SEAT Leon Cupra je trefou do černého mezi dnešními hot hatchi. Automobilka ho nabízí za rozumnou cenu, přitom nabízí velmi silný benzínový motor, „samosvor“ a spolehlivou techniku. V rámci modernizace se navíc na trh dostal s novým motorem a upraveným výfukovým potrubím.
Jenže všechno má své ale… Do testu se nám dostala verze ST, tedy praktičtější kombi. Celí nadočkaví, jak se změnil zvuk, jsme si přebírali klíče od auta a už se těšili na naše oblíbené okresní silnice v okolí Prahy. Jenže už odjezd znamenal mírné zklamání. Z výfuků se neozývalo nic nového. Neozývalo se z nich vlastně vůbec nic (video). Čekali jsme něco ve stylu Škody Octavia RS 230, která si nejen poměrně příjemně brumlá, ale také po přeřazení z výfuku střílí. Po dotazu na české zastoupení automobilky jsme se dozvěděli, že s výfukem se u ST nedělalo nic. Ladilo se u krátkého SC i pětidveřové verze. Tam změny potvrzuje například toto video. Škoda, ale to bylo vlastně jediné zklamání, které nás po celý testovací týden čekalo…
Z hlediska designu se prakticky žádné změny neudály, přibyl pouze malý znak na zádi s číslovkou 290. Stále tak jde o poměrně nenápadné auto, jehož potenciál prozrazuje pouze několik drobností. Jde například o větší vstupy vzduchu v předním nárazníku, který díky tomu přišel o přední mlhovky, větší kola, nástavce prahů nebo zadní nárazník s difuzorem a koncovkami výfuku v obou rozích.
V případě testovaného auta byl design okořeněn sportovním designovým paketem Paket Performance Orange, který obsahuje 19″ oranžová kola, skvělé přední brzdiče Brembo s černými třmeny a vnější aerodynamické prahové lišty. Příplatek je vcelku rozumných 62 200 Kč. Pokud byste přihodili dalších 13 000 Kč, dostali byste k tomu ještě pneu Michelin Pilot Sport Cup 2. Naše auto bylo obuto na pneumatikách Continental ContiSportContact 5, které podle mě nejsou schopné potenciál auta naplno využít. Paketů je však v ceníku spousta a jsou jak pouze designové, tak i vysoce funkční.
Tou nejzásadnější změnou je motor. Jeho výkon je zvýšený o 10 koní, nově tak nabízí 213 kW/290 koní, točivý moment zůstal 350 Nm, ale je dostupný v širším spektru otáček. To by se mohlo zdát jako zanedbatelná změna, ovšem motor je naladěn jinak. Jeho reakce jsou výbušnější, pocitově se na vyšší otáčky doslova těší. To samozřejmě platí pro jízdní režim Cupra, v normálním režimu jde o příjemný motor s dostatkem výkonu, s nímž lze bez problémů denně dojíždět do práce.
Díky „samosvornému“ diferenciálu VAQ dokáže přední náprava výkon motoru na silnici přenést vcelku jednoduše, ačkoliv mu to dělá větší problémy než ve verzi před modernizací. Nechybějí ani situace, kdy vás volant (ale jen opravdu mírně) zatahá za ruce. S autem musíte nyní v opravdu rychlém tempu o něco více pracovat. Tahle „změna“ se mi moc líbí!
Adaptivní podvozek, který je u Cupry v základu, je na normální režim i na 19″ kolech vcelku pohodlný, na sportovní nebo na Cupra režim ztuhne, přesto není uskákaný a auto skvěle kopíruje silnici. Kola mají neustálý kontakt s vozovkou a jízda je až nečekaně jistá. Skvělou ovladatelnost dotvářejí ostré brzdy Brembo, které nevadnou a jejichž účinek s vyšší intenzitou sešlápnutí pedálu roste. Nesmím zapomenout ani na vypínatelnou stabilizaci a klasickou ruční brzdu… :)
Vlastně tím jediným, co by mohlo zatím skvělý jízdní dojem z posílené Cupry pokazit, může být fakt, že na sílu od motoru na přední kola přenáší automatická, respektive dvouspojková převodovka DSG. Řidič je tím pádem ochuzen o absolutní „vládu nad převodovkou“, ale DSG funguje dobře. Nahoru řadí bleskově, dolů mu to trvá o chvíli déle, po chvíli ježdění už ale budete vědět, kdy a jak na to. Povely můžete převodovce dávat nejen pohyby voliče převodovky vpřed a vzad, ale také páčkami pod volantem. I tak bych ale stejně do takového auta bral manuální převodovku…
Interiér nabízí několik nových prvků výbavy. Modelový rok 2016 přinesl novou funkci zobrazující přetížení G. A věřte mi, že budete možná překvapení, protože při brzdění ukazuje displej přetížení více než 1 G, při akceleraci cca 0,6 G (jen pro srovnání: Bugatti Veyron má při akceleraci 1,55 G). Novinkou je také laptimer, jenž se dá zobrazovat nejen v palubním počítači, ale nově také na displeji navigace.
SEAT Leon Cupra neztratil nic ze svých původních schopností, naopak je ještě vylepšil. Ke své původní rychlosti přidal příjemnou výbušnost a ještě trochu „řidičskosti“. Smutným faktem je jen to, že kombi verze ST nedostala po vzoru kratších karosářských variant upravené výfukové potrubí. Asi aby náklad netrpěl hlukem… A jen tak mimochodem, v pátek si na krátký víkendový rychlý test vyzvedáváme nový SEAT Ibiza Cupra, už teď jsme zvědaví na to, jestli byl facelift, který přinesl nový, větší motor 1.8 TSI a vyšší výkon také tak povedený.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Leon ST Cupra 290
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,213 kW/290 koní v 5 700 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 1 700 – 5 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.6
Délka:,4 543 mm
Šířka:,1 816 mm
Výška:,1 431 mm
Rozvor:,2 631 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 466 kg
Objem zavazadlového prostoru:,587 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]