Typickým představitelem českého manažerského vozu z výběru všech automobilových značek je ŠKODA. Následuje Audi, Volkswagen a top čtveřici uzavírá BMW. Na špici se drží model ŠKODA Superb a Octavia, populární je varianta Combi (tento názor sdílí 44 % fleet manažerů) a hatchback (40 %). Segment vozů SUV čeká vzestup. Informace vyplývají z průzkumu Manažerský vůz pro Volkswagen Financial Services.

Značku ŠKODA zmiňuje téměř polovina fleet manažerů (48 %). Konkrétně se jedná o modely ŠKODA Superb a Octavia v provedení Combi. Dalších 12 % dotázaných označilo Audi, podle jejich názoru je typickým manažerským vozem Audi A6. U Volkswagenu vévodí model Volkswagen Passat. Z pohledu barevného provedení preferují manažeři tmavší odstíny jako černou či tmavě šedou barvu.

Podle Jana Sedláčka, ředitele oddělení Fleet a remarketing ve Volkswagen Financial Services, musí manažerské vozy skloubit očekávání samotného manažera i firmy, což není vždy lehké. Velmi důležitá je také jejich technická vybavenost, spolehlivost, vzhled a výkon. „Z pohledu firem, respektive fleet manažerů, vstupuje do výběru manažerského vozu ještě jeden zásadní atribut. Jedná se o optimální kombinaci komfortu, nákladů a personalizovaných služeb. Při pořizování firemních vozidel hrají důležitou roli i nabízené extra služby např.: nárok náhradního vozu v případě jeho opravy. Zajištění mobility, perfektní servis a jednoduchý nástroj na spravování vlastního vozového parku,“ dodává Jan Sedláček.

Dojde na změnu vkusu?

Mezi výkonné a pohodlné vozy pro manažery se postupně zařadí i reprezentativní automobily z kategorie SUV a různé crossovery kombinující v sobě karoserii typu SUV se sedanem. Obliba SUV roste jak ve světě, tak u nás. Jen za posledních deset let se v České republice zvýšil tržní podíl vozů SUV desetkrát. Zatímco v roce 2005 bylo na českém trhu registrováno 2 448 nových SUV a terénních vozidel, loni to bylo již 43 962 vozů této kategorie. Tržní podíl vzrostl z přibližně 2 % na více než 19 %. Podle interních statistik Volkswagen Financial Services vyplývá, že kompaktní SUV je pomalu, ale jistě vyhledávané i mezi manažery jednotlivých firem. „Zvyšující zájem si zasloužily především díky své komfortnosti, bezpečnosti a prostornosti. Řada výrobců je navíc zahrnula do svého portfolia, poslední novinky jsou například Škoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan, SEAT Ateca a Audi Q2,“ uzavírá Jan Sedláček.

Přečtěte si také:  Škoda už vyrobila dva miliony SUV. Jubilantem je Kamiq

Přestože největší podíl mezi manažerskými vozy zatím mají klasické pohony, jako jsou diesel nebo benzín, budoucnost může patřit zejména hybridním pohonům. Mezi manažerská vozidla se v příštích několika letech objeví i elektromobily, které jsou v současnosti spíše doménou měst.

V tiskové zprávě jsou využita data z průzkumu pro Volkswagen Financial Services, který byl realizován v červnu 2016 metodou CATI a CAWI. Průzkumu se zúčastnilo 203 fleet manažerů ve vybraných malých, středních a velkých firmách v České republice s minimálním počtem 5 firemních automobilů do 3,5 tuny.