SEAT dosáhl nejlepších finančních výsledků ve své historii

Autor: Tisková zpráva - 25. 3. 2017


SEAT dosáhl v roce 2016 nejlepších finančních výsledků v historii. Společnost učinila další významný krok k trvale udržitelné ziskovosti a loňský rok uzavřela s provozním ziskem 143 milionů eur (2015: -7 milionů eur) a její zisk po zdanění před zaúčtováním mimořádných položek se vyšplhal na 232 milionů eur (2015: 6 milionů eur). SEAT vykázal „černá čísla“ v obou ukazatelích poprvé od roku 2007 a zároveň se může pochlubit nejvyšším provozním ziskem ve své historii.

Zisk společnosti SEAT po zdanění vzrostl na 903 milionů eur v důsledku mimořádné položky v podobě prodeje dceřiné společnosti VW Finance, S.A. společnosti Volkswagen AG. Tato obchodní transakce, která se uskutečnila v rámci strategie koncernu Volkswagen reorganizovat své finanční dceřiné firmy do jedné společnosti, přinesla společnosti SEAT zvýšení kapitálu o 671 milionů eur. Prodej umožnil španělské značce vylepšit svou finanční situaci vynaložením částky 590 milionů eur na kompenzaci ztrát z předchozích let.

„Ziskovosti jsme dosáhli díky vyšší úrovni prodeje, vylepšenému produktovému mixu a nákladové optimalizaci. Jako tým jsme velmi hrdí na náš provozní zisk 143 milionů eur,“ zdůraznil dnes v Barceloně předseda představenstva společnosti SEAT Luca de Meo během prezentace finančních výsledků za rok 2016. „SEAT se stal solidní společností, která jasně přešla z obnovy do fáze konsolidace. A SEAT se nyní připravuje na rozvoj a růst,“ vysvětlil Luca de Meo. Navíc dodal, že „rok 2017 je pro SEAT velmi mimořádným rokem. Ibiza a Arona tento proces urychlí. Jsme připraveni posunout SEAT na vyšší úroveň.“

SEAT dosáhl v roce 2016 výnosů z prodeje 8,597 milionu eur. To je o 3,2 % více než v předchozím roce a nový rekord v jeho historii. K tomu nejvíce přispěly rostoucí prodeje a lepší produktový mix v důsledku obchodních úspěchů modelů Ateca, Leon a Alhambra, tří modelů s vyšší marží. Dalším pozitivním faktorem bylo začlenění Technického centra SEAT (CTS) do mateřské společnosti. Tento krok umožní efektivnější reakce na technické výzvy budoucnosti i zvýšení počtu zakázek od společnosti SEAT Componentes, která bude od roku 2019 vyrábět novou převodovku MQ281 koncernu Volkswagen. SEAT v roce 2016 vyvezl 82,4 % své produkce, a potvrdil tak své postavení vedoucího průmyslového exportéra ve Španělsku s podílem 2,8 % na celkovém vývozu této země.

SEAT dosáhl růstu prodeje čtvrtým rokem v řadě (408 700 vozidel; téměř 30% nárůst v uplynulých čtyřech letech) a vykázal nejlepší výsledky od roku 2007 díky zahájení prodeje modelu Ateca, historicky prvního SUV značky SEAT, a nejlepším prodejním výsledkům modelů Leon a Alhambra od zahájení jejich prodeje. Také Ibiza s více než 150 000 prodanými vozy v roce 2016 přispěla ke zvýšení počtu dodaných vozidel, stejně jako pozitivní vývoj prodeje v Německu (+2,5 %), Polsku (+22,1 %), Turecku (+41,5 %) nebo Rakousku (+12,9 %).

Největší produktová ofenziva v historii značky SEAT, která zahrnuje uvedení čtyř nových modelů v letech 2016 až 2017, si vyžádala rekordní částky vynaložené na investice, výzkum a vývoj. SEAT na tyto účetní položky alokoval celkem 862 milionů eur, to je o 47 %, resp. 276 milionů více než v roce 2015. Investice směřovaly mimo jiné do nové platformy MQB A0, kterou SEAT využije jako první značka koncernu Volkswagen k výrobě páté generace modelové řady Ibiza. Uvedená částka tvoří 10 % výnosů z prodeje společnosti. SEAT od roku 2012 investoval 3 miliardy eur do výzkumu a vývoje, vybavení a výrobních závodů.

SEAT v roce 2016 také zvýšil svou schopnost vytvářet zisk v rámci své hlavní činnosti. Společnost vylepšila ukazatel EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) o 25 % na 489 milionů eur.

Holger Kintscher, člen představenstva společnosti SEAT, zodpovědný za finance, IT a organizaci, zdůraznil, že „výsledky za rok 2016 značí bod obratu a odráží úsilí, které jsme vynaložili v uplynulých letech. Jsme zpátky v černých číslech, jak z hlediska provozního zisku, tak i zisku před zdaněním. EBITDA a vysoká úroveň investic dokládají finanční sílu naší společnosti. Jsme tam, kde jsme, díky úsilí všech našich zaměstnanců.“

Na základě kolektivní smlouvy uzavřené v roce 2016 obdrží zaměstnanci společnosti SEAT celkem 6 milionů eur jako odměnu za dosažené výsledky. Tato částka je zahrnuta do personálních nákladů.

2017: velmi mimořádný rok

SEAT v letošním roce završí největší produktovou ofenzivu ve své historii zahájením prodeje páté generace modelu Ibiza, která se objeví u prodejců začátkem léta, a představením modelu Arona, nového kompaktního crossoveru, ve druhé polovině roku 2017. Oba modely, vyráběné v závodě Martorell, doplní model Ateca, který byl představen v roce 2016, a modernizovaný model Leon, který se prodává od ledna.

Rozšíření a modernizace produktové řady umožní značce SEAT zvýšit pokrytí evropského trhu z 53 % na 72 % a poskytne svěží impuls ke zvyšování prodeje a snižování průměrného věku modelů SEAT. Během letošního ledna a února zaznamenal SEAT dvouciferný nárůst celosvětového prodeje (+13,6 %) na celkových 64 000 vozidel. SEAT navíc patří od začátku letošního roku mezi nejrychleji rostoucí značky v Evropě, s 20% nárůstem počtu registrací.

Předseda představenstva společnosti SEAT Luca de Meo ohledně expanze značky uvedl: „Pracujeme na projektech internacionalizace. Dobrým a konkrétním příkladem je rozhodnutí vyrábět v Alžírsku od druhé poloviny roku. Je to koncernový projekt, který bude zahájen s modely Ibiza a Golf, ale SEAT bude hrát vedoucí úlohu. Všechny vozy Ibiza, prodávané v Alžírsku, budou vyráběny v Martorellu a konečná montáž bude probíhat v Alžírsku, v novém závodě importéra.“

Jedním z cílů, které si SEAT stanovil, je stát se měřítkem v automobilovém průmyslu v oblastech konektivity a chytré mobility. Za tím účelem bude v dubnu slavnostně otevřena digitální laboratoř Metropolis:Lab Barcelona. Zařízení, které patří 100% značce SEAT, bude začleněno do celosvětové sítě digitálních laboratoří koncernu Volkswagen. Značka SEAT také v nadcházejících měsících otevře v Barceloně reprezentační prodejní prostory, které prohloubí její vztah se zákazníky a španělskou metropolí.

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru