Na vyzkoušení Audi TT jsme sice měli jen víkend, přesto jsme mu nadělili několik stovek testovacích kilometrů po středočeských okreskách. Hned na začátku musím prozradit, že obstálo na jedničku!
Když Audi v roce 1998 přišlo s prvním Té-Téčkem, způsobilo revoluci. To auto bylo tak jiné, že se prakticky okamžitě stalo módním hitem. Každý ho chtěl. Mělo ale několik nedostatků, které se musely řešit „za pochodu“ – například problémy se stabilitou ve vysokých rychlostech, které vyřešil dodatečně montovaný spoiler a ESP. Třetí generace, která před několika měsíci vstoupila na trh, by už podobnými dětskými nemocemi trpět neměla.
Zvenku se design mezigeneračně mění jen decentně, podobně jako u Porsche 911. Oproti předchozí, druhé generaci, ta aktuální přidává ostřejší rysy a geometrické hrany. Působí hodně futuristicky a už není na pohled tak zženštilá. Důkladně se však proměnil interiér i kompletní vnitřnosti.
První usednutí do interiéru by mohlo způsobit šok. Auto má jen pár tlačítek, ale klimatizaci byste hledali marně. Je tu jen jeden velký displej na místě, kde jsou standartně budíky. Klimatizace (a vyhřívání sedadel) je totiž šikovně ukryto ve středu výdechů klimatizace. Perfektní a neskutečně stylové řešení! Absence středového displeje je však ze začátku poněkud komplikovaná, ale s přibývajícím časem na palubě, si zvyknete na ten obrovský za volantem.
V interiéru se sedí nízko, do sedadel zapadnete s pocitem, že byla tvarována přímo pro vás. Perfetkně vaše tělo obepnou a podepřou a v zatáčce se ani nehnete. I když je TT čtyřmístné, zadní sedadla jsou dobrá tak akorát na bundy nebo kabelku, člověk se na ně vejít nemůže!
Testované auto bylo vybaveno voličem jízdních režimu ‚Audi drive select‘, který mění nastavení motoru, automatické převodovky, řízení a podvozku a dokáže autu udělit několik tváří. Mě samozřejmě zajímalo výhradně nastavení ‚Dynamic‘, které z TT udělalo čertíka. Vše přivtrdilo, otevřelo klapky ve výfuku a těšilo se na každé sešlápnutí plynu a na každou zatáčku.
Poslední Audi TT používá, stejně jako obě předchozí generace, podvozkovou platformu Golfu, v tomto případě však MQB, které se dá velmi jednoduše přizpůsobit od malé Fabie až po Passata (ačkoliv ten má MQB+). Jednoznačně jde o to nejovladatelnější auto, které na této platformě jezdí. To, jak reaguje na otočení volantem, je neskutečné. I se základním benzínovým motorem 2,0 TFSI o výkonu 230 koní a točivém momentu 370 Nm (stejný motor jako má Volkswagen Golf GTI Performance, tady má ale o 20 Nm více) si na okreskách užijete hodně zábavy.
„Okreskové agilitě“ pomáhá i poměrně krátký rozvor či velmi strmé řízení s proměnlivým převodem či pohon všech kol quattro (Haldex). Díky nízké a široké karoserii – a tím pádem skvěle umístěnému těžišti – se TT chová téměř jako motokára. Možná si připlaťte 30 tisíc za adaptivní podvozek, pokud budete auto používat každý den, protože v testované verzi S-line na klasických o 10 mm snížených tlumičích, je TT poměrně tvrdé. I tak se ale asfaltu (i rozbitého) snaží držet „zuby nehty“. Počáteční nedotáčivost v zatáčce se měni v příjemnou neutrálnost, následnou přetáčivost byste ale čekali marně. To byste si museli před zatáčkou pomoci rozhozením auta na brzdách…
Obrovským překvapením je zvuková kulisa auta, a to nejen zevnitř, ale i zvenku. Trend dnešní doby je – díky přísným nejen emisním, ale i hlukovým limitům – auta tišit, nicméně TT o sobě dá vědět. Dvě mohutné koncovky brumlají, mají neopakovatelný chraplák, a při přeřazení pod plynem ve vysokých otáčkách se z nich ozve hromobití. Po prvních pár kilometrech jsem se musel štípnout do ruky, jestli se mi to nezdá. Už Scirocco R znělo působivě, ale tohle, tohle je balzám pro uši. Stačí ale sportovní režim vypnout a zvuk výfuku se změní, uklidní a ztiší se.
Pochvalu zaslouží i dvouspojkové DSG, v tomto případě nazvané S tronic. V režimu D řadí hladce, takřka neznatelně, ve sportovním režimu jakbysmet a nezmění se to ani v manuálním režimu. Stačí zatáhnout za jedno z „malých pádýlek“ pod volantem a převodovka změní převod rychlostí blesku. A pádla budete používat často, protože motoru se s blížícími otáčkami vytrácí síla (ne, že by slábl, ale jeho špička je o poznání níž než omezovač), ale hlavně se z výfuků po přeřazení ozve ta vzrušující střílející kulisa…
Neptejte se mě ale, prosím, na spotřebu paliva. Protože jsem TT měl k dispozici pouze krátce, byla to vlastnost, kterou jsem úplně neřešil. Po čtyřech stovkách zábavných kilometrů s plynem často přišpendleným k podlaze svítila na palubním počítači při vracení cifra kolem 15 l/100 km. Věřím však, zejména po zkušenostech s podobnými koncernovými foukanými dvoulitry, že při běžné jízdě by se dalo pohybovat klidně kolem 8 l/100 km.
Třetí generace Audi TT mě neskutečně příjemně překvapila. Čekal jsem stylovku, která dobře vypadá, možná bude rychlá v přímce, ale na okreskách se jí nebude chtít úplně zatáčet. Nakonec to bylo přesně tak, že jsem se těšil na každou zatáčku. Čím prudší, tím lepší. Navíc to, jak její ZÁKLADNÍ (!) čtyřválec zní, to by si snad zasloužilo motorového Oscara. Jenže za testovanou verzi zaplatíte minimálně 1,1 mil Kč, konkrétní testovaný kousek stál ještě o 400 tisíc Kč na příplatcích více…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,TT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4 (Haldex)
Výkon:,169 kW/230koní při 4 500 – 6 200 ot./min
Točivý moment:,370 Nm při 1 600 – 4 300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.3 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (S Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.3 / 5.5 / 6.4
Délka:,4 177 mm
Šířka:,1 966 mm
Výška:,1 353 mm
Rozvor:,2 505 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 410 kg
Objem zavazadlového prostoru:,305 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]