Subaru Forester je stálicí mezi auty, které nabízejí praktičnost, ale také jistou zábavnost při řízení i s tím, že se v nich sedí výš. Do redakčního testu jsme si po nějaké době opět vzali základní benzinovou jednotku s převodovkou Lineartronic.
Neustále ho vylepšují…
Testované auto bylo modelový rok 2016, který oproti předchozím modelům doznal několik nepříliš nápadných, ale naopak velmi výrazných změn. A to jak na designu, tak i na funkčnosti. Z hlediska vnějšího vzhledu to byla například nová maska chladiče, přepracovaný přední nárazník i přední světla s technikou LED a funkcí natáčení. To funguje skvěle a osvětluje zatáčku perfektně. Změn si lze všimnout i v zadní části, kterou zdobí nové světlomety, nebo na boku, kde vyniknou nová kola.
Také interiér dostal několik nových prvků, jež jeho vzhled výrazně modernizovaly a zjednodušily posádce některé funkce. Je to několik designových drobností jako jsou nové, klavírově černé lišty v palubní desce, přepracovaná madla dveří včetně panelu pro otevírání oken nebo nové čalounění a obšívání modrou nití či (ve vyšších výbavách) a rámečky kolem výdechů klimatizace. No, teď už zbývá ještě ten retro klíč, které mají výbavy bez bezklíčkového ovládání Keyless Access…
Přístup Japonců je v tomto ohledu skvělý, protože prakticky neustále na svých modelech pracují a více či méně je vylepšují. Pro každý modelový rok připravují změny na vzhledu, technice, ale i výbavách. Dávají si záležet na tom, aby bylo auto lepší a lepší. Může se vám tedy úplně lehce stát, že pokud si koupíte auto z počátku výroby a pak ho po třech, čtyřech letech vyměníte, budete mít sice stejné, ale přesto jiné auto… Už teď jsme zvědaví na nový modelový rok 2018.
Pohonné ústrojí: motor a převodovka
Subaru se stále drží atmosférického plnění, ačkoliv vrcholný Forester XT nebo naftové modely turbo používají. Základní čtyřválce 2.0i jsou nepřeplňované čtyřválce se 110 kW/150 koňmi a 196 Nm. Maximum všech hodnot je ale v poměrně vysokých otáčkách, výkon vrcholí při 6200 ot./min, točivý moment ve 4200 ot./min.
To znamená, že v nízkých otáčkách je auto na sešlápnutí plynového pedálu poměrně letargické, ale výraznější výkonovou rezervu nemá ani ve vysokých otáčkách. Na běžné ježdění je motor dobrý, ale pokud často předjíždíte, popřemýšlejte raději o (výrazně) výkonnějším (i když také výrazně dražším) Foresteru XT.
Lepší dynamice nepomůže ani bezestupňová převodovka u Subaru označovaná jako Lineartronic, kterou ale naopak oceníte při klidné jízdě. V takovém „jízdním režimu“ totiž drží otáčky co nejníže a na palubě tak udržuje příjemný akustický klid. Celkově bylo odhlučnění pro tento modelový rok také předmětem modifikace a rozhodně se to povedlo.
Jak jezdí?
Inženýři pracovali i na podvozku. Subaru změnilo tuhost předních pružin, obou nápravnic a dorazů. Jinou tuhost tření dostaly také pístnice předních i zadních tlumičů na zadní nápravě je nový stabilizátor. Také převod řízení se zkrátil (z 15,5 na 14,1). Forester je na asfaltu – i díky konstrukci a umístění motoru, jež snižují těžiště – skvělý. Limitem jsou tak vlastně vysoké pneumatiky.
Nemusíte se bát ani sjet mimo silnici, protože světlá výška je 220 mm, k dispozici je stálý pohon všech kol v základní výbavě, ale také terénní systém X-MODE pro všechny modely s převodovkou Lineartronic. Ten pomocí elektroniky (stabilizace, ABS, apod.) upravuje chování auta tak, aby za všech okolností nabídla kola co nejlepší trakci i chování mimo zpevněné komunikace. Je tu i jako náhrada klasické redukční převodovky, o níž v aktuální generaci Forester přišel.
Spotřeba paliva není na velikost a hmotnost auta nijak dramatická a pohybuje se nejčastěji kolem 9 l/100 kilometrů se zapnutou klimatizací, protože v době testu panovaly tropické teploty. Nádrž je 60litrová, dojezd je tak více než šest stovek kilometrů.
Závěr
Subaru Forester je prostorné a praktické SUV, s nímž se není třeba bát výletů mimo silnici. Potěší ale také příjemně nastaveným podvozkem na hladké silnici. Ačkoliv základní atmosférická pohonná jednotka nepřekypuje výkonem, za jeho volantem se dokážete pobavit. Pak by si jen sedačky zasloužily výraznější boční vedení, jsou totiž otevřené hodně doširoka.
Český ceník startuje na částce 699 000 Kč, jde o verzi Active s manuální převodovkou a motorem, jenž má i testovaný vůz. Výbavy jsou u japonských značek, Subaru samozřejmě nevyjímaje pevně dané, připlácet tak lze prakticky pouze za metalický lak. Už nejnižší Active ale nabídne bohatou výbavu a chybí jen drobnosti – například má jen halogenová světla, nemá tempomat, nemá duální klimatizaci (má „jen“ automatickou klimatizaci). Testované auto ve výbavě Comfort pak tyto a další prvky přidává a jde vlastně o více než dostatečně vybavený automobil. Pro fajnšmekry má Subaru v nabídce ještě lépe vybavené verze Executive nebo Sport.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Jízdní vlastnosti na silnici i mimo ni,Bezestupňová převodovka ubírá na dynamice
Skvěle nastavené pro klidnou jízdu,Motor nemá výkonovou rezervu
Na první pohled nepatrné změny auto neustále vylepšují,Sedadla by mohla mít lepší boční vedení
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Forester
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní při 6 200 ot./min
Točivý moment:,196 Nm při 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.8 s
Maximální rychlost:,192 km/h
Převodovka:,bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.4 / 6.2 / 7.0
Emise CO2:,162 g/km
Objem palivové nádrže:,60 litrů
Délka:,4 595 mm
Šířka:,1 795 mm
Výška:,1 735 mm
Rozvor:,2 640 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 600 – 1 632 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1 592 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]