SEAT Ibiza nové generace je vpravdě příjemným autem, vyzkoušeli jsme si ji ale pouze při krátké jízdě. Teď přišel čas na klasický redakční test, ve kterém jsme se podívali na zoubek slabšímu litrovému TSÍčku se 70 kW.
Nová generace = nová platforma
Nová, již pátá generace SEATu Ibiza přijíždí na nové podvozkové platformě MQB-A0. Ještě letos ji dostane také nová generace Volkswagenu Polo či nové SUV SEAT Arona, později na ní budou stát také nová Škoda Fabia a další podobné modely.
S tím souvisí nejen pozměněná architektura, která nabídne větší vnitřní prostor, ale také fakt, že pod kapotu lze použít nové pohonné jednotky. Ty, které měla minulá generace Ibizy, byste pod kapotou hledali marně – jde o přeplňované tříválce a čtyřválce, výjimku tvoří pouze základní litrové MPI s atmosférickým plněním. Nový motor 1.5 TSI Evo ale ještě není dostupným, přijde v druhé polovině roku, stejně jako verze na CNG.
1.0 TSI: Jaký je přeplňovaný tříválec?
S tímto motorem jsme se už krátce seznámili při jízdách ve Španělsku, ale také při krátkých jízdách v modernizované Škodě Rapid. Zatímco v Rapidu nás motor příliš neoslovil, za volantem menší a lehčí Ibizy naopak ano.
Je totiž poměrně dobře odhlučněn, přesto ale jeho tříválcový původ lze poznat. Potěší však fakt, že vibrace jsou utlumeny prakticky na úplné minium. U testovaného auta jsme nepozorovali podobné příznaky přenosu vibrací do volantu jako u auta, kterým jsme se vozili ve Španělsku. To, co jsme naopak vnímali stejně, je fakt, že motor je přibližně do 1800 ot./min poměrně vlažný a v interiéru nepříjemně duní. Po překonání této hranice jako by se mu do žil vlila čerstvá krev, nakopl ho španělský temperament a rozhodl se ukázat, co v něm je.
S prázdným autem hýbe slabší litrové TSI pak velmi slušně a rozhodně by se tento agregát dal označit jako dostatečný. S pětičlennou posádkou urostlých mužů je ale znát, že by klidně snesl nějaké deci objemu navíc. Pro takové případy je tu ale jeho silnější verze s 85 kW a nebo očekávaná, větší a výkonnější 1.5 TSI Evo. 70 kW motor je spojen s pětistupňovým manuálem, výkonnější motorizace mají ještě o jeden rychlostní stupeň více.
Motor svou chutí jet překvapuje nejen ve městě nebo na okresních silnicích, on potěší i na dálnici. Důstojné pružné zrychlení ze 100 km/h je samozřejmostí, ale Ibiza má elán a chuť zrychlovat i v rychlostech za povoleným českým limitem, ačkoliv to samozřejmě není tak razantní.
A jak je na tom motor se svým apetitem? Vlastně to vůbec není špatné, klidná jízda dostane spotřebu i pod 6l hranici, při běžné jízdě se budete držet mezi 6 a 7 l/100 km.
Jak jezdí?
Nová generace SEATu Ibiza může mít adaptivní podvozek DCC, což je to mezi malými auty poměrně nevídaná věc. Testované auto ho však nemělo, to si muselo vystačit s klasickými tlumiči a vinutými ocelovými pružinami. To v kombinaci s 15″ litými disky znamenalo sice o něco tužší podvozek, ale naopak skvělé jízdní vlastnosti a ovladatelnost. A to i na silnicích, které by o sobě rozhodně nemohly prohlásit, že jsou kvalitní.
SEAT Ibiza profituje nejen z lehkého motoru ve své přídi, ale také ze vcelku nízké hmotnosti. I přesto, že slabším verzím nepomáhá systém XDS, který v oblouku přibrzďuje vnitřní kola, byla přilnavost předních pneumatik a přenos výkonu na silnici i v zatáčkách perfektní. Nestalo se, že by se kola nešťastně protáčela a hledala trakci. Můžete namítat, že je to malým motorem, ale já tvrdím, že síly je dost. Troufám si tvrdit, že to je spíše celkovým pečlivým naladěním podvozku i auta jako celku. Je příjemné, s jakou lehkostí auto jezdí.
Statické dojmy: interiér a exteriér
Design nové Ibizy je zejména z přední části hodně inspirován Leonem. Podobně tvarovaný je nárazník, maska chladiče, ale i přední světlomety, které mohou být za příplatek plně LEDkové. Testované auto bylo však vybaveno halogenovými světly. Škoda také je, že poslední dobou automobilové značky – SEAT nevyjímaje – omezují nabízenou barevnou paletu. Ibiza se tak nabízí v nudných barvách jako jsou černá, šedá nebo bílá, zachraňují to alespoň nové barvy modrá Mystery Blue, vínová Desire Red a nebo narůžovělý lak s názvem Mystic Magenta. Barvy jsou k nahlédnutí zde.
V případě testovaného modelu šlo o výbavový stupeň Style. Zajímavější je však Xcellence, která promění hlavně interiér. V tom se objeví ambientní osvětlení, obložení panelů dveří a lišty dveří budou čalouněné v barvě Mystic Magenta, palubní deska dostane stejný dekor a doplní to ještě nějaké další drobnosti. Pro sportovněji založené řidiče se ještě více hodí výbava FR, která dostane jiné nárazníky, sportovní sedadla a další detaily. Obě tyto výbavy působí mnohem hodnotnějším dojmem než testovaný Style. Ten v interiéru působí prostě a jednoduše laciněji.
Interiér nabízí spoustu místa, a to nejen na předních sedadlech, ale hlavně na těch zadních. Čtveřice cestujících se tu usadí naprosto bez problémů. Na zadních sedadlech navíc potěší opravdu hodně místa pro kolena. Cestující vpředu omezí snad jen poměrně široký středový panel, který omezuje prostor pro kolena. Potěší i objem zavazadelníku, který je 355 litrů, to je o 63 litrů více než u předchozí generace a jen o 25 litrů méně než nabízí větší Leon. Jen škoda, že po sklopení opěradel vznikne schod.
Nová Ibiza dostala také moderní prvky konektivity se systémy zrcadlené Apple Car Play, Android Auto a Mirror Link s až 8“ dotykovým displejem (za příplatek). Využívat lze také bezdrátové dobíjení telefonů včetně zesilovače signálu GSM.
O příjemnou atmosféru na palubě se může postarat také příplatkový audiosystém BeatsAudio za 11 000 Kč. Tím bylo testované auto vybaveno a nutno uznat, že hrálo opravdu velmi dobře – hlasitě, přesto čistě. Audiosystém používá procesor DSP pro zpracování digitálního signálu, 6 prémiových reproduktorů, subwoofer a osmikanálový zesilovač o výkonu 300 W.
Závěr
SEAT Ibiza páté generace je velmi povedené auto, které aktuálně nabízí mnoho prvků, které jiná malá auta nenabízí. Na druhou stranu by si ale zasloužila v nižších výbavách trochu vylepšit interiér, podobná situace ale panuje například i u mnohem dražšího Audi Q2.
Předprodej nové Ibizy již byl zahájen, cena se jen těsně dostala pod 300 tisíc Kč. Nejnižší cena 296 900 Kč platí pro výbavu Reference s atmosférickým tříválcem 1,0 MPI se 75 koňmi, testovaný motor 1,0 TSI 95 koní začíná ve výbavě Reference na 316 900 Kč, s testovanou vyšší výbavou Style je za 334 900 Kč.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Odhlučnění motoru a jeho projev i síla,Laciněji působící interiér
Spotřeba paliva,Základní výbavy vypadají až příliš obyčejně
Moderní a bohatá výbava,Malá palivová nádrž
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5805″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Ibiza
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,70 kW/95 koní
Točivý moment:,175 při 1 500 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.9 s
Maximální rychlost:,182 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8 / 4.1 / 4.7
Emise CO2:,106 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4 059 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 444 mm
Rozvor:,2 564 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 122 kg
Objem zavazadlového prostoru:,355 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]