První SEAT Ibiza způsobil před 30 lety na Pařížském autosalonu 1984 rozruch a během následujícího období spatřila světlo světa řada koncepčních vozů a prototypů, které uváděly v úžas návštěvníky předních světových autosalonů. SEAT v uplynulých třech desetiletích využíval svůj inovativní design k další inspiraci vývojářů, pracujících na nových generacích Ibizy, nebo aby předznamenal rozšíření modelové řady o nové karosářské verze.

Barcelona, Paříž, Ženeva a Frankfurt se staly místem premiéry mnoha prototypů a koncepčních vozů, které se podílely na utváření budoucnosti modelu SEAT Ibiza.

Ibiza Cabrio (1986): Jedinečné, atraktivní stylistické cvičení

Dva roky po představení Ibizy vznikl originální koncept atraktivního kabrioletu Ibiza Cabrio – tento projekt zahrnoval několik návrhů z let 1986 až 1991.

Prvním prototypem byla Ibiza Cabriolet od studia Proto Design, představená v Řecku v roce 1986. Vůz s černou karoserií navrhl Elias Bacoulas a tento model vynikal svou originalitou a osobitým charakterem. O rok později, v roce 1987, se na autosalonu v Barceloně objevila Ibiza Cabrio od společnosti ASC, amerického dodavatele technicky komplexních karosářských systémů. Základem tohoto vozu byla Ibiza I a její vzhled se vyznačoval červeným lakem, koly a interiérem.

Třetí prototyp Ibiza Cabrio vytvořil v roce 1989 Italdesign, který použil méně intenzivní červený odstín a černé nárazníky. Tento vůz je v současnosti součástí sbírky historických vozů společnosti SEAT. Čtvrtý, a poslední, prototyp se objevil v roce 1991 na základě modernizované Ibizy New Style, představené ve stejném roce, a byl kompletně bílý. Celkem se jednalo o čtyři různé návrhy otevřeného vozu, které způsobily na veřejnosti senzaci a výrazně přispěly ke zvýšení obliby Ibizy v 80. letech.

SEAT-IBIZA-021A-1986-cabrio

Proto C (Paříž, 1990): Giugiaro předjímá druhou generaci

Úzká spolupráce s Giorgiem Giugiarem pokračovala i po uvedení první generace modelu SEAT Ibiza. Talentovaný italský designér sehrál klíčovou roli rovněž v návrhu studie Proto C, která předjímala druhou generaci španělského bestselleru. Koncept, představený na Pařížském autosalonu 1990, byl postaven na platformě koncernu Volkswagen, včetně poháněcího ústrojí, zachoval si však hluboce zakořeněnou středozemní identitu.

Studie Proto C byla 3,910 metru dlouhá, 1,670 metru široká a 1,120 metru vysoká, čímž relativně věrně odrážela rozměry druhé generace modelu SEAT Ibiza, představené v roce 1993. Přestože byl celkový design jednoznačně futuristický a nemohl být bez úprav aplikován na sériově vyráběný model, některé z jeho rysů se objevily na modelu, který byl představen o několik let později.

Přečtěte si také:  SEAT přetvořil model Ibiza v nejmenší noční klub na světě. Podával dokonce i "moktejly"

1990 Seat Proto C

Ibiza Vaillante (Ženeva, 2006): Fiktivní vůz pro virtuálního řidiče

SEAT Ibiza Vaillante vyvolával představu, že je hlavní postavou komiksu Michel Vaillant. To bylo také cílem designérského střediska v Martorellu při návrhu tohoto vozu – vytvořit v lidech představu, že mohou vlastnit fiktivní vůz, který by je ve fantazii přepravil na místo, kde by mohli zažívat neočekávaná dobrodružství. SEAT proto nikdy nezamýšlel Vaillante vyrábět a prodávat. Tato studie ani nebyla základem pro novou Ibizu. Byl to jen virtuální vůz, který jen vyskočil ze stránek komiksu do autosalonové expozice, aby ukázal sportovní, mladou image značky SEAT a podpořil uvedení modelové řady Ibiza 2006.

Záměrem vystavení tohoto vozu na Ženevském autosalonu bylo přilákat návštěvníky na stánek značky SEAT, aby obdivovali vůz, který nebyl jen konceptem snů, nýbrž vznikl na základě Ibizy a klidně mohl být prvním kompaktním vozem, řízeným fiktivním závodníkem Michelem Vaillantem. Šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke si se svým týmem vytkl za cíl vytvořit Ibizu, jejíž zřetelnou inspirací by byl komiksový hrdina. Nevyzpytatelnou Ibizu, která jasně dává najevo svůj mladý charakter a původ ze světa komiksu, běžného komunikačního kanálu mezi mladými lidmi.

Designérské oddělení značky SEAT postavilo prototyp na jedinečném technickém základě, vyvinutém sportovním oddělením SEAT Sport. Tato speciální Ibiza dostala odlišnou přední a zadní nápravu, na obou stranách byla o 40 mm širší a stála na 19“ kolech s šířkou ráfku 8,5 palce a pneumatikami 235/35 R 19.

Pod kapotou čekal na svou příležitost čtyřválcový motor 1,8 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, který byl odvozen z jednotky, která poháněla dřívější model Leon Cupra R. Hlavním rozdílem byl výkon – výchozí motor poskytoval nejvyšší výkon 225 koní, zatímco Ibiza Vaillante byla vyladěna na 240 koní.

Seat-Ibiza_Vaillante_Concept_2006

Ibiza SportCoupé Bocanegra (Ženeva, 2008): Návrat legendy

SEAT si vybral Ženevský autosalon jako místo pro odhalení nového prototypu SportCoupé „Bocanegra“, vozu, který připomněl legendární sportovní model ze 70. let s výjimečným charakterem a sportovním duchem. Španělská značka jím zároveň předznamenala uvedení nové generace Ibizy. „Bocanegra“ vzbuzovala již na první pohled intenzivní emoce, neboť stavěla na teorii praktického designu se skvělým vzhledem, kterou vyznával šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke. „Bocanegra“ byla navržena v designérském středisku SEAT v Martorellu.

Přečtěte si také:  Dacia Duster Ice Racer přišel ještě před sériovým Dusterem. Měl motor V6, pneumatiky s hřeby a byl úspěšný v závodech

Vůz získal označení „Bocanegra“ na základě vizuálně přitažlivé černé přídě, jejíž horní část byla zvýrazněna úchvatným tmavým organickým sklem, z něhož vystupují světlomety LED. Ohromující dvoudveřová silueta byla vylepšena poloprůsvitnou černou „maskou“, která připomíná, dokonce i s velkým časovým odstupem, legendární model Bocanegra, první sportovní kupé SEAT.

Přitažlivá nízká karoserie kompaktního kupé s délkou 4 metry nabízela u prototypu „Bocanegra“ dokonalou synergii sportovního vzhledu, jízdních vlastností, funkčnosti, prostornosti a vysoké úrovně bezpečnosti, díky nimž vyhoví téměř jakýmkoli potřebám.

Prototyp značky SEAT byl vybaven nevídanou kombinací výkonného a hospodárného motoru 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním a sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG s pádly na volantu pro manuální řazení. „Bocanegra“ byla takovým úspěchem, že rok po uvedení čtvrté generace modelu SEAT Ibiza byla na základě tohoto prototypu uvedena na trh limitovaná edice.

Seat Ibiza SportCoupé Bocanegra

IBZ (Frankfurt, 2009): Příchod rodinné verze

Na Frankfurtském autosalonu 2009 představil SEAT senzační koncept IBZ, který ukazoval podobu nové rodinné verze Ibizy. Koncept IBZ snoubil flexibilní a funkční uspořádání interiéru s nekompromisním vnějším a vnitřním designem a plně reprezentoval hodnoty značky – mladého ducha, zaměření na design a sportovní vlastnosti.

Šéfdesignér značky SEAT Luc Donckerwolke opět aplikoval svou pragmatickou vizi designu, s níž vytvořil atraktivní a zároveň nesmírně funkční vůz, v němž komfort a prostor doplňují tradiční sportovní filozofii, kterou sdílejí všechny modely SEAT. Výzvou bylo zkombinovat větší rozměry karoserie rodinného vozu s větším zavazadlovým prostorem a výraznou, nespoutanou osobnost Ibizy.

Příď konceptu IBZ byla další pečlivou evolucí typického šípového designu značky SEAT. Podélný prolis na kapotě vůz symetricky rozděloval a obohacoval známou tvář Ibizy o ještě preciznější a ostřejší rysy. Světlomety s „diamantovým“ designem vnitřních částí byly zdůrazněny „napjatým obočím“ a kombinovaly techniku LED se světlovody.

Pohledy samozřejmě přitahovala nově navržená záď, která byla jednoznačným identifikačním prvkem studie IBZ. Pod výklopným víkem se nacházel objemný zavazadlový prostor. Jeho pozoruhodný základní objem 410 litrů mohl být výrazně rozšířen sklopením zadních sedadel, čímž vznikla zcela rovná ložná plocha, sahající až k opěradlům předních sedadel. Zavazadla bylo možné naložit až ke stropu bez ohledu na to, zda byla zadní sedadla vzpřímená nebo složená.

Přečtěte si také:  SEAT Arona Xperience je ideální auto pro výlety, ale jak si užít samotnou cestu i její cíl

Seat_IBZ_Concept