Sportovní verze běžných modelů lze nalézt u velké většiny značek, koncern Volkswagen není výjimkou. Sportovní verze pohánějí nejen benzinové motory, ale také motory spalující naftu. Podívali jsme se na sportovní verzi jednoho z vůbec nejprodávanějších modelů automobilů na světě, otestovali jsme Volkswagen Golf GTD.
Po faceliftu se změnila hlavně technika
Volkswagen Golf prošel v minulém roce modernizací, která upravila vzhled i techniku. Z hlediska designu šlo o přepracovanou přední část s novými světlomety, které dostaly LEDky a jsou nyní adaptivní. Bezpečně lze novou verzi na první pohled rozeznat podle tvaru LED denního svícení, jinak jsou rozdíly spíše minimální. Také na zádi jsou nové sdružené svítilny. I ty používají pro všechny verze diody, pro vrcholné verze navíc s dynamickým ukazatelem směru. Přepracován byl i zadní nárazník.
Změny interiéru jsou minimální. Tím nejzásadnějším je nový digitální přístrojový štít Active Info Display, který nabízí podobné funkce jako ve větších modelech Passat nebo Tiguan. Modernější vzhled kabiny podporuje i zvětšený displej multimédií, který v případě vrcholné verze „Discover Pro“ nabídne úhlopříčku 9,2 palce. V takovém případě ale přijdete o klasická tlačítka a vše – včetně hlasitosti rádia – budete ovládat dotykem. Ačkoliv tlačítka reagují na dotek velmi citlivě, takové řešení mi nepřijde úplně intuitivní, protože je třeba se tomuto úkonu věnovat a dívat se, kde se prst displeje dotýkají. Po otočném kolečku prostě sáhnu tak nějak automaticky, hlasitost (i další funkce nejen rádia) se ale samozřejmě dají ovládat tlačítky na volantu.
Zásadní změny se dotkly techniky. Tím asi nejzajímavějším je nový benzinový motor 1.5 TSI EVO se 150 koňmi, který jsme zatím neměli možnost vyzkoušet, ale i nová sedmistupňová převodovka DSG. Ta naopak v testovaném voze byla.
GTD a GTI: Designově se neliší
Volkswagen Golf GTI vždy vynikal speciálními designovými prvky, které se po generace nemění. Volkswagen Golf GTD navíc dostal prakticky stejný vzhled, liší se jen detailech, kterými jsou koncovky výfuku a poslední písmenko v názvu. To se objevuje na plaketkách na předních blatnících, v masce chladiče i na víku zavazadlového prostoru. V případě výfuku má GTI po jedné koncovce v každém rohu zadního nárazníku, GTD má jednu dvojitou na straně.
Sdílejí také interiér. Základem je speciálním kostkované čalounění sportovních sedadel, která nabízejí skvělé boční vedení, jsou příjemně tuhá, ale zároveň jsou pohodlná i pro delší cesty. To, že sedíte v GTD (případně GTI), se dozvíte z plakety vespod zploštělého volantu. Sériovou výbavou jsou také kryty pedálů se vzhledem ušlechtilé oceli.
Pohonné ústrojí
Zatímco benzinové verze GTI a R posílily, GTD zůstalo beze změn. O pohon se stále stará vznětový motor 2.0 TDI s výkonem 135 kW/184 koní a s točivým momentwm 380 Nm. K dispozici je se šestistupňovou manuální převodovkou nebo se sedmistupňovým dvouspojkovým DSG, kterým jsme jezdili v rámci testu. Tato kombinace se pyšní zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a maximální rychlostí 230 km/h.
Překvapila agilita a dynamika motoru, která se novějšími, silnějšími motory 2.0 TDI 140 kW vůbec nedá srovnávat a to i přesto, že kromě o 5 kW vyššího výkonu nabízejí také o 20 Nm vyšší točivý moment. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je v Golfu GTD doprovázena náležitou akcí a je cítit, že motor chce jet. Motor má znatelný zátah už od cca 1800 ot./min a nepolevuje až přibližně ke 4000 ot./min. Červené pole začíná o 500 ot./min výše.
Pochvalu zaslouží i převodovka, která řadí intuitivně a zejména nahoru bleskově. Při výraznějším sešlápnutí plynu podřadí o dva, ale klidně i o tři rychlostní stupně. Ani tak ale netočí motor zbytečně k omezovači. Řadit můžete i sami, lze to samotným voličem převodovky nebo páčkami pod volantem.
I když jde o sportovní verzi, potěší spotřebou paliva. Ta se při klidné jízdě dá udržet na velmi nízkých hodnotách začínajících číslicí „5“. Běžná jízda se bude pohybovat vždy do 7 l/100 km a až svižnější tempo ji vyžene nad osmilitrovou hranici.
Auto mnoha tváří
V základu mají Golfy GTI i GTD sportovní podvozky se sníženou světlou výškou o 15 mm oproti běžným modelům. Za nevelký příplatek 25 600 Kč je však v nabídce adaptivní podvozek DCC, který vám doporučuji. Auto s ním dostane na jednu stranu až překvapivě pohodlné jízdní vlastnosti při každodenním používání, ale na straně druhé to dokáže být velmi svižný a tuhý společník při víkendových snahách přesně trefovat apexy.
Podvozek DCC přichází vždy s možností volby jízdních profilů. Tuto funkci má v základní výbavě pouze vrcholný Golf R, u GTD a GTI je za příplatek 4 200 Kč. Tento režim nastavuje chování vozu, respektive jeho částí jako chování motoru a odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, účinek posilovače řízení, převodovku DSG, ale také světlomety. Na výběr jsou profily Normal, Comfort, Sport, Eco nebo Individual, který si lze libovolně personalizovat. Rozdíly mezi jednotlivými profily jsou poměrně znatelné.
Máme tu tedy jedno auto, které může mít několik tváří. Přes týden bude vás a vaši rodinu vozit do školy a na nákupy pohodlně a vlastně nenápadně (režim Comfort), ale stačí, abyste manželku a děti vysadili a rázem tu je (v režimu Sport) mnohem ostřejší auto, se kterým se můžete docela svižně svézt na své oblíbené okresce. Řízení je totiž strmé, brzdy ostré a podvozek jistý. Potěší i minimální vrozená nedotáčivost, čemu samozřejmě pomáhá elektronika, zejména systém XDS.
Závěr
Volkswagen Golf GTD rozhodně není sportovním autem, na druhou stranu se svižnou jízdou opravdu problém nemá. Testované auto se skvěle hodí i díky příplatkovému podvozku DCC na každodenní používání, navíc potěší reálnou spotřebou paliva. Výhodou je, že se nabízí nejen v testovaném pětidveřovém provedení, ale také jako třídveřová varianta.
Základní cena modernizovaného Volkswagenu Golf startuje v nejnižší výbavě Trendline s tříválcem 1.0 TSI na 411 900 Kč. Za testovanou verzi GTD je ale potřeba připlatit, základní cena je 687 900 Kč, za převodovku DSG se připlácí 60 tisíc Kč. Benzínové GTI je v obou případech o 5 tisíc dražší.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Pružný motor,Dotykové ovládání displeje multimedií
Splní nároky každodenního auta i potěší o víkendu,Elektronicka ruční brzda
Spotřeba paliva,Vyšší cena
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5773″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf GTD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,135 kW/184 koní při 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment:,380 Nm při 1 750 – 3 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.4 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 / 4.5 / 4.9
Emise CO2:,129 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 258 mm
Šířka:,1 799 mm
Výška:,1 492 mm
Rozvor:,2 620 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 416 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 / 1 270 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]