Zmatky okolo nočního zákazu vjezdu do centra Prahy pokračují. Do všeho se vložil i starosta Prahy 7

Autor: Anina Russová - Zdroj: Praha 1, facebook.com, twitter.com - Foto: Magistrát hl. m. Prahy - 25. 11. 2023


Případ nočního zákazu vjezdu do centra Prahy začíná nabírat velmi působivých rozměrů. Nově se do něj vložil starosta Prahy 7, bývalý kandidát na primátora Prahy a učitel Jan Čižinský. Politická strana Praha 1 Sobě, která noční zákaz vjezdu do vybraných ulic centra Prahy iniciovala, oznámila, že tak chce zatočit s neustále troubícími vozy taxi a „vytuněnými auty, jejichž řidiči si pletou Pařížskou se závodní dráhou.“

Vše začalo tím, že pražská Technická správa komunikací (TSK) osadila několik ulic v centru Prahy zákazovými značkami s dodatkovými tabulkami. Velmi rychle se tento krok rozšířil na sociální sítě a do médií, odkud se o tom dozvěděla městská část Praha 1, pražská městská policie i pražský magistrát. Zatímco TSK Praha tvrdí, že o instalaci městská část věděla, ta tvrdí opak. Městská policie rovnou oznámila, že o instalaci nic neví, a nebude tedy vymáhat dodržování značek.

A pražský magistrát se tak rozhodl zakročit. Už v pátek odpoledne vydal primátor Bohuslav Svoboda vyjádření v tom smyslu, že značky nechá zneplatnit a vše projde prověřením. „Každé rozhodnutí veřejné správy musí být zodpovědné, a hlavně učiněné v souladu s pravidly. U nočního zákazu vjezdu do centra Prahy mám pochyby, proto jsem nechal rozhodnutí přezkoumat a na tuto dobu nařízení pozastavit. Navíc musím zdůraznit, že uznávám autonomní práva městských částí, ale jsem proti nesystémovým krokům, témata jako omezení vjezdu je třeba řešit v rámci celého hlavního města,“ vysvětlil.

Značky byly během pátečního odpoledne přelepeny páskou, na což ovšem velmi rychle zareagovali ti, kteří o noční zákaz vjezdu stojí. Mezi nimi je i starosta sedmé městské části Jan Čižinský. Podle něj je magistrátem nařízené přeškrtnutí značek nelegální, a tak si s nimi nejspíš neví rady ani řidiči a ani městská policie. V tom se ovšem plete. Řidiči přeškrtnuté značky nemusí brát na zřetel a městská policie už se dříve vyjádřila, že žádné kontroly v místě zatím probíhat nebudou.

Tuningáři i taxikáři

Od první chvíle Praha 1 tvrdí, že noční zákaz nebude platný pro vozy taxi nebo vozy zásobování. Zdá se ovšem, že jen na chvíli. Politická strana Praha 1 Sobě má totiž v plánu do zákazu zahrnout právě i vozy taxi. Až na jednu výjimku. „Zákaz do oblasti, kterou přibližně vymezuje nábřeží, ul. Pařížská, Staroměstské náměstí a ul. Revoluční, se nevztahuje na dopravní obsluhu. Městská policie tím získává nástroj, jak si poradit s vytuněnými auty, jejichž řidiči si pletou Pařížskou a okolí se závodní dráhou. Nepostihne ale taxíky, které tvoří většinu nočního provozu, troubí, objíždí bloky stále dokola a nahánějí zákazníky. Proto podpoříme i další snahy o rozšíření zákazu o taxíky, pokud nepřepravují rezidenty. Jen bude třeba promyslet všechny souvislosti, neodříznout rezidenty a nevytvořit nebezpečné situace pro ty nejzranitelnější,“ napsali na svém facebooku. Jak by to bylo v případě cest turistů do hotelů, to už nevysvětlili.

Starostka městské části Praha 1 Terezie Radoměřská k věci dodala: „Na sněmu starostů mě pan primátor informoval, že Magistrát akci zákazu nočního vjezdu pozastaví a celou věc nechá přezkoumat. Městská část hlavní město informovala v rámci zákonných požadavků, doufám, tedy že se věc na dlouho nepozdrží a naši občané se budou moci těšit ze zlepšení dodržování nočního klidu.” Opatření podle městské části vychází z dlouhodobých stížností místních obyvatel týkajících se rušení nočního klidu a hlučného provozu v těchto oblastech.

Praha 1 zneužila zákon

A k případu se nakonec vyjádřil i předseda dopravního výboru pražského zastupitelstva Martin Sedeke. Podle něj bude noční zákaz vjezdu zrušen, a to mimo jiné i proto, že městská část Praha 1 fakticky zneužila zákon. „Dalším důvodem, proč s tímto způsobem zavedení nočního zákazu vjezdu nesouhlasím, byl proces, kterým bylo toto rozhodnutí přijato. Dovolím si ho nazvat pokoutním. Silničně správní úřad Prahy 1 využil k vydání tohoto zákazu pravomoci, kterou mu sice zákon dává, ale za zcela jiným účelem. V tomto smyslu je podle mne toto rozhodnutí nezákonné. A nebezpečné. Jde o to, že dopravní systém funguje jako celek. Otevření cesty k přijímaní dopravních opatření, aniž jsou řádně projednána v kontextu celého systému dopravní infrastruktury, může vést k zhoršování jejího fungovaní,“ popsal na svém facebookovém profilu.

Zdůraznil také, že přidávání zákazů a příkazů problémy se spánkem obyvatel Prahy 1 nevyřeší. V konečném důsledku je stejně bohužel nemá kdo kontrolovat. „Důvodem, proč nemají obyvatelé Prahy 1 v noci klid ke spánku, není neexistence předpisů, které by upravovaly dodržování nočního klidu, ale neschopnost vymáhat jejich dodržování. Přidáním dalšího předpisu, který má sloužit tomuto cíli, se problém nevyřeší, protože dost pochybuji, že městská policie bude mít dostatek strážníků, aby obsadila dvěma příslušníky každý vjezd do oblasti, které se zákaz nočního vjezdu týká. Už dnes totiž nemá dost policistů, aby vymáhala dodržování nočního klidu, což je podstata problému, který se řeší. Dnes na sněmu starostů mimo jiné zaznělo, že naplněnost tabulkových míst příslušníků městské policie je cca 60 %,“ uzavřel Sedeke.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru