BMW nabízí vedle běžných a superrychlých modelů také ty ekologické. Elektřinu si můžete pořídit do mnoha modelů, nejen do všude propagovaného elektromobilu i3 a plug-in hybridního „sporťáku“ i8. Technologie BMW eDrive je totiž dostupná pro většinu modelových řad od dvojky až po sedmičku, SUV X5 nevyjímaje. A právě BMW X5 40e jsme vyzkoušeli v týdenním redakčním testu.
BMW X5 40e bylo představeno před rokem a čtvrt. Jde o plug-in hybrid, to znamená, že elektřinu do baterií lze dodat nejen rekuperací za jízdy, ale také pomocí externího dobíjení – a to jak z běžné domácí zásuvky, tak také z nabíjecích stanic. Automobilka slibuje, že v kombinovaném režimu spotřebuje auto pouze 3,4 litrů paliva na 100 kilometrů. Jak je to doopravdy?
Pohon zajišťuje zážehový dvoulitrový čtyřválec BMW TwinPower Turbo o výkonu 180 kW/245 koní s točivým momentem 350 Nm a synchronní elektromotor s 83 kW/113 koní a točivým momentem 250 Nm. Celkový výkon je po sečtení obou motorů a odečtení ztrát působivých 230 kW/313 koní (stejný jako má například X5 40d) a točivý moment 450 Nm. Sílu na všechna kola přenáší osmistupňový automat Steptronic. Díky tomu zrychlí tohle dvě a čtvrt tuny těžké SUV z klidu na 100 km/h za pouhých 6.8 sekundy a dokáže uhánět maximální rychlostí 210 km/h.
A vcelku svižné je tohle auto i v praxi. Díky elektromotoru je reakce na sešlápnutí plynového pedálu okamžitá a není potřeba čekat na roztočení turbodmychadla. Není třeba se poměrně malého čtyřválce pod kapotou bát. Dokonce ani jeho zvuk neobtěžuje. Nejen, že motor není díky příkladnému odhlučnění prakticky slyšet, ale i to málo, co slyšet je, uchu vcelku lahodí. Překvapením pro mě bylo, když jsem X5 40e slyšel zvenku, protože koncovky výfuku vyluzují velmi zajímavý brumlavý zvuk. Nicméně to hlavní, o co na palubě běží, je ticho a klid. Kromě skvěle utlumeného spalovacího motoru se tlumícími materiály nešetřilo nikde. Výhodou je také častá deaktivace benzínového motoru a následná jízda na elektřinu. Pohyb čistě na elektřinu je v (elektrickém) režimu MAX eDRIVE možný až do rychlosti 120 km/h, v režimu AUTO eDRIVE je to „jen“ 70 km/h. Po překonání této rychlosti se přiřadí i spalovací motor. A přiřazení (nebo naopak deaktivaci) motorů na jízdě prakticky nepocítíte, auto sebou nijak necukne, poznáte to jen podle ručičky v otáčkoměru.
Jenže aby auto mohlo na elektřinu jet, musí ji někde vzít. Za jízdy se baterie prakticky dobít nedají. Pomoci může speciální elektrický reži SAVE BATTERY, jenž umožňuje drobně dobíjet akumulátor spalovacím motorem, případně zachovává stav jeho nabití. Dobíjení 9 kWh baterií je lepší dobíjet externě z elektrické sítě. Zásuvka se nachází v levém předním blatníku za kolem a nabití do plna zabere něco málo přes tři hodiny času. Není to nijak moc, ale energie z plných baterií vám vystačí ani ne na 30 km elektrické jízdy (a to jen pokud se snažíte jet opravdu úsporně).
Po silnicích však jezdí víc a víc elektromobilů a plug-in hybridů a s tím souvisí nutnost jejich nabíjení. Pokud nemáte možnost dobíjení například doma na zahradě a nebo v práci na dvoře, pak musíte vyhledávat nabíjecí stanice. Ty jsou naštěstí zanesené v navigaci, ale na většině z nich už začíná být plno. Nejednou se mi stalo, že jsem musel změnit plány a jet auto nabít jinam a nebo čekat, až se nabíječka uvolní. Už to dávno není takové, že si zajedete do nějaké obchoďáku na kafe a mezitím se auto na zcela prázdné nabíječce nabije.
BMW X5 40e dává smysl zejména při krátkých jízdách po městě, o tom se zmiňuje i sama automobilka na svých webových stránkách. Pokud se budete pohybovat po městě a najedete méně než 30 kilometrů, vystačí vám na to prakticky jen energie z baterií. V takovém případě slibuje automobilka spotřebu paliva 3,4 l/100 km a emise CO₂ 78 g/km. Pokud budete jezdit delší trasy, tedy cca 50 až 60 kilometrů, pak je potřeba počítat s průměrnou spotřebou v rozmezí 6,5 až 6,0 l/100 km, protože už vám na to čistě elektrický pohon nebude stačit. Pokud však budete jezdit na dlouhé trasy, pak tohle auto vlastně postrádá smysl. Spotřeba paliva se přitom podle automobilky bude pohybovat nad 10 l/100 km. A to potvrzuje i naše spotřeba podle palubního počítače. Pohonné ústrojí je naladěno pro klidnou jízdu, tomu odpovídá také podvozek. Verze X5 40e má v základní výbavě paket Adaptivního odpružení Comfort, který nabízí aktivní tlumiče. Díky tomu je jízda nejen pohodlná, ale také jistá.
BMW X5 40e vypadá zvenku téměř stejně jako všechny ostatní X5-ky. To, že je tu „něco jinak“, prozradí jen malá plaketa na víku zavazadelníku a zásuvka v levém předním blatníku. Prakticky nijak – až na tlačítko u voliče automatické převodovky ovlivňující elektrickou jízdu – se neliší ani interiér. Čtveřice pasažérů bude mít prostoru královsky, ale převézt pohodlně pětici pasažérů pro X5 problém také nebude. I když jsou baterie umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, jeho objem to nijak zásadně neovlivnilo. Do kufru je možné v základním uspořádání naložit 500 (u běžné verze je to 650) litrů, po sklopení dělených opěradel zadních sedadel objem vzroste na 1720 (běžná X5: 1870) litrů.
Plug-in hybridní BMW nabízejí speciální aplikaci „My BMW Remote“ pro operační systémy iOS a Android. Ta zobrazuje detailní informace týkající se momentálního stavu vozu – například místo, kde stojí, stav nabití akumulátoru či zbývající dojezd. Díky této aplikaci je také možné naplánovat časovač nabíjení či naprogramovat klimatizaci/vytápění (to lze i v Menu palubního počítače). Výhodou také je, že si můžete detailně naplánovat cestu mimo auto s tabletem a pak si ji poslat rovnou do navigace v autě. A konečně aplikace také umí zaznamenat hospodárnost každé cesty a nabízí užitečné rady, jak s vozem jet ještě úspornějším způsobem a prodloužit jeho dojezd.
V případě BMW X5 40e si kupujete neskutečně tiché a pohodlné auto, úspornost je však relativní a záleží zejména na tom, kde a jak s autem budete jezdit. Pokud se vaše cesty vejdou do 30 kilometrů městského provozu, a před každou jízdou můžete auto nabít, pak je přímo pro vás. Pokud ho však chcete používat na dlouhé cesty, poohlédněte se raději po nějakém modelu se spalovacím motorem. V takovém případě byste totiž výhody elektrického pohonu prakticky nevyužili.