Audi A6 prošlo před nedávnem modernizací, která se decentně podepsala na jeho vzhledu, ten však pouze učesala a přiblížila moderním trendům. Podívali jsme se na zoubek silnějšímu z naftových třílitrů přeplňovaných jedním turbodmychadlem.
Do testu dorazil krásný stříbrnošedý sedan se sportovním paketem S-Line a působivými 20″ disky. Kombinace, která by na první pohled příliš pohodlí nabídnout neměla. Opak byl však pravdou, i s nízkými pneumatikami byla tahle A6 ve spojení se vzduchovým adaptivním podvozkem příjemným společníkem i na méně kvalitních silnicích a dálnicích. Obrovský průměr disků zamaskovat nejde, a tak se sem tam něco ozvalo, ale musely to být už velké nerovnosti. Věřte mi, že byste ale 20″ netipovali, dokud se nedostanete na povrch plný děr. Tady se rázy od kol ozývají častěji a posádku auto už přes veškeré snahy podvozku natřásá.
Pokud však chcete pohodlí jako na lodi, klidně si objednejte kola o dva palce menší. Pak si ale možná tolik neužijete příplatkový sportovní zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu. Tahle věc sice stojí 30 tisíc Kč, ale dokáže zprostředkovat spoustu zábavy. Z pověstné „Audi nedotáčivosti“ je rázem zábavná přetáčivost, tedy v případě, že se u tohoto dvoutunového auta nebojíte v zatáčce pořádně sešlápnout plynový pedál. Nebojte, podvozek vás podrží, a zadní sportovní diferenciál přesune výkon na vnější kolo tak, aby auto lépe stočil do zatáčky. Na sněhu, který bohužel v době testu už prakticky nebyl, by to mohla být náramná zábava…
A tento pocit jen umocňuje motor. Pod dlouhou přední kapotou se ukrývá naftový vidlicový šestiválec s výkonem, který se po faceliftu zvýšil o 20 kW. Řidič tak svou pravou nohou pobízí 200 kW a pohrává si s točivým momentem 580 Nm! Dynamické hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezená na 250 km/h slibují dostatečnou dynamiku. A tak to je i v praxi.
Motor je tichý, je výborně odhlučněný, a kultivovaný. Ani při vyšších otáčkách neobtěžuje svým zvukem, a tak ani opravdu rychlý dálniční přesun nebude žádným problémem. Motor má dostatek síly už od velmi nízkých otáček, vždyť maximum točivého momentu vrcholí už v 1500 ot./min a nepolevuje až k červenému poli. Podle mě jde o ideální varianta motorizace do A6, navíc vzhledem k tomu, že od vrcholného Bi-TDI ho dělí už jen 35 kW a a 70 Nm (235 kW a 650 Nm), avšak příplatek nemalých 100 tisíc Kč. Reakce na plyn bude s Bi-TDI rychlejší a výbušnější, ale praktické využití v běžném českém provozu podle mě nemá.
Motor je v testovaném 3,0 TDI spojen s dvouspojkovou převodovkou S Tronic se sedmi rychlostními stupni. Jeho funkce je při běžné jízdě bez výhrad, při sportovnější jízdě však občas zadrhne – nechce změnit rychlost povely pádel, při náhlém přidání plynu je váhavá a pomalá, a cukavé jsou rozjezdy. Všechny tyhle nešvary však mají všechny dvouspojkové sedmistupňové převodovky koncernu Volkswagen společné. Rozladěn jsem nicméně byl z pomalého systému Start/Stop, zejména v jízdním režimu Comfort.
Ale co spotřeba? Dvoutunový sedan s pohonem všech kol a velkými koly? Příjemné překvapení! Jezdit se dá v kombinaci kolem 8,0 l/100 km. Ve městě se spotřeba pohybuje kolem 9 l/100 km, ale mimo město není problém ani 7 litrová spotřeba. Jsou to hodnoty odečítané z displeje palubního počítači, sama automobilka slibuje hodnoty mnohem optimističtější, ty jsou ale podlě mě zcela nereálné 5.9 l/100 km ve městě, 4.6 l/100 km mimo město a 5.1 l/100 km v kombinovaném provozu. To je dokonce méně než má vrcholný Volkswagen Passat s čtyřválcem 2,0 Bi-TDI!
Modernizace se designu dotkla jen okrajově, pozměněná je grafika světlometů na obou koncích vozu. Přední dostaly v základu bixenony, za příplatek LEDky. Ty zadní se nově pyšní dynamickým blikačem, tedy proužkem diod, který se rozsvěcuje postupně od středu auta směrem ven a naznačuje tak směr odbočení auta mnohem výrazněji.
Interiér je na tom podobně. Vše je z kvalitních materiálů, umístění ovladačů i jejich ovládání je perfektní, snad až na startovací tlačítko, které se skrývá až kdesi skoro u spolujezdce. Velmi se mi líbil zvolený dekor gentlemanského saka – tedy černého povrchu s bílými proužky. Narozdíl od Audi TT má A6 klasické budíky s analogovými ukazateli. Místa je v autě dostatek, ačkoliv na zadních sedadlech by se ho dalo očekávat, vzhledem k rozměrům auta, ještě o trochu více. Trpět tam nicméně pasažéři nebudou.
Audi A6 vypadá skvěle, na kvalitní silnici se s ní skvěle jezdí, ačkoliv na nekvalitních silnicích by si z pohledu pohodlí zasloužila kola klidně o palec nebo dva menší. Ačkoliv se skvěle nastavený vzduchový podvozek snaží, seč může, občas je to málo a od kol se ozvou rázy případně auto odskočí. Jízda, ač se to od pětimetrové limuzíny příliš neočekává, dokáže být i sportovní, zejména díky příplatkovému zadnímu sportovnímu diferenciálu. Nejslabším článekm se tak ukázala převodovka S Tronic, která na celek svým výkonem ztrácí. Jak by asi auto fungovalo, kdyby byl motor spojen z osmistupňovou převodovkou ZF s hydrodynamickým měničem, kterou nabízí výkonnější (a dražší) 3,0 Bi-TDI?
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,A6
Motor:,vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců:,2 967 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,200 kW/272 koní při 3 500 ot./min
Točivý moment:,580 Nm při 1 500 – 3 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.5 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (S Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.9 / 4.6 / 5.1
Emise CO2:,133 g/km
Délka:,4 933 mm
Šířka:,1 874 mm
Výška:,1 455 mm
Rozvor:,2 912 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 845 kg
Objem zavazadlového prostoru:,530 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]