prvni-jizda-skoda-scala

90 % českých motoristů má zkušenost se škodou vzniklou při parkování. Na viníky mohou vyzrát kamery

Autor: Tisková zpráva - 5. 3. 2020


Devět z deseti řidičů se v Česku setkalo s tím, že když se vrátili ke svému zaparkovanému autu, našli na něm nový šrám. Ve chvíli nemilého objevu ale už po pachateli většinou zeje pouze prázdné parkovací místo. Převážný počet viníků, kteří způsobí škodu na cizím autě během parkování, tak zůstane v anonymitě, a tedy není možné po nich úhradu škody vymáhat. Napomoci k jejich dopadení však může stále se navyšující počet kamer monitorujících veřejný prostor.

„Co se týče nehod na parkovištích, to je denní chleba – nedání přednosti zprava nebo nerespektování hlavního směru, vjezdy do protisměru, poškození vozů při vyjíždění z parkovacího místa apod. Stalo se však také to, že žena za volantem neuměla ovládat automatickou převodovku, spletla si zařazení a spadla ze střechy, kde je parking o patro níže, na střechu jiného auta. Některým řidičům se také povedlo při objíždění zpomalovacího retardéru položit auto na bok a často dochází ulomení závory při výjezdu z garáží,“ líčí Jaroslav Zoubek, ředitel divize obchodních center společnosti M2C, která zajišťuje ostrahu obchodních center, nehody, ke kterým dochází na parkovištích obchodních center.

Podle pojišťovny Uniqa má s drobnými nehodami na parkovištích zkušenost valná většina motoristů. „Započteme-li i takové malé škody jako oděrky a promáčknutí otevřenými dveřmi vedle stojícího auta, popřípadě při couvání, jistě bude podíl motoristů alespoň 90 %. Jde-li ale o větší škody, kdy dojde k regulérnímu promáčknutí karosérie, poškrábání laku ve větší ploše apod., i tak si myslím, že podíl bude přes 60 %,“ říká Eva Svobodová, tisková mluvčí Uniqa pojišťovny s tím, že nejčastějšími příčinami tzv. „parkovacích škod“ jsou nervozita a nezkušenost řidičů stejně jako vysoký provoz na parkovištích spojený s nedostatkem parkovacích stání.

Kamer v autech bude přibývat. Využívají se pro řadu situací: parkování, couvání, změnu jízdního pruhu atd.

Řidičská zkušenost hraje na parkovacích prostorech značnou roli nejen při samotném najíždění do volného parkovacího stání, ale i při jeho hledání, kdy je třeba pamatovat na dávání přednosti autům přijíždějícím zprava. Uniqa těchto případů ročně eviduje několik desítek. „Na uzavřených parkovištích (zejména v obchodních centrech), kde není lokálně režim upraven, platí pravidlo pravé ruky, což řada motoristů opomíjí. Může se stát, že střet je tak silný, že se už rozhodně škoda neřadí k ‚parkovacím škodám‘, ale regulérní dopravní nehodě,“ dodává Svobodová. V těchto případech se škoda hradí z povinného ručení řidiče, jenž pravidlo pravé ruky ignoroval.

Pachatele mohou dohledat kamery

Vzhledem k tomu, že na veřejných prostorách přibývá kamer, může to někdy zjednodušit ztotožnění pachatele parkovací škody podle registrační značky jeho auta. Policie ČR v případě, že člověk nalezne své auto poškozené, doporučuje pátrat na místě po kamerách zachycujících prostor, které mohly čin, a tedy i pachatelům vůz zaznamenat. Je třeba to ale udělat neprodleně, protože záznamy se uchovávají různě dlouho, někde jen v řádu několika dnů. „V případě, že majitel nalezne na parkovišti poškozené vozidlo, měl by se ihned obrátit na linku 158. Kamerový záznam z místa je velmi důležitým prvkem, který může výrazně pomoci při hledání pachatele,“ říká tiskový mluvčí PČR David Schön.

Podle dat Policie ČR za rok 2019 je druhou nejčastější příčinou (9 155 nehod) dopravní nehody způsobené řidičem nesprávné otáčení a couvání, což se týká především parkování. Co se týče rozlišení dopravních nehod podle druhu, hned druhým nejčastějším typem nehody je srážka se zaparkovaným vozidlem, jichž se loni událo celkem 24 051.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru