skoda-superb-1generace

Před dvaceti lety rozšířila Škoda nabídku o vůz střední třídy: skoro pětimetrový sedan s bohatou nabídkou místa pro posádku i zavazadla a řadou bezpečnostních prvků. Dostal jméno Superb, latinsky „hrdý“.

Vůbec poprvé se novodobý Superb představil v září 2001 na frankfurtském autosalonu. Firemní stánek na prestižním autosalonu IAA se stal dějištěm působivé retro show. Na scéně se objevil zrestaurovaný exponát mladoboleslavského muzea, černá limuzína Superb 3000 z roku 1939. Novodobý Superb od něj převzal symbolickou štafetu. Velkorysý rozvor 2 803 mm a vnější rozměry 4803 x 1765 x 1469 mm slibovaly více než dostatek prostoru pro posádku a její bagáž.

Přečtěte si také:  Tatru poháněl naftový motor už v 50. letech minulého století. Byl pod kapotou Tatraplanu

Začátky výroby v říjnu 2001 přibližuje také toto video:

Záruka mobility

První sériový vůz Škoda Superb vyjel ze závodu v Kvasinách, modernizovaného nákladem asi 200 milionů eur, 1. října 2001. Do konce roku vzniklo 581 kusů, na jaře 2002 se velké sedany dostaly k prvním zákazníkům. Značka Škoda jim poprvé ve své historii začala poskytovat dokonce doživotní záruku mobility. Pro majitele znamenala například bezplatný příjezd servisního vozidla, v případě potřeby odtah do autorizovaného servisu a další služby, jako například zajištění náhradního vozu.  

Přečtěte si také:  Dálniční hlídka s radarem změřila řidiče ve straším BMW. Místo 80 km/h jel skoro 150 km/h

Nový Superb ctil moderní koncepci samonosné karoserie, přičemž přední nápravu poháněl některý z nabízených tří zážehových a dvou vznětových motorů. Konkrétně šlo o čtyřválce 2.0 litru s 85 kW/115 koňmi a 1.8 Turbo se 110 kW/150 koňmi. Prestižní volbu představoval vidlicový šestiválec 2.8 V6 se 142 kW/193 koňmi, s nímž Superb dosahoval rychlosti až 237 km/h. Turbodmychadlem přeplňovaná osmnáctistovka stejně jako zmíněná jednotka V6 sázely na sofistikovanou techniku rozvodu s pěti ventily v každém z válců. 

2001-skoda_superb-zadek

Úsporný a bezpečný obr

Navzdory své prostornosti a vysoké užitné hodnotě dokázal být Superb i velmi úsporný, zvláště pokud zákazník zvolil základní turbodiesel 1.9 TDI s 96 kW/130 koňmi s normovanou spotřebou 5,7 litru na 100 km. Nejvýkonnější ze vznětových jednotek měla šest válců, šlo o motor 2.5 TDI se 114 kW/155 koňmi dodávaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Oba šestiválce nabízely také komfortní alternativu, pětistupňovou automatickou převodovku Tiptronic.

Přečtěte si také:  Policejní škodovky nejezdí jen v Česku. Mají je policisté skoro po celém světě

Škoda Superb obohatila nabídku české značky také o řadu bezpečnostních prvků: brzdová soustava dostala standardní protiblokovací systém ABS a elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS, zvláště v případě turbodieselů se značným točivým momentem přišel vhod protiprokluzový systém ASR. Šestiválce měly už v základní ceně elektronický stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem. 

2001-skoda_superb-interier

Karoserie sedan chránila pětici pasažérů nejen svojí tuhou konstrukcí, ale také čtveřicí standardně dodávaných airbagů – konkrétně dvou čelních vaků a k tomu dvojici bočních u předních sedadel. Airbagy pro ochranu hlav cestujících v obou řadách sedadel byly již tehdy nabízeny za přijatelný příplatek. K dispozici byly také třeba bi-xenonové světlomety s ostřikovači, náročné pasažéry rozmazlovalo mimo jiné elektrické nastavování i vyhřívání předních sedadel, samočinná klimatizace Climatronic nebo navigační systém s už tehdy barevným displejem. 

Přečtěte si také:  70 let kombíků u Peugeotu: Od rodinného modelu Peugeot 203 po nový Peugeot 308 SW

Sedm úspěšných let

Jak šel čas, v rámci modelové péče se pochopitelně neustále zvyšovala užitná hodnota řady Superb. Model 2005 přinesl mimo jiné výrazné rozšíření variability interiéru. Opěradla zadních sedadel byla nově dělená v poměru 1/3:2/3, takže zavazadelník sedanu šlo zvětšit ze 480 litrů až na 945 litrů.

skoda-superb-1generace-2

Produkce první novodobé generace modelu Škoda Superb skončila v Kvasinách po sedmi letech, 17. března 2008. Celkem jich výrobní linky opustilo 136 068 kusů. Kromě závodu v Kvasinách sjížděly také z linek v Číně, na Ukrajině a v Kazachstánu. Celkově od roku 2001 světlo světa spatřilo téměř milion a půl vozů Superb všech novodobých generací.

Přečtěte si také:  Nechat na autě přistát vrtulník? Není problém, Škoda k tomu použila modernizovaný Kodiaq

Ještě atraktivnější nástupci: Superb II & III

V březnu 2008 debutovala na výstavišti Palexpo u Ženevského jezera druhá novodobá generace modelu Superb. Tentokrát se jednalo o karoserii s inovativním otevíráním pátých dveří Twindoor, spojující přednosti sedanu a liftbacku.

skoda-superb-2generace-2

Se zhruba ročním odstupem následoval Superb Combi. Mezi lety 2008 až 2015 vzniklo na 618 490 vozů Superb druhé generace. Těšily se přízni zákazníků i odborných médií, třeba respektovaný i obávaný britský magazín Top Gear jej v roce 2009 označil za „Luxusní auto roku“.

skoda-superb-2generace-1

skoda-superb-combi-2generace

V únoru 2015 převzalo štafetu třetí vydání modelu Škoda Superb, lahodící oku bez nadsázky nezaměnitelným a zároveň velmi vkusným designovým jazykem. Škoda opět posunula laťku výše, i co se týče velkorysé nabídky prostoru pro cestující a zavazadla, velká péče byla věnována ochraně životního prostředí a také zavádění inovativních asistenčních systémů. Ve vozech Škoda se tak uvedl adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC), parkovací asistent či třízónová klimatizace. Do konce roku 2015 stihla Škoda představit také variantu Superb Combi. 

Regent? Superb!

Mladoboleslavská automobilka použila výraz Superb úplně poprvé 22. října 1934, v souvislosti se zkouškami prototypu Škoda 640. Zvažovanou alternativou byl „Regent“. Výroba vozu s motorem 2,5 litru se 40,5 kW/55 koňmi odstartovala v březnu 1935. Příplatková výbava obsahovala autorádio se šesti elektronkami či palisandrovou skříňku za předními sedadly.

Přečtěte si také:  Rekordní Škoda Octavia, která jela 368 km/h, po 10 letech opět jezdí

Před druhou světovou válkou se Škoda Superb etablovala jako moderní, elegantní, kvalitně vyráběný automobil s atraktivním poměrem cena/výkon. Takřka každoroční inovace přinesly ještě výkonnější motory a bohatší výbavu.

1939_osmivalec_Skoda_Superb_4000
Předválečná Škoda Superb vyráběná od roku 1935

4 komentáře

  1. Nezlobte se jak tuhle sociální Paštiku mohl někdo zvivolit luxusním vozem?! Asi neměli tucha že nějaká automobilka může pod jménem Superb s drzostí prodávat auto !!! Bez MF volantu!! Stejně jako shit hvězdu RSvza těžký peníz…
    V roce 2009 to mělo navíc už velmi retro design. Kdežto od 2007 jezdilo Mondeo už ve faceliftu s barevným displejem mezi budíky, což opožděná ŠkodaPeněz s velkou slávou snad nabídla už v roce 2015.
    Škodovka se brchá až poslední tři roky. Měl jsem Superb 2015 a obratem tu naleštěnou bídu prodal, protože to ani za tu polovinu nového vozu nestálo za to…
    Podvozek Passat , Octavia další kapitola nepoužitelných aut s velmi nekomfortním podvozkem, kdy hlučí všechny nerovnosti vozovky. Je mi líto těch lidí co si to kupují jako nějakou modlu, taková hitparáda to opravdu není. Snad jen pro ty co mají rádi uskakane kozy tohoto typu a v něčem normálním nebo lepším se nesvezli

      • Pomatenec nerad pravdu. Škodná brzy zanikne , sklady a výroba náhradních dílů, to jest budoucnost Škody velmi brzká.

      • No jo,majitel Dacie tu supí vzteky,že nemá na klumpr zvaný
        Škoda!! Kdyby ses neflákal a měl alespoň základní vzdělání-mohl jsi to dotáhnout třeba i na žebřiňák-socko!!

Přidat komentář