Čínský trh s elektromobily nejde v roce 2025 tak dobře jako v loňském roce. Analytici i samotní výrobci říkají, že období růstu skončilo a že přežijí jen ti nejsilnější. Příliš mnoho značek, ostrá cenová válka, vysoké náklady na vývoj a zpomalující růst prodeje způsobují, že menší značky budou čelit existenčním problémům.
Z více než 130 výrobců elektromobilů v Číně je aktuálně ziskových jen pár. V roce 2024 skončily v zisku pouze BYD, Li Auto, Huawei a Leapmotor. Ostatní skončili ve ztrátě a analytici varují, že pokud se trh nezmění, většina značek zanikne nebo bude pohlcena těmi silnějšími.
BYD ovládá trh. Tesla ztrácí půdu pod nohama
Trhu dominuje automobilka BYD, která v roce 2024 prodala více než 4,3 milionu elektromobilů a plug-in hybridů. V lednu 2025 dokonce v prodejích na čínském trhu téměř dvojnásobně překonala Teslu. BYD těží z efektivní výroby, vlastních baterií a pokročilých technologií, například systému autonomního řízení. I přesto čelí tlaku na marže, které podle dostupných informací klesly na přibližně 5 %.
Do boje o zákazníka vstoupil také technologický gigant Xiaomi. Ten před nedávnem představil model SU7, který během 24 hodin nasbíral přes 90 tisíc předobjednávek. Přestože tato technologická společnost prodává auta se ztrátou, její finanční stabilita a zázemí v jiných oblastech technologií jí to umožňuje. V letošním roce 2025 plánuje Xiaomi začít prodávat další model YU7.
Malé značky pod tlakem: Spojení nebo krach
Nio, Xpeng a Li Auto patří mezi značky, které si v minulých letech také získaly poměrně velkou pozornost, ale aktuálně čelí vážným problémům. Bez prodeje alespoň jednoho milionu vozidel ročně je podle analytiků neudržitelné financovat vývoj, inovace a zákaznický servis. Navíc zákazníci jsou stále obezřetnější a opatrnější – nikdo si nechce koupit elektromobil, jehož výrobce nemusí za pár let existovat.
Někteří odborníci proto předpokládají, že menší značky se budou muset spojit anebo z trhu odejít. Výsledkem by měl být konsolidovaný trh, kde zůstane maximálně 10 až 20 nejsilnějších hráčů, kteří budou schopní nabídnout špičkové technologie za konkurenceschopnou cenu.
Přežijí jen ti nejlepší
Rok 2025 potvrzuje, že čínský trh s elektromobily vstoupil do nové fáze. Zatímco silní hráči jako BYD a Xiaomi své postavení posilují, menší výrobce čeká boj o přežití. Pro zákazníky to může znamenat větší kvalitu a nižší ceny, ale také nejistotu ohledně dlouhodobé podpory vozidel.