testovani-novych-vozu-skoda

450 metrů a 14 překážek: Tudy projede každá škodovka, než se dostane k zákazníkovi

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - Tisková zpráva - 5. 2. 2022


Každý vůz Škoda podstoupí po opuštění výrobní linky krátký, ale intenzivní test na zkušebním polygonu kvality. Ten odhalí případné nedostatky ještě před tím, než se auto vydá k zákazníkovi. Podívejte se, co všechno se musí prověřit.

Dráha pro intenzivní test, který slouží ke kontrole kvality právě vyrobeného vozu, se nachází v každém z výrobních závodů Škoda Auto. Například modely Škoda Scala, Kamiq a Fabia procházejí polygonem, jenž přiléhá hale M1 závodu v Mladé Boleslavi, ve které vznikají. Obdobný test však podstupují vždy poblíž své výrobní linky i všechny další modely Škoda.

Přečtěte si také:  Škoda opět na stupních vítězů Barum Czech Rally Zlín. Kopecký ji vyhrál po desáté

Zkušební polygon kvality je relativně krátká zkušební dráha, která sestává z různých druhů povrchů a promyšlených nástrah, jež důkladně prověří kvalitu montáže vozu. Navíc testovací řidiči provádějí i další testy, ověřující funkčnost systémů auta. Na polygonu absolvují vozy dva okruhy, každý o délce zhruba 450 metrů a každý s trochu jinými nástrahami. Celý test vozu trvá i s převzetím auta z výrobní linky asi 12 minut.

testovani-novych-vozu-skoda-1

„Kromě samotné jízdy testují řidiči i funkční prvky vozu s nastartovaným motorem, aby netrpěla baterie dvanáctivoltového systému vozu. Mimo jiné prověří funkci blikačů a vracečů jejich páček, zkoušejí klakson, stěrače, ostřikovače, testují funkčnost nastavování zrcátek, klimatizace a topení, vyhřívání oken či sedadel i infotainmentu,“ vysvětluje Petr Konečný, koordinátor jízdních zkoušek z oddělení Řízení kvality.

Aby testovací řidiči stíhali tempo, kterým auta sjíždějí z výrobní linky, pracuje jich tu v každé směně patnáct. Počet je výsledkem analýzy pracovního postupu, hygieny práce a dat průmyslového inženýrství. Modernizace pracovních postupů a využívání nových technologií při předcházení možným zákaznickým reklamacím je samozřejmou součástí práce oddělení Řízení kvality vedeného Dr. Florianem Weymarem.

Přečtěte si také:  Rusko chce poslat i policejní škodovky do šrotu. Je to důsledek války

Každé auto absolvuje stejnou trasu, žádný model nemá úlevy. V případě, že mají řidiči k vozu připomínku, putuje auto k nápravě na takzvané repasní pracoviště a po odstranění nesrovnalosti zamíří na jízdní zkoušku znovu.

testovani-novych-vozu-skoda-2

Aby se nic neuklepalo

Samotná dráha je pro auta opravdovou prověrkou. Na vozy tu čeká až 14 různých „překážek“, přičemž standardně se využívá dvanáct z nich, dvě jsou jen pro hlubší ověření v případě nesrovnalostí. Test začíná na nájezdovém svahu, kde se zkouší funkčnost ruční brzdy. Následuje pasáž se speciálními vlnami z litinových plechů, kde se při rychlosti 10–15 km/h zkouší tuhost karoserie v krutu a řidič sleduje nežádoucí hluky. Po tomto asi čtrnáctimetrovém úseku následuje další o kousek delší s obdobnými nerovnostmi vymodelovanými z litinových plechů, kde je intenzita krutu trochu jiná.

Dál vůz směřuje k úseku, kde na něj čekají překážky, se kterými se může setkat v reálném provozu. „Máme tu úsek s kanály v různých výškách, propadlé i vystouplé, následuje imitace železničního přejezdu,“ vysvětluje Petr Konečný. V této pasáži se začíná na rychlosti z předchozího úseku, ale přes onen simulovaný železniční přejezd už auto jede rychlostí až 40 km/h. Pak následuje úsek s litinovými boulemi, tam se opět jede až čtyřicítkou, následuje granitová dlažba. V obou případech se auto různě rozklepe a rozvibruje. „Řidiči sledují, zda se z vozu neozývají nežádoucí zvuky, jestli někde něco neklepe, neskřípe,“ říká Petr Konečný.

Přečtěte si také:  Nová Škoda Fabia podstoupila losí test. Vysoké rychlosti nedosáhla, ale i tak si nevedla vůbec špatně

Pak dostane karoserie chvíli na „oddech“. Jede se po hladkém asfaltu, kde řidič zkouší řazení a chování auta při zrychlování a brzdění. Tady vozy dosahují rychlosti až 70 km/h. Následuje úsek „kočičích hlav“, které jsou skládané v různých velikostech do různých seskupení, jede se přes ně až padesátkou. Potom je tu krátký úsek s úplně hladkou dlažbou, kde se z rychlosti až 30 km/h zkouší prudké zastavení. „Hladká dlažba neničí při plném brzdění pneumatiky a simuluje kluzkou vozovku,“ vysvětluje volbu právě tohoto povrchu Petr Konečný. Poté už následují jen jakési „schody“ z dlažby a následně vůz míří na odstavnou plochu, kde probíhají zmíněné statické testy.

První svého druhu

Tento intenzivní test na polygonu je tedy mimo jiné jedním z důvodů, proč k zákazníkovi nedorazí vůz Škoda s nulou na počítadle kilometrů. Povaha nástrah na polygonu ovšem auto důkladně prověří, takže se rozhodně nestane, že by u nového auta zákazník například musel řešit, že někde klepe nedotažený šroub.

Přečtěte si také:  Škoda už pracuje na elektrické verzi modelu Octavia

Polygon u haly M1 byl prvním svého druhu v Mladé Boleslavi, vozy Škoda se po něm prohánějí už od roku 1994. Průběžně je samozřejmě modernizován. Jednotlivé pasáže procházejí také údržbou, v rámci které se například obnovuje stav povrchu do požadované podoby.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek