První jízda s modernizovanými vozy Škoda Rapid a Rapid Spaceback

Autor: Pavel Srp - 9. 5. 2017


Automobilka Škoda před nedávnem představila modernizované modely Rapid a Rapid Spaceback. Vyrazili jsme se na ně podívat k německému Frankfurtu, abychom se na vlastní kůži přesvědčili o tom, co je nového.

Liftback Škoda Rapid je na trhu od roku 2012, o rok později byl doplněn také hatchbackem Rapid Spaceback, po téměř pěti letech na trhu tak bylo třeba vůz drobně osvěžit. A slovo drobně tu má zejména pro vzhled opravdu svůj význam.

Design

Vnější ani vnitřní design se totiž mnoha změn nedotkl. Ty, které přišly, jsou spíše kosmetické. Faceliftované verze totiž dostaly nové přední světlomety s LED denním svícením linkou vespod, která zastává i funkci odbočovacích světel, a na přání bixenonové světlomety. Původně bylo denní svícení v hlavních světlometech halogenovými žárovkami, později se přestěhovalo do mlhovek s LEDkami. Také světlomety byly při uvedení do prodeje liftbacku výhradně halogenové, s příchodem Rapidu Spaceback už mohly být xenonové, pro dálková světla ale zůstávaly dále halogenové žárovky.

Z designových změn jsou přepracované u obou verzí také spodní části nárazníků včetně mlhových světlometů a nové jsou i zadní světlomety. U liftbacku Rapid se podobají Octavii i včetně krycích „křišťálových“ sklíček u žárovek pro blikače a couvací světla nebo použitím diod. Rapid Spaceback dostal protažené sklo do pátých dveří nově také pro výbavu Style (k dispozici tedy pro Style, Monte Carlo a Scoutline). Nová je i pětice litých kol s různými průměry i barvou.

Ani interiér nezaznamenal mnoho změn. Přepracované jsou „budíky“, výdechy klimatizace a topení a nebo lišty procházející palubní deskou a dveřmi.

Technika

To z hlediska techniky jsou změny výraznější, modernizované Rapidy dostaly totiž nové motory, ale i převodovky. Základ nabídky tvoří litrové přeplňované tříválce TSI s výkony 70 kW a 81 kW, vrcholným benzinovým motorem je přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI s 92 kW. Vznětové motory zastupují tříválec 1.4 TDI 66 kW a čtyřválec 1.6 TDI 85 kW.

Motory mohou být spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou (oba vznětové motory a 1.0 TSI 70 kW), šestistupňovou manuální převodovkou (1.0 TSI 81 kW) a nebo s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG (pro 1.4 TSI vždy, pro 1.0 TSI 70 kW a 1.4 TDI volitelně za příplatek).

Konektivita

Rapid s modernizací přichází i s vylepšenou konektivitou, ačkoliv na Octavii nedosahuje. Nabídne ale například Wifi hotspot pro posádku nebo služby Care Connect společně s automatickým tísňovým voláním (Emergency Call, eCall).

Care Connect je moderní služba, díky níž lze „sledovat“ vozidlo na dálku. Díky připojení vozu na internet v rámci pevně zabudované SIM karty lze díky aplikaci ŠKODA Connect App sledovat, kde auto stojí, zda jsou zavřena okna, zda je auto zamčeno, jakou hladinu paliva má v nádrži, zjišťovat servisní požadavky, ale také si do vozu například poslat cíl do navigace.

Chybí ale možnost bezdrátového dobíjení mobilního telefonu, potěší ale naopak dvě nové USB zásuvky ve středovém tunelu před zadními sedadly.

Jak jezdí?

V rámci krátkých jízd jsme se posadili za volant čtyř vozů v tomto pořadí: Rapid 1.0 TSI 70 kW s převodovkou DSG, Rapid Spaceback 1.4 TDI DSG, Rapid 1.0 TSI 81 kW a Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW.

První volba padla na verzi Rapid se základním benzinovým motorem 1.0 TSI spárovaným s novou sedmistupňovou převodovkou DSG. Po startu překvapí tříválec klidným a tichým chodem, který se příliš nezmění ani po klidném rozjezdu. Stačí ale na plynový pedál zatlačit více a motor přimět k práci pod větší zátěží a do interiéru se jeho zvuk dostane znatelněji. Není to ale nic, co by se dalo nazvat nepříjemným. Doby prvních tříválců HTP ve fabiích první generace jsou dávno pryč. Dnešní motory mnohdy snesou srovnání i se čtyřválci. Nemění to ale nic na faktu, že by odhlučnění klidně mohlo být lepší.

Vůz jezdil na 17″ discích, na kterých vypadá dobře. Jejich velikost se ale projevuje nejen na komfortu, ale jistě také na dynamice. Pocitově šlo o auto, které nemá jakoukoliv výkonovou rezervu. Pro svižnější jízdu sice stačí, ale rozhodně si to nebude užívat ani auto, ale ani posádka.

Druhým vozem bylo provedená Spaceback s naftovým tříválcem 1.4 TDI. i v tomto případě překvapil poměrně klidný chod motoru na volnoběh, ačkoliv nebyl vibrací zcela prost.

Mnohem horší to ale bylo při jízdě. Motor má do cca 1700 ot. hodně dunivý zvuk, který se přibližně v 3500 ot./min přemění v nijak příjemné hučení. Mezi těmito otáčkami má ale motor zvuk vcelku běžný, neotravuje. Důležité je, že se 7° DSG točí na dálnici na 7. rychlostní stupeň přibližně 2500 ot./min a zvuk obtěžovat nebude.

Ani jedna z převodovek DSG neměla možnost změny rychlostních stupňů pomocí páček pod volantem. Pokud s automatickým řazením nejste spokojeni, je třeba rychlosti měnit přímo pohybem řadící páky. Dopředu pro rychlost vyšší, dozadu pro nižší.

Třetí vůz, Rapid se silnějším tříválcem 1.0 TSI 81 kW a manuální převodovkou bylo největší překvapení dne. Co do klutivovanosti a (ne)tichosti byl srovnatelný s prvním vozem, kterým jsme dnes jezdili. Jeho reakce, odezva a zátah byly ale jako z jiného světa. Rapid je s ním živý, na sešlápnutí plynového pedálu reaguje znatelně a svižná jízda mu neděla problém. Příjemný pocit z jízdy dotváří přesná šestistupňová manuální převodovka.

Potěšilo také nastavení podvozku. Obutá byla 16″ kola a chování vozu se oproti 17″ diskům prvního auta nedalo srovnat. Jízda byla komfortnější, přesto si lze dovolit i vcelku rychlé průjezdy zatáčkami. Nalazení podvozku si zaslouží pochvalu.

Rozdíly v dynamice mezi 70 kW verzí s DSG a 81 kW verzí s manuální převodovkou u motoru 1.0 TSI nás překvapily. Silnější verze je s manuálem o hodně agilnější, svižnější a ochotnější ke zrychlování, a tak jsme si na konec dne vyzkoušeli ještě Rapid Spaceback se slabším 1.0 TSI ovšem spojeným s pětistupňovou manuální převodovkou. A výsledek? S manuální převodovkou má auto větší ochotu ke zrychlování, ačkoliv na 81 kW logicky ztrácí.

Závěr

Ačkoliv se modely Škoda Rapid a Škoda Rapid Spaceback na pohled změnily jen velmi málo, technicky prodělaly změny velké. Přeplňované čtyřválce 1.2 TSI šly do důchodu, jejich místo zaujaly tříválce 1.0 TSI, které ale vůbec nejezdí špatně. Líbil se nám zejména silnější z nich, který je – dle našeho názoru – ve spojení s manuálem pro Rapid ideální pohonnou jednotkou.

Z hlediska ceny je to poměrně příjemné překvapení, Rapid Spaceback začíná na 299 900 Kč, liftback Rapid je dražší o 5 tisíc Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5781″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru