Test BMW X1 18d xDrive (AT)

Autor: Jan Karlík - 11. 12. 2014


BMW X1 se na našich silnicích objevuje již šestým rokem. Jedná se o vstupní model SUV řady X bavorského výrobce, který stojí na podvozkové platformě BMW řady 3 a dal by se označit spíše za zvýšené kombi, než za plnohodnotné SUV. Ve svém prvním pokolení už netrpělivě vyhlíží svého nástupce, nicméně do redakční garáže se dostala X1-čka ve verzi 18d, s pohonem všech kol xDrive a automatickou osmistupňovou převodovkou. Má stále co nabídnout?

BMW X1 prošlo v roce 2012 faceliftem, který mimo jiné přinesl několik exteriérových paketů. Pojďme se podívat na náš konkrétní vůz, kde zevnějšek vozu zdobil známý M-paket. Na černé metalíze vypadají ostřejší nárazníky a rozšířené prahy opravdu dobře. Automobil stál na 17“ kolech, které se v průběhu testu ukázaly jako výborná volba z hlediska poměru jízdního komfortu a vzhledu. Na blatníku můžete zaregistrovat decentní odkaz na původ sportovního paketu, na předních dveřích potom označení motorizace a použitého pohonu. BMW X1 lze totiž zakoupit s pohonem sDrive, tedy hnanou pouze zadní nápravou.

BMW X1 001

V interiéru se na několika místech připomíná tradiční trikolora divize M, ať už to jsou dekorativní lišty prahů, výšivka na předních sedadlech a nebo znáček na volantu. Všechny zmíněné položky (až na ty prahy, zde toho samozřejmě znak ///M mnoho nepřinese) můžete díky tomu označit na výbornou a pokud si půjdete pro svou X1, rozhodně je tam chtějte. Sedadla, byť manuálně ovládaná, mají nekonečné množství nastavení, dofukovatelné bočnice a když jim odpustíte poněkud vyšší posaz (daný samozřejmě koncepcí vozu), musíte je označit za famózní! Kombinují klasickou textilii s Alcantarou a po jejich správném nastavení je nebudete chtít opustit. Volant je ta samá pohádka, perforovaná kůže v místech, kde se ho dotýkají vaše ruce, poměrně tlustý věnec a příjemná velikost, zkrátka budete spokojeni. Zbytek interiéru používá kvalitní materiály, je dobře slícován, nicméně zub času se na něm logicky už trochu podepsal. Starší grafika přístrojů a rádia BMW Professional se však dá odpustit. Rádio nabízí možnost připojení AUX i USB vstupu, hudbu přes Bluetooth ale nepřehraje, vyřeší pouze telefonní funkci.

Přídomek 18d v názvu modelu znamená, že pod kapotou je uložený vznětový dvoulitr naladěný na výkon 143 koní. To vzhledem k pohotovostní hmotnosti přes 1,6 tuny není příliš, nicméně přidává se k nim ještě 320 Nm točivého momentu. Chod motoru a následná akcelerace je velice plynulým a kultivovaným zážitkem. První pochvala tak míří k odhlučnění motoru od posádky a ta druhá k výborné osmistupňové automatické převodovce ZF. K té nemám sebemenší výhrady, naopak vzhledem k nedávné zkušenosti s MINI Cooper SD Countryman se stejným motorem avšak starou šestistupňovou automatickou skříní, na ni naopak pěji samou chválu. Řadí zcela hladce a její software je po dlouhé době jedním z mála, který je dokonale sladěný s charakteristikou motoru. V běžném režimu se spotřeba pohybovala kolem 7 l/100 km, což je vzhledem ke stálému pohonu všech čtyř kol naprosto odpovídající hodnota.

BMW X1 003

Tím se pomalu ale jistě dostáváme k tomu, jak X1 v této konfiguraci jezdí. Jak už jsme naznačili výše, žádného rychlíka očekávat nemůžeme. Nicméně pokud se na to podíváme z toho pohledu, že se jedná o druhou nejslabší vznětovou variantu, a že tentýž motor se z nepochopitelného důvodu nachází ve sportovních verzích vznětových MINI, kde je navíc doplněn o nesmyslně tvrdý podvozek, jednalo se o velice příjemné svezení. Podvozek pobere opravdu mnoho, je příjemně tuhý, ale přitom ne moc, aby nezvládl nástrahy českých silnic. Automobil je na limitu dlouho dobu neutrální a poté mírně nedotáčivý. Tento neduh však velmi brzy koriguje stabilizace za pomoci pohonu všech čtyř kol xDrive, který jsme kvůli absenci sněhové pokrývky nebyli schopní plně otestovat, nicméně na mokré silnici odváděl výbornou práci. Jediný neduh tak lze najít v poměrně přeposilovaném řízení, které by mohlo zprostředkovávat větší odezvu. Nicméně vzhledem k určení vozu je to pouze hnidopišství.

Takto nakonfigurovaný vůz si BMW cení na 1 093 374 Kč, v akční nabídce tato suma padá na příjemných 875 000 Kč. Osobně bych doporučil sáhnout po výkonnější verzi 20d, se kterou rozhodně neuděláte chybu. A abychom odpověděli na úvodní otázku, ano, BMW X1 má stále co nabídnout.

Vůz k testu zapůjčila společnost Renocar, a.s.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X1 18d xDrive
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,xDrive (4×4)
Výkon:,105 kW/143 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.0 s
Maximální rychlost:,195 km/h
Převodovka:,automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5 / 4.8 / 5.5
Délka:,4 477 mm
Šířka:,1 798 mm
Výška:,1 545 mm
Rozvor:,2 760 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 640 kg
Objem zavazadlového prostoru:,420 litrů
Cena testovaného vozu:,875 000 Kč
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru