Když dnes chcete, aby vaše auto mělo alespoň více než šest válců, musíte hledat zejména v prémiových vodách. Ale ani tam nemáte vyhráno, protože i pod kapoty těch menších modelů se dostávají tříválce a čtyřválce. Víceválce jsou tak dnes již druhem na pokraji vyhynutí, ve vyšších modelech automobilky BMW je naštěstí stále najdete. A to nejen šestiválcové motory, ale také osmiválcové. A my jsme je vyzkoušeli pod kapotami řady 6 Coupé a o dva týdny později také pod kapotou pětkového sedanu, o tom si ale řekneme něco zase příště. Následující řádky totiž budou patřit BMW 650i Coupé.
BMW řady 6 se nabízí ve dvou karosářských verzích – Coupé a Gran Coupé – v obou ale jde o vcelku pohodlné GT, které vás bez problémů přepraví klidně až na konec světa. I ve verzi Coupé v něm odvezete čtveřici cestujících, ačkoliv ti, kteří pojedou vzadu, budou muset při nastupování provést několik artistických kousků. Místa ale na zadních sedadlech není pro hlavu, ba ani pro nohy na rozdávání, leč průměrný cestující se tam vejde.
Přední sedadla jsou o poznání pohodlnější a nabízejí i slušné boční vedení. Posez je v autě hodně nízký, sedadla i volant se dají nastavit v mnoha směrech a ve velkém rozsahu, takže najít ideální pozici k řízení nečiní sebemenší problém. Interiér je nám dobře známý z ostatních BMW, protože jsou všechna podle stejného receptu. Odpadá tak zdlouhavá orientace s hledáním tlačítek či ovladačů. Vždy přesně víte, kam sáhnout. Třeba na startovací tlačítko…
Tím totiž k životu probudíte velký benzínový motor. Označení 50i slibuje jízdní zážitky s dvěma turbodmychadly přeplňovaným vidlicovým osmiválcem s působivými hodnotami výkonu i točivého momentu. Však považte – 330 kW/450 koní (při 5 500 ot./min) a 650 Nm (při 2 000 – 4 500 ot./min)! I když auto váží 1 870 kg, dokáže z 0 na 100 km/h za působivého zvukového doprovodu zrychlit za 4,6 sekundy a uhánět maximální rychlostí omezenou na 250 km/h (a do toho podle tachometrových 260 km/h doslova narazí).
Rychlost BMW 650i Coupé v přímce je působivá. Na nižší převody je nicméně potřeba s plynovým pedálem zacházet citlivě, protože s přenosem síly na silnici mají zadní pneumatiky problém. Se zapnutou stabilizací vám sice zadek neuteče, ale kontrolka trakce bude blikat jako o závod. Výjimkou ale není její probliknutí i v rychlostech mnohem vyšších, takřka dálničních. Stabilizace se tady dá úplně vypnout a pak není problém od zadních kol klidně vysílat kouřové signály. Do přetáčivého smyku šestku dlouho přemlouvat nemusíte. Neznamená to ale, že by se s ním nedalo bláznit na okreskách. Je jen potřeba počítat s tím, že ty téměř dvě tuny mají opravdu velkou setrvačnost. Nakonec klouzající zadní náprava autu do zatáček pomáhá a ještě vám vykouzlí úsměv na tváři. Je jen škoda, že řízení neposkytuje příliš zpětné vazby.
Tohle auto je neskutečně široké a placaté. Jde o opravdový „kus železa“ a tak působí také při jízdě. Je těžkopádnější, nechce tak dobře a zlehka zatáčet. Se zapnutou stabilizací je nedotáčivé, s vypnutou přetáčivé, ale je tu ještě jízdní režim, kdy jsou zásahy stabilizace opožděné a nechá auto i drobně sklouznout. Záleží na tom, co preferujete. Zvolíte-li xDrive, po zkušenostech s 550i xDrive (na jejíž test se můžete těšit již brzy) mohu říci, že problémy s trakcí mít nebudete.
Spotřeba paliva je závislá od stylu jízdy, můžete jezdit za 10, ale i za 20 l/100 km. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 8,8 l/100 km, ale takové hodnoty je možné dosáhnout prakticky jen při ustálené předpisové jízdě mimo město. Počítejte spíše s tím, že se při běžné jízdě nepodíváte pod 12 l/100 km. Ale pokud si tohle auto koupíte, opravdu budete řešit spotřebu?
Ačkoliv má testované auto adaptivní podvozek, jeho naladění je i na komfortním jízdní režim tvrdé. Nepomáhají tomu ani 20″ disky s pneumatikami typu run flat. Na kvalitní silnici vám to vadit nebude, protože tužší podvozek lépe podrží tu masu auta a prakticky se auto ani nenakloní, ale na nekvalitní silnici se kola chytají kolejí a je potřeba pevně držet volant. Nerovnosti také znamenají občasné rány od kol.
Z koncovek výfuku vycházejí příjemné tóny ne nepodobné vozům Mercedes-AMG. Zde jsou však o poznání tišší, ale uchu lahodí jakbysmet. Interiér je skvěle odhlučněn, takže do něj zvuky motoru ani výfuku (ba ani ostatní nepříjemné zvuky) příliš nepronikají. Pokud si výfuk chcete poslechnout, musíte stáhnout okno. A věřte mi, že projíždět s tímhle autem v čerstvě otevřené Blance je hotový (ušní) orgasmus….
BMW 650i Coupé je takové melé eMko, výkonu má v běžném světě a v běžném silničním provozu možná až moc, ale vždycky můžete mít ten pocit, že šlápnete na plyn a auto vystřelí. Dokázal bych si představit klidně o něco měkčeji naladěný podvozek (klidně přidat ještě režim Comfort+), ale jinak jde o skvělé GT. Jeho kvality ale musíte ocenit i při placení u prodejce, protože za 650i Coupé dáte minimálně 2 524 600 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,650i Coupé
Motor:,vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců:,4 395 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,zadních kol
Výkon:,330 kW/450 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment:,650 Nm při 2000 – 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.6 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,12.3 / 6.8 / 8.8
Emise CO2:,206 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,4 894 mm
Šířka:,1 894 mm
Výška:,1 369 mm
Rozvor:,2 855 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 870 kg
Objem zavazadlového prostoru:,460 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]