Pick-upy už dnes nejsou na okraji zájmu „běžných“ lidí, nejsou to pouhé pracovní stroje, ale stávají se z nich auta, která oslovují čím dál více zákazníků. Může za to zejména proměna jejich jízdních vlastností směrem k pohodlnosti a také design, který se přibližuje SUV. Nissan navíc u nové Navary NP300 šel ještě dál a na zadní nápravu přidal prvky u pick-upů dosud nevídané.

Pick-upy začaly jako tradiční pracovní stroje pro převoz slámy, dobytka i dalších věcí, američtí farmáři by mohli vyprávět. V kontinentální Evropě to sice neplatí v tak velké míře, ale díky samotné konstrukci pick-upů s žebřinovým rámem a některými dalšími robustními prvky konstrukce mohou tahat těžké přívěsy a vleky. A to se například při převozu koní nebo lodí a podobně opravdu hodí.

test-nissan-navara-np300-at-p1

 

Díky oné „robustní konstrukci“ však jízda s prázdnými pick-upy nebývala úplně komfortní. Zadní lehká část často odskakovala a celkově byla auta poměrně rozvlněná. Moderní auta už si s tím umějí do jisté míry poradit, inženýři dělají zázraky, ale stále fungují pick-upy lépe naložené. Nissan se ale rozhodl, že zadek Navary zklidní použitím vinutých pružin a víceprvkového zavěšení (je navíc o 20 kg lehčí než listová pera). Toto řešení má ve standardní výbavě provedení DOUBLE CAB, které jsme měli v testu.

S tím tedy přichází komfort, který by se dal přirovnat téměř k běžným SUV, ale co práce? Nesnížily vinuté pružiny schopnosti auta odvézt náklad? Podle technických údajů nikoliv, na korbu můžete naložit více než tunu, což je s jinými pick-upy srovnatelná a nebo dokonce vyšší hodnota. Maximální hmotnost brzděného přívěsu je až 3,5 tuny a celková hmotnost soupravy je 6 tun.

Mohlo by vás zajímat:  Jaguar I-PACE: představuje se koncept výkonného elektrického SUV

test-nissan-navara-np300-at-p2

Ložná plocha je navíc poměrně velká, u podlahy je její délka 1 578 mm, šířka mezi podběhy 1 130 mm a maximální šířka je 1 560 mm. Europaleta (její rozměry jsou 1 200 × 800 × 144 mm) se tak na korbu na šířku nevejde, ale na délku s ní nebude problém. Nakládací hrana je 815 mm nad zemí. K dispozici je spousta kotvících prvků po obvodu korby. Korba je lakovaná, vypadá to hezky, ale může se to brzy odřít a začít korodovat. V příslušenství samozřejmě lze najít vložky korby. V nabídce jsou dva: plastový (9 340 Kč s DPH) a hliníkový (17 780 Kč s DPH). Připlatit si můžete také za kryt korby, aby byl váš náklad ochráněn nejen proti nenechavcům, ale třeba i proti rozmarům počasí, připravte si ale více než čtyřicet tisíc Kč.

Nová generace model NP300 Navara se stále hodí i do těžšího terénu. Přizpůsoben je k tomu nejen nájezdovými úhly – pro testovanou verzi Double Cab s automatickou převodovkou je to 30° vpředu a 25,6° vzadu, k tomu ještě přejezdový úhel 22,2° – světlá výška 223 mm, ale také přiřaditelným pohonem všech kol. Běžně jsou poháněna zadní kola, ta přední se dají přiřadit do do 100 km/h rychlosti. Pohon všech čtyř kol je pak „na pevno„, bez mezinápravového diferenciálu. Za příplatek může být auto vybaveno redukcí či uzávěrkou zadního diferenciálu. V terénu se Navara pohybuje jistě, ačkoliv světlá výška není z nejvyšších a jen o pár milimetrů nižší umí nabídnout i některé crossovery.

O pohon se může starat jeden ze dvou vznětových motorů (single turbo a bi-turbo), testované auto bylo vybaveno silnějším z nich. Jde o dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřválec s objemem 2,3 litrau. Jeho výkon je 140 kW/190 koní při 3 750 ot./min a se 450 Nm točivého momentu (při 1 500 až 2 500 ot./min). O přenos síly na kola se starala automatická sedmistupňová převodovka (v základu šestistupňový manuál). Motor je po startu hlučný, ale po několika sekundách se zklidní, hrubější zvuk mu ale i přesto zůstane. Při jízdě je nicméně agregát poměrně dobře odhlučněn. Ačkoliv Navara váží dvě tuny, nemá s ním motor výraznější problémy, naopak s ní (prázdnou) umí parádně hýbat. Navara umí zatáhnout nejen v nižších otáčkách a rychlostech, což oceníte zejména v terénu nebo ve městě, ale také v těch vyšších, což se hodí naopak na dálnici. Navíc jde v této konfiguraci o vcelku úsporný automobil. Spotřeba se po týdenním ježdění a více než sedmi stovkách kilometrů po silnicích, dálnicích i mimo ně ustálila podle palubního počítače na 9.3 l/100 km.

Mohlo by vás zajímat:  Podívejte se, jak se testovaly prototypy Bugatti EB110, je to trochu "na pankáče" - video

test-nissan-navara-np300-at-p3

Podvozek je povedený, poznáte to zejména při jízdě mimo město a na dálnici, kde je auto výrazněji klidnější. Rychlosti nad povoleným českým dálničním limitem není problém ani pro jednu část auta – rozumí si s ní motor, podvozek a konec konců i aerodynamika (ačkoliv je potřeba přivřít oči a uvědomit si, že jde o pracovní stroj…).

Podobná atmosféra panuje také v interiéru, který je na poměry pick-upů poměrně luxusní a dobře vybaven. Nižší verze sice takto vypadat nebudou, ale nejvyšší výbava ukazuje, že výbava je srovnatelná s některými vozy SUV. K dispozici je chytrý infotainment s navigací a dotykovým displejem, na němž se zobrazuje také obraz z panoramatického kamerové zobrazení vozu (což oceníte zejména při parkování ve městě nebo v terénu), který pomáhá parkovacím senzorům vpředu i vzadu. Ve výbavě však nechybí ani automatická dvouzónová klimatizace, elektrická okna (včetně střešního), zrcátka, ale i sedadla. Nechybí ale mohutná madla na A-sloupcích nebo odkládací přihrádky typické pro užitkové vozy – například a vrchu palubní desky a podobně.

Nissan Navara je ve své nejnovější verzi někde na pomezí mezi pracovním strojem a běžným SUV. Nejen moderním vzhledem s LED denním svícením, designovými litými koly a podobně, ale i výbavou a samotnou jízdou. Přesto jeho schopnosti odvézt náklad nejsou prakticky postiženy a sjet i daleko mimo silnice mu nečiní problémy. Základní verze s krátkou kabinou stojí 690 tisíc Kč, s delší kabinou Double Cab, kterou má i testované provedení, stojí o 120 tisíc Kč více. Testované auto je ve vrcholné nejvyšší výbavě Tekna, se silnějším bi-turbo motorem a automatickou převodovkou, jeho cenovka startuje na 1,022 milionu Kč. Všechny ceny jsou s DPH.

Mohlo by vás zajímat:  Nové SUV Škoda Karoq se představilo + video

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Nissan
Typ: NP300 Navara
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2 298 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 140 kW/190 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.8 s
Maximální rychlost: 180 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 7.0 / 6.0
Emise CO2: 183 g/km
Objem nádrže: 80 litrů
Délka: 5 300 – 5 330 mm
Šířka: 1 850 mm
Výška: 1 810 – 1 840 mm
Rozvor: 3 150 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 958 kg
Ceník: ke stažení zde
Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.