Ještě před pár týdny ministerstvo dopravy slibovalo, že do konce roku přibude přes 67 kilometrů nově otevřených dálnic, ale to se nakonec nestane. Aktualizované plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž ukazují, že toto číslo bude nižší. Jedním z důvodů je odklad zprovoznění části dálnice D6 mezi Petrohradem a Lubencem na Lounsku. Řidiči se po dvoukilometrovém úseku na druhé části obchvatu Lubence neprojedou tak brzy, jak se původně plánovalo.
ŘSD ještě nedávno počítalo s tím, že tento úsek dálnice D6 otevře na konci letošního roku. Teď už je jisté, že se tak nestane. Podle generálního ředitele Radka Mátla se při zakládání stavby objevily geotechnické problémy. Zemní násyp pod budoucí dálnicí se usazuje déle, než projektanti čekali. „Z důvodu dlouhotrvající konsolidace násypu se letos dvoukilometrový úsek D6 na druhé části obchvatu Lubence nepodaří zprovoznit,“ uvedl Mátl na síti X. ŘSD k tomu dodává, že prioritou je bezpečnost řidičů. Násyp, na kterém nová dálnice stojí, musí být dostatečně stabilní, aby se v budoucnu neprojevily deformace, které by mohly ohrozit provoz.
Přečtěte si také:
Podle současných odhadů by se tak první řidiči po úseku mezi Petrohradem a Lubencem mohli projet na jaře, Mátl mluví o pravděpodobném termínu v dubnu nebo květnu 2026. Nejde přitom o malou stavbu. Dvanáctikilometrový úsek mezi Lubencem a Petrohradem se začal stavět 3. července minulého roku. Podle výsledku soutěže mají náklady dosáhnout přibližně 3,47 miliardy korun. Dokončení celé stavby se nyní předpokládá v říjnu 2027.
Dálnice D6 je klíčovou stavbou zejména pro Karlovarský kraj, který na plnohodnotné napojení na Prahu čeká dlouhé desítky let. Hotová trasa má odvést tranzitní dopravu z obcí na současné silnici a zrychlit cestu mezi hlavním městem a Karlovými Vary. Podle ministerstva by se doba jízdy měla zkrátit z téměř dvou hodin zhruba na polovinu.
Změna, kterou nikdo nečekal. Česko staví dálnice rychleji než jeho sousedi
Co se stihne a co zůstává na papíře?
Zpoždění stavby dálnice D6 znamená, že se nedávno slibovaná čísla musí upravit. ŘSD připomíná, že do konce roku chce zprovoznit 53,1 kilometru nových dálnic a několik obchvatů na silnicích první třídy.
Na dálnici D6 se kromě odkládaného úseku mezi Petrohradem a Lubencem staví i jinde. V Karlovarském kraji běží výstavba 7,9 kilometru dlouhého úseku Knínice až Bošov za zhruba 2,34 miliardy korun. Další rozestavěný úsek Žalmanov až Knínice měří 6,95 kilometru a jeho cena má být podle ŘSD kolem 2,16 miliardy. V přípravě s plánovaným zahájením stavby v příštím roce jsou pak části Olšová Vrata až Žalmanov o délce 7,3 kilometru a Karlovy Vary až Olšová Vrata, která má měřit přibližně osm kilometrů.
Přečtěte si také:
Už letos se na D6 podařilo otevřít téměř patnáctikilometrový úsek Hořesedly až Hořovičky. Tím byla dokončena středočeská část této dálnice a tranzit mezi Prahou a západem Čech se v této části významně zrychlil.
Celkový obrázek je tak dvojí. Na jedné straně ŘSD skutečně uvádí do provozu desítky kilometrů nových úseků, na druhé straně některé stavby narážejí na komplikace, které papírové plány proměňují v realitu pomaleji, než ministerstvo původně slibovalo. Zpoždění části D6 mezi Petrohradem a Lubencem je jedním z viditelných příkladů. A také důvodem, proč se místo více než 60 kilometrů nových dálnic letos podaří otevřít jen něco přes padesát.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned







