Typickým představitelem českého manažerského vozu z výběru všech automobilových značek je ŠKODA. Následuje Audi, Volkswagen a top čtveřici uzavírá BMW. Na špici se drží model ŠKODA Superb a Octavia, populární je varianta Combi (tento názor sdílí 44 % fleet manažerů) a hatchback (40 %). Segment vozů SUV čeká vzestup. Informace vyplývají z průzkumu Manažerský vůz pro Volkswagen Financial Services.
Značku ŠKODA zmiňuje téměř polovina fleet manažerů (48 %). Konkrétně se jedná o modely ŠKODA Superb a Octavia v provedení Combi. Dalších 12 % dotázaných označilo Audi, podle jejich názoru je typickým manažerským vozem Audi A6. U Volkswagenu vévodí model Volkswagen Passat. Z pohledu barevného provedení preferují manažeři tmavší odstíny jako černou či tmavě šedou barvu.
Podle Jana Sedláčka, ředitele oddělení Fleet a remarketing ve Volkswagen Financial Services, musí manažerské vozy skloubit očekávání samotného manažera i firmy, což není vždy lehké. Velmi důležitá je také jejich technická vybavenost, spolehlivost, vzhled a výkon. „Z pohledu firem, respektive fleet manažerů, vstupuje do výběru manažerského vozu ještě jeden zásadní atribut. Jedná se o optimální kombinaci komfortu, nákladů a personalizovaných služeb. Při pořizování firemních vozidel hrají důležitou roli i nabízené extra služby např.: nárok náhradního vozu v případě jeho opravy. Zajištění mobility, perfektní servis a jednoduchý nástroj na spravování vlastního vozového parku,“ dodává Jan Sedláček.
Dojde na změnu vkusu?
Mezi výkonné a pohodlné vozy pro manažery se postupně zařadí i reprezentativní automobily z kategorie SUV a různé crossovery kombinující v sobě karoserii typu SUV se sedanem. Obliba SUV roste jak ve světě, tak u nás. Jen za posledních deset let se v České republice zvýšil tržní podíl vozů SUV desetkrát. Zatímco v roce 2005 bylo na českém trhu registrováno 2 448 nových SUV a terénních vozidel, loni to bylo již 43 962 vozů této kategorie. Tržní podíl vzrostl z přibližně 2 % na více než 19 %. Podle interních statistik Volkswagen Financial Services vyplývá, že kompaktní SUV je pomalu, ale jistě vyhledávané i mezi manažery jednotlivých firem. „Zvyšující zájem si zasloužily především díky své komfortnosti, bezpečnosti a prostornosti. Řada výrobců je navíc zahrnula do svého portfolia, poslední novinky jsou například Škoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan, SEAT Ateca a Audi Q2,“ uzavírá Jan Sedláček.
Přestože největší podíl mezi manažerskými vozy zatím mají klasické pohony, jako jsou diesel nebo benzín, budoucnost může patřit zejména hybridním pohonům. Mezi manažerská vozidla se v příštích několika letech objeví i elektromobily, které jsou v současnosti spíše doménou měst.
V tiskové zprávě jsou využita data z průzkumu pro Volkswagen Financial Services, který byl realizován v červnu 2016 metodou CATI a CAWI. Průzkumu se zúčastnilo 203 fleet manažerů ve vybraných malých, středních a velkých firmách v České republice s minimálním počtem 5 firemních automobilů do 3,5 tuny.