skoda-octavia-rs-mlha

Jen co se babí léto překlopilo do klasického podzimu, musíme si na silnicích dávat o něco více pozor. Ráno je celkem dlouho tma, více prší, na silnicích je spadané listí a ranní mlhy jsou takřka standardem. S tím vším asi všichni počítáme a umíme se těmto situacím přizpůsobit. Čemu se ale přizpůsobit neumíme – a vlastně ani nechceme – jsou řidiči, kteří jako by si s prvním mlžným oparem vzpomněli na to, že mají zadní mlhová světla a s okamžitou platností je také začali používat. Vždy. Všude. Pořád!

Aby bylo jasno, v žádném případě nemáme nic proti tomu, aby řidiči používali mlhová světla, ale museli by to dělat správně. Co nás ale opravdu vytáčí do vrtule je fakt, že někteří mlhovky zapnou i při obyčejném podzimním dešti, mlze, která už dávno vystoupala nad silnici, v hustém provozu nebo dokonce v kolonách. To asi abychom o nich OPRAVDU věděli. Ale víte co? My o vás víme! A díky té zadní mlhovce o vás víme i dvě hodiny poté, co zaparkujeme, protože máme v očích stále vypálený kráter.

Pojďme si tedy shrnout, kdy hlavně zadní mlhová světla používat, a kdy ne. Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb., který se osvětlení vozidel věnuje, mluví jasně. Podle něj přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo za hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Ale i tento zákon, pokud u jeho použití v praxi řidič zapojí selský rozum, může být použit trochu jinak. Jak?

  1. Nepoužívejte zadní mlhovky, když se i hustá mlha usídlí několik metrů nad vozovkou.
  2. Hlídejte si, jestli v té mlze už za vámi nejede auto. Pokud ano, vypněte je!
  3. Na dálnici jsou zadní mlhová světla potřeba pouze v případě, že za vámi nikdo nejede. Jakmile vás dojede další řidič, světla vypněte.
  4. Pamatujte, že pokud máte při maximální povolené dálniční rychlosti tak dobrý výhled, že víte i o autech několik set metrů před vámi, mlhovka není potřeba!
  5. Ve městě mlhová světla z 99,99 % případů pokusu o mlhu opravdu nepotřebujete! Upřímně, třeba v Praze nepamatujeme mlhu, která mlhová světla vyžadovala, asi 10 let zpátky…
 

mercedes-amg-c43-4matic-kombi-mlha-mlhovky-zadni

Buďme k sobě ohleduplní, přemýšlejme hlavou a sledujme provoz kolem sebe. Pokud se tímto budeme všichni řídit, nemůže se stát, že vám někdo bude několik kilometrů v popojíždějící koloně vypalovat mlhovkou díru do hlavy. Samozřejmě se může stát, že se zamyslíme a zapomeneme. Pak se ale prosím nerozčilujme nad tím, že nás někdo třeba dálkovými světly upozorní na to, že nám svítí mlhovka. Opravdu to nemyslí jako útok, jen chce dojet, pokud možno bez vyšších dioptrií.

Nejde ale jen o zbytečně a špatně používaná mlhová světla. Druhý extrém jsou ti, kteří si i za, byť lehce snížené viditelnosti nechají zapnuté jen denní svícení. To je snad ještě horší než ty mlhovky. Takové auto totiž vzadu nesvítí vůbec a v předu jen jako světluška. Proto vás všechny prosíme, když sedáte do auta, myslete na to, že na silnici nejste sami. To je asi základ, který ovšem na našich cestách zoufale chybí…

A je to prostě pořád dokola!