Koncern Volkswagen zavede v letošním roce do výroby modulární platformu MQB pro vozy značek Volkswagen, Audi, ŠKODA a SEAT s napříč uloženým motorem. Za zkratkou MQB (Modularer Querbaukasten) se ukrývá revoluční přístup ke konstrukci a výrobě budoucích koncernových automobilů s motorem uloženým vpředu napříč.

Jednou z hlavních předností modulární platformy MQB je velká flexibilita, na jejímž základě lze realizovat rozmanité koncepty vozidel. Základní rozměry, jako je rozvor náprav, rozchod kol, velikost kol a poloha sedadel, jsou totiž v rámci mezí dohodnutých na koncernové úrovni variabilní. Ostatní rozměry, jako je například vzdálenost pedálů od středů kol, jsou vždy stejné, aby byla možná standardizovaná konstrukce přední části vozidla.

Platforma MQB přitom zahrnuje segmenty A0 až B. U značky Volkswagen to jsou například modely Polo, Beetle, Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, Sharan, Passat a Volkswagen CC. Všechny tyto modely bude v budoucnosti teoreticky možné vyrábět na jedné výrobní lince navzdory rozdílným rozvorům a rozchodům kol. Stejně tak bude možné vyrábět společně modely různých značek, jejichž základem je platforma MQB. Prvními novými vozidly vyráběnými na základě platformy MQB budou nástupci modelové řady Audi A3 a příští generace Golfu.

 

Jedním z nejnápadnějších rysů modulární platformy MQB je jednotné uložení všech motorů. Strategie platformy MQB proto od začátku pročítá s uplatněním modulárních konstrukcí zážehových motorů MOB (Modularer Ottomotorbaukasten) a vznětových motorů MDB (Modularer Dieselmotorbaukasten). MOB zahrnuje nově vyvinutou řadu zážehových motorů EA211 (45 kW / 60 k až 110 kW / 150 k), jejíž součástí jsou první čtyřválce na světě s odpojováním válců (ACT – Active Cylinder Deactivation), zatímco v rámci MDB byly nově vyvinuty vznětové motory řady EA288 (66 kW / 90 k až 140 kW / 190 k).

Sečteno a podtrženo – koncern díky novým řadám agregátů sníží počet variant motorů a převodovek v systému MQB proti současnému stavu o cca 90 procent bez jakýchkoli ústupků. MQB naopak umožňuje díky standardizovanému prostoru pro uložení poháněcího ústrojí realizovat bez omezení kromě konvenčních spalovacích motorů také všechny běžné alternativní pohony od verzí na zemní plyn přes hybridní verze až po čistě elektrický pohon. Volkswagen již oznámil, že v roce 2013 představí nový model Golf blue-e-motion s elektrickým pohonem, který bude stát na základě modulární platformy MQB.

Koncern Volkswagen otvírá s modulární platformou MQB zcela nové možnosti pro výrobu modelů ve velkých i malých sériích v nejvyšší kvalitě za extrémně konkurenceschopné ceny, a to v dlouhodobém horizontu a v celosvětovém měřítku. Půjde přitom o modely, které budou individuálně přizpůsobeny požadavkům nejrůznějších trhů, jako je Evropa, Čína, Amerika nebo Indie.

Koncern Volkswagen zároveň se zavedením prvních modelových řad MQB výrazně sníží hmotnosti svých vozů, a tím i jejich spotřebu paliva, čímž významně přispěje k ochraně životního prostředí. Kromě toho bude v oblastech bezpečnosti a informačních a zábavních systémů zavedeno celkem 20 inovací, které jsou dosud vyhrazeny jen vozidlům z vyšších segmentů. Mezi ně patří nová funkce automatického brzdění při vícenásobných kolizích (MKB = Multikollisionsbremse), která pomáhá automaticky zahájeným brzděním po prvním nárazu snížit intenzitu dalších nárazů. ADAC tento systém nedávno vyznamenal cenou „Žlutý anděl“ za inovace. Funkcí automatického brzdění při vícenásobných kolizích budou sériově vybaveny nové generace vozů Audi A3 a Volkswagen Golf.

Modulární platforma MQB vyvinutá pod vedením značky Volkswagen doplňuje v rámci koncernu modulární platformu MLB (Modularer Längsbaukasten) pro modely s podélně uloženým motorem, za níž zodpovídá značka Audi, dále modulární platformu MSB (Modularer Standardantriebsbaukasten) pro modely se standardním pohonem, jejímž kompetenčním střediskem je Porsche, a nejkompaktnější řadu vozidel „New Small Family“ s modely Volkswagen up!, SEAT Mii a Škoda Citigo.

Průkopnický význam této platformové strategie pro vývoj a výrobu nových vozidel a inovačního potenciálu z ní plynoucího ilustruje mimo jiné skutečnost, že Volkswagen byl se svou modulární platformou MQB pro modely s motorem uloženým napříč nominován mezi pětici finalistů na „Inovační cenu německého hospodářství – První inovační cenu na svět쮓. Rýnsko-mohanský hospodářský klub (Wirtschaftsclub Rhein-Main e. V.) uděluje toto prestižní ocenění od roku 1980 každoročně (od roku 2011 ve spolupráci s deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung) za vynikající přínosy v oblastech technického, vědeckého a intelektuálního rozvoje. Ceny předá vítězům 11. února v Paláci Thurn-Taxisů ve Frankfurtu nad Mohanem Günther Oettinger, komisař EU pro energii.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.