roce 2035 si s největší pravděpodobností nekoupíme nové auto se spalovacím motorem. Jediné, koho by to ale mělo opravdu hodně trápit, jsou automobilky. Ty totiž přechod na elektromobilitu bude stát (a už vlastně stojí) miliardy eur. Není přitom jisté, že se jim to vrátí zpět. Nejde jen o vývoj elektrických aut, ale také o pokuty za ta spalovací. Tím se EU snaží výrobce dotlačit k tomu, aby elektromobily do prodeje nasadili co nejdříve. Stanovené emisní cíle jsou velmi přísné a každé překročení bude velmi drahé. Po řadě protestů sice EU zlehka ustoupila, ale pokuty za emise budou. Podle nejnovějších zpráv ale ne za každý rok.

Evropský parlament schválil na splnění emisních cílů pro všechny výrobce aut o něco delší lhůtu. Původně měly automobilky plnění cílů prokazovat každý rok, v tuto chvíli je ale schváleno tříleté období. To znamená, že automobilky budou mít víc času emisních cílů dosáhnout a letos je tak nečekají původně očekávané drakonické pokuty. Podle řady evropských politiků je to jedna z mála cest, které mohou ještě evropský autoprůmysl, který se za posledních pár let potýká se spoustou problémů, zachránit. Část europoslanců (včetně českých) se hodlá ještě pokusit prosadit prodloužení zmíněného období ze tří na pět let. To ovšem kritizuje třeba i česká europoslankyně Danuše Nerudová, která pro ČTK řekla: „Česká republika je v tom sama. Tak se politika v Bruselu nedělá. Je třeba usilovat o většinu.“

„Není vina automobilek, že se mění chování spotřebitelů a že v minulém roce významně klesl počet prodaných elektrických vozidel. Myslím si, že v tomto směru je nutné změnit ty podmínky tak, aby automobilky mohly investovat a nemusely platit sankce, které by je naopak v porovnání s konkurencí dál znevýhodňovaly,“ řekl dříve ČTK ministr dopravy Martin Kupka.

Faktem je, že automobilový průmysl je pro Evropu velmi důležitý. Zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří v Evropské unii až 14 procent hrubého domácího produktu.

„Srazili jste náš automobilový průmysl na kolena a vyklidili pole čínským automobilkám. Je to naprosté selhání,“ vyčetl unii Jordan Bardella, pokládaný za možného kandidáta krajně pravicové francouzské strany Národní sdružení (RN) v příštích prezidentských volbách. „Problém pokut (za emise) je naprosto nepochopitelný,“ postěžoval si Carlo Fidanza z klubu Evropských konzervativců a reformistů (ECR). Návrh EK označil za částečný ústupek, byť nedostatečný. „Je potřeba přestat obětovat náš automobilový průmysl čínským elektrárnám!“ apeloval Fidanza.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru