Popisovat krále nižší střední třídy by bylo jako příslovečné nošení dříví do lesa. Volkswagen Golf každý z nás potká několikrát denně, i naší redakci již několikrát navštívil. Tenhle, nedávno testovaný, je však poněkud jiný. Karosářská verze Variant se objevuje s kratšími či delšími odmlkami až od roku 1992 a svou kariéru začala až na bázi třetí generace Golfu. A kombi verze je přesně náš případ, doplněný o pohon všech kol 4Motion se základním vznětovým agregátem.
Golf Variant poslední generace je nenápadné, avšak pohledné auto. Automobil má jasně definované křivky, design je oproti minulé generaci dospělejší a jednodušší. A to je velká výhoda tohoto stylingu, ona nadčasovost. Zadní část se zbavila zvláštních světlometů a je více podobná většímu modelu Passat. Když budete automobil nějakou chvíli pozorovat, máte pocit, že někdo zapnul automyčku na 90° a vjel do ní minulou generací Passatu. Což je myšleno v tom nejlepším slova smyslu. V našem případě pozitivnímu dojmu pomáhala ještě hezká 17“ kola a šedá metalíza.
Stejná melodie hraje také uvnitř. Už v testu většího bratříčka, modelu Sportsvan, jsem chválil povedený a ergonomicky hodně vychytaný interiér. Zde tomu samozřejmě není jinak. Po usednutí za volant nejenže během chvilky najdete tu správnou pozici, ale vaše ruce tak nějak automaticky najdou i potřebné tlačítka a vy se rázem cítíte jako v obývacím pokoji, ve svém oblíbeném křesle, kde vám vaše drahá polovička umístí brambůrky a pivo přesně do míst, kde máte volně položené ruce. Tento pocit v testovaném autě umocňuje sedadlo řidiče s masážní funkcí ergoActive. To nabízí v kombinaci látka-kůže prodloužení sedáku a masážní funkci dostala na starost elektricky ovládaná bederní opěrka. Jednoduché, ale funkční. Interiér je tedy bez výhrad, obsahuje velké množství odkládacích přihrádek (do kapsy ve dveřích umístíte i velkou 1,5 l lahev) a je prostorný.
Zajímavý je také zavazadlový prostor, jenž nabízí nadprůměrný objem 605 l (větší objem nabídne pouze Peugeot 308 SW, Škoda Octavia Combi – oba mají 610 l a Honda Civic Tourer, která má dokonce 624 l). Je výborně přístupný a ve standartu nabízí dvojitou podlahu. Ta sice na první pohled ukousne něco málo z velikosti, nicméně vytvoří rovinu bez přechodů od nakládací hrany až po sklopenou řadu zadních sedadel. Jejich položení je možné pomocí tlačítek nacházejících se v zavazadlovém prostoru. Tímto úkonem dostanete pro svá zavazadla 1 620 litrů.
Do pohybu náš Golf uváděl vznětový agregát o objemu 1,6 l, který tvoří základní motor dieselové řady. Nabídne výkon 77 kW/105 koní a točivý moment 250 Nm. Agregát se podařilo opravdu výborně odhlučnit, nepříjemným naftovým projevem vás bude obtěžovat pouze při ranních startech v zimních měsících. Tento motor je už poměrně dlouhou dobu v nabídce koncernových automobilek jako náhrada za legendární 1.9 TDI, který nabízel stejné parametry. Ve chvíli kdy se dostaneme ke srovnání, může to být plichta. Jedna-šestka nemá takřka žádný turboefekt, za což mohou přísné emisní normy, a samozřejmě je to také vlastnost, které se snaží automobilky zbavit.
Nicméně motor nemá naprostou žádnou špičku a jeho zátah je téměř pořád stejný (samozřejmě kolem 2 000 ot. můžete cítit lehký příval newtonmetrů díky turbodmychadlu) a nevýrazný. Starší motor měl právě díky turboefektu alespoň nějaký charakter a dalo se s tím počítat a využívat ho. Novější 1,6 TDI působí přidušeným dojmem. Příjemným překvapením může být spotřeba. Dálniční stotřicítka z nádrže odsála 6,3 l za 100 km, pohyb po městě znamenal spotřebu do 7 litrů a přesun po okresních cestách při dodržování rychlostních limitů měl za výsledek spotřebu do 5 litrů na 100 km. To jsou poměrně zajímavé hodnoty, když vezmete v potaz, že v této verzi musí agregát rozpohybovat ještě o 100 kg více (kvůli pohonu všech čtyř kol) a to celkových 1 495 kg.
Zde však narážíme na problém související s dynamikou vozu. Jakmile Golf zatížíte více, než jen řidičem (což se u vozu karoserie kombi poměrně očekává), na dálnici a při předjížděcích manévrech vozu dochází dech. 1,6 TDI určitě není špatná volba, ale k pohonu 4Motion bych za sebe zvolil silnější 2,0 TDI (to jsou jediné dvě možnosti, které můžete s tímto pohonem kombinovat). Zajímavostí je šestistupňová manuální převodovka, v kombinaci se základní vznětovým agregátem totiž dostanete skříň pouze pětistupňovou. Zde 4Motion sbírá body k dobru, řazení je totiž dokonale hladké, s tou správnou mírou mechaničnosti a velice přesné. Díky přítomnosti šestého převodového stupně jsou nižší stupně kratší a to je také další bod do plusu.
Výhoda pohonu všech kol 4Motion je jistě v trakci za všech podmínek, protože mezinápravová spojka Haldex ve své páté generaci odvádí práci dobře, dokáže šikovně předvídat a dostat výkon tam, kde je ho třeba. Poslední generace Haldexu už nepřesouvá výkon na zadní kola pouze při prokluzu těch předních, nýbrž 10% výkonu motoru putuje na zadní nápravu pořád. Pohon 4Motion je velice užitečný nejen při nepřízni počasí, ale výborně se projevil také na suché vozovce, kde při ostřejší jízdě výborně eliminuje nedotáčivost a vy cítíte, jak vás zadní nápravu tlačí do zatáčky. Jízdně je Golf velice jistý, suverénní a s výborným poměrem komfortu a tuhosti podvozku. Zde není co vytknout.
Volkswagen Golf Variant 4Motion stojí se základní vznětovou motorizací 566 900 Kč (příplatek za pohon všech čtyř kol je nemalých 60 000 Kč). Proto je dobré zvážit, jestli 4Motion opravdu využijete a nebo použijete tyto peníze na příplatkovou výbavu.
Když začneme porovnávat s konkurencí, zjistíme, že takto nakonfigurovaný Golf je poměrně ojedinělou záležitostí. Pokud budete hledat kombi nižší střední třídy s pohonem obou náprav, vaše prosby budou vyslyšeny jen a pouze u koncernu. Stejnou techniku nabídne Octavia Combi za 561 900 Kč a SEAT Leon ST za 550 900 Kč. V našem případě se však kvůli příplatkům vyšplhala až na 707 000 Kč. A zde už je vážně nasnadě kouknout po verzi s motorem 2,0 TDI, která se v nejvyšším výbavovém stupni nabízí za 629 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf Variant
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (4Motion)
Výkon:,77 kW/105 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.9 s
Maximální rychlost:,189 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 / 4.0 / 4.5
Délka:,4 562 mm
Šířka:,1 799 mm
Výška:,1 481 mm
Rozvor:,2 635 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 494 kg
Objem zavazadlového prostoru:,605 / 1 620 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]