Škoda Octavia vždy byla (a stále je) snem českých rodin. Je velká, nabízí dostatek prostoru pro posádku, ale hlavně pro zavazadla – speciálně pak ve verzi kombi. To platí pro první dvě generace, ale bude to platit i pro tu právě přicházející, třetí? To se pokusíme zjistit díky autorizovanému dealerovi vozů Škoda, společnosti Přerost a Švorc auto.

Do testu nám dorazil v podstatě aktuální vrchol nabídky – Octavia Elegance 2,0 TDI s dvospojkovým DSG. Půjčili jsme si ji na minulý víkend, kdy se o slovo snad již naposledy, avšak o to hlasitěji, přihlásila zima a na území České republiky (ale i okolních států Evropy) nasněžilo několik desítek centimetrů sněhu.

 

Pohled na zasněženou Prahu, včetně Václavského nebo Staroměstkého náměstí nebo staré centrum Prahy s výhledem na Pražský hrad pod bílou sněhovou čepicí, byl kouzelný. Jenže stačilo vyjet mimo město na okresky, které sice silničáři poctivě již od páteční noci protahovali, avšak hned po nich se díky hustému sněžení opět zavřely a vytvořily bílou tmu, a problém byl na světě. Občas tedy nebylo vidět, kudy vede silnice a kde už je příkop. Bohužel jsme tedy nemohli novou Octavii otestovat tak důkladně, jak bychom si přáli nebo jak by si zasloužila.

S druhou generací jsme si zvykli, že Octavia je kus auta, ta třetí to ještě zdůraznila a svými rozměry (délka: 4 659, šířka: 1 814, výška: 1 461, rozvor: 2 686, všechny rozměry v mm) atakuje auta o třídu výše – kromě vlastních řad v podobě Superbu či sesterskému Volkswagenu Passat, útočí třeba na Opel Insignia, Honda Accord nebo Chevrolet Malibu a další. Za konkurety bych naopak nepovažoval sourozence sdílející shodnou podvozkovou platformu MQB – Volkswagen Golf, SEAT Leon či Audi A3.

Ačkoliv je tato podvozková platforma velmi moderní, díky (podle mě špatné) filozofii koncernu Volkswagen, má ale i jednu horší vlastnost, kterou je použití levnejší varianty zavěšení zadní nápravy. I ta se navíc napříč koncernem různí, takže Golf a A3 mají nezávislé zavěšení zadních kol již od 90kW, Leon a Octavia se s ním musí spokojit až od 111 kW. Ani nejsilnější naftová motorizace (před příchodem RS) tedy nemá sofistikovanější nezávislé zavěšení kol, ale pouhou kyvnou nápravu, nazývanou také jako kliková. Koncern její použití zdůvodňuje zejména pro její jednoduchost a nízkou cenu.

Narozdíl od již zmiňovaných koncernových sourozenců, které jsme už testovali – SEAT Leon a Volkswagen Golf – se od zadní nápravy Octavie ozývají při přejezdu nerovností nepříjemné rázy. Nejde o jen tak nějaké ťukání, ale zvuk je celkem hlasitý. To je, při pomyšlení na základní cenu naší testované Octavie startující na částce 639 tisíc Kč, minimálně škoda. Aby se vlk nažral a koza zůstala celá, mohla škodovka u silnější nafty nezávislé zavěšení aplikovat, zákazníci by si zcela jistě těch pár tisíc Kč připlatili… Nedokážu říct, jestli při běžné nebo i sportovní jízdě bude řidič mezi těmito dvěma nápravami schopen poznat rozdíl v chování, ale podle slov automobilky je rozdíl minimální. To je však takřka jediná větší vada nové generace Octavie.

Otevřete dveře a posaďte se na sedadlo, můžete si vybrat kam, protože všude je místa na rozdávání. Pokud se posadíte na přední sedadla, budete chvíli přemýšlet, jestli sedíte v Octavii nebo ve větším Superbu. Místem se tu nešetřilo v podélném, ale ani v příčném směru. Volant se dobře drží, nabízí multifunkční ovládání rádia a handsfree, řadící páka má do ruky dobře padnoucí hlavici a sedadla jsou příjemná. Ergonomie rozmístění ovladačů je příkladná a vše je tam, kde byste to hledali. Jen displej navigace (nebo rádia) by mohl být umístěn výše.

Nejinak je tomu na zadních sedadlech. Nohy si tady nenatáhnete, ale chybět vám k tomu bude jen kousek. Ta tam je miniaturní prostor pro nohy Octavie první generace, dokonce i druhá generace ztrácí celkem výrazně. Ani tady nebude trojice pasažérů při cestě na dovolenou strádat, dokonce nemusí ani přemýšlet, jestli si mají vzít jedny plavky a dvoje boty nebo celý šatník. Zavazadlový prostor nabízí objem 590 litrů v základním uspořádání, se sklopenými sedadly (proč nejdou sklopit do roviny?!) dokonce 1 580 litrů.

Díky karoserii liftback a otevíracím celým pátým dveřím je do kufru perfektní přístup. Čeští chataři a chalupáři se navíc už teď mohou těšit na provedení kombi, které nám Škoda nedávno ukázala a od zítra bude slavit svoji výstavní premiéru na autosalonu v Ženevě. Kombi nabídne nejen ještě praktičtější využití zavazadelníku, ale dalších 20 litrů navíc (610 litrů v základu).

Nový dvoulitrový naftový motor pod kapotou nabídne (oproti předchozí generaci) nárůst výkonu o 5 kW. Řidiči je tedy k dispozici 110 kW/150 koní a 320 Nm točivého momentu. Díky tomu dokáže s šestistupňovou (1,4 TSI 103 kW, 1,8 TSI 132 kW, 1,6 TDI 77 kW má 7° DSG) dvouspojkovou převodovkou DSG zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a maximální rychlost je 212 km/h. Ani jednu hodnotu jsme ale díky sněhové pokrývce na silnicích vyzkoušet nemohli. I tak ale byly jízdní vlastosti nové Octavie, ačkoliv měla pouze pohon předních kol (čtyřkolka se již chystá), zasněžených nebo rozbředlých silnicích velmi jisté.

Bavit se nemůžeme ani o reálné spotřebě paliva, jejíž hodnoty byly zkresleny neustálým zasahováním nevypínatelného stabilizačního systému ESC při rozjezdech na kluzkých površích. V technických údajích lze nalézt hodnoty 5,4 l/100 km ve městě, 4,1 mimo město a 4,5 v kombinovaném provozu.

Když jsme se koncem září, ještě před oficiální premiérou, vozili novým Rapidem, první jízdní dojmy jsme skončili tím, že Rapid by na Octavii mohl zaútočit. Po několikadenní zkušenosti s novou generací nejprodávanějšího modelu automobilky, musím říci, že Rapid na Octavii nemá. A nezachrání to ani aktuální akční nabídka Fresh. Škodovka nacenila Octavii v základu tak, že příplatek několika desítek tisíc oproti Rapidu se určitě vyplatí! A bát by se měl naopak Superb…

Ceník je ke stažení TADY.

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.